Avatar billede mogenshoeg Nybegynder
03. februar 2011 - 11:03 Der er 3 kommentarer

Config.sys mangler eller er beskadiget

Jeg er den lykkelige ejer af en HP laptop men den vil ikke starte op.
Den skriver at config.sys mangler eller er beskadiget og
at jeg skal starte op på min XP-Pro CD og skrive ""R"" for reparation.
Det gør jeg så men så fortæller den mig at der ikke er forbindelse til min harddisk. altså jeg kan ikke komme videre :-(
Jeg har prøvet forskellige harddisk utility og de fortæller mig at harddisken har det fint, ingen fejl
Jeg har prøvet at boote med en CD og kan der fint se min harddisk.
Nu spørger jeg så kære Experter hvad gør en mand i den situation
Venligst
MogensHoeg
Avatar billede Poko1 Ekspert
03. februar 2011 - 11:21 #1
Du kunne prøve at springe første trin over og hvis din installations disk har den mulighed at du kan vælge at reparere i den dialogboks der kommer når du kan vælge installer så tryk på R tasten.
se også  http://young-andersen.dk/WindowsXP.aspx
du skal køre alle opdateringer straks alle dine programmer og filer forbliver intakte.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2011 - 16:17 #2
Er disken en sata disk?
Har du en idstilling i bios der hedder noget med ahci?
Har du, så prøv at deaktivere den.
Avatar billede hcma Novice
03. februar 2011 - 17:14 #3
har engang lavet denne forklaring:
Hvis Win-XP ikke starter op p.g.a. af nedenstående fejl, kan systemfilen reddes så man undgår geninstallering af hele computeren.

(hvis det er windows\system32\system32.exe  er det en VIRUS)

-------------------------------------------------------------------------- ---------
1)  \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM  eller
\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE  eller
\Systemrod\System32\Config\SOFTWARE  eller dens log eller kopi
eller  Systemfejl: Lsass.exe o.s.v.......

du kan forsøge at reparere denne.................osv osv
-------------------------------------------------------------------------- ---------
LØSNING:

Filen "SYSTEM" som ligger i mappen "CONFIG" ligger også i mappen "REPAIR"

Det man så kan gøre er:

1: Boot op på XP CD'en
2: Vælg "R" Repair på det første billede
3: Log in på den defekte XP partion, i de fleste tilfælde "C:\Windows"
4: Skriv nu kommandoen: COPY C:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM C:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
    (svar ja til at system skal overskrives)
5: Sluk pc'en helt.
6: Start pc'en igen og så skulle det gerne virke igen.
7: Værk opmærksom på at den fil du kopierer fra cd'en jo er en "gammel" fil, så opsætningen bliver sat tilbage - men så kan gendannelsespunkt bruges (hvis man da har et) - så kører det igen - genoprettelseskonsol virker kun på
windows og dens undermapper, så hvis man skulle komme ud for denne fejl igen, kan man jo oprette  en mappe under windows som man f.eks. kan kalde "repair_af_config" og kopiere filen "system" fra system32 mappen over i
den og henter så den hvis fejlen skulle opstå igen, hvorefter man vil have alle opsætninger som lige før fejlen opstod.

ELLER:

skrevet på en lidt anden måde:
Boot op på cdrom
Vælg repair i første konsolmode.
Find C:\Windows med mindre du kører dual boot og derfor har lagt din xp på et andet drev.
Skriv nu kommandoen: COPY ?:\WINDOWS\REPAIR\SYSTEM ?:\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG
hvor ? er navnet på det drev hvor din XP ligger.

Der ligger en artikel hos Microsoft, som beskriver problem samt løsning:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;307545  Engelsk
http://support.microsoft.com/kb/307545/da  Dansk
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13915  (en udmærket forklaring på hvad og hvordan)

GÆLDER OGSÅ FOR FØLGENDE FEJLMEDDELELSER:  (SE ARTIKLEN FRA MICROSOFT)

Når du prøver at starte eller genstarte den Windows XP-baserede computer, kan du få vist en af følgende fejlmeddelelser:
Windows XP kunne ikke starte, fordi følgende fil mangler eller er beskadiget: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Windows XP kunne ikke starte, fordi følgende fil mangler eller er beskadiget: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE
Stop: c0000218 {Registreringsdatabasefilfejl} Registreringsdatabasen kan ikke indlæse hive-filen: \Systemrod\System32\Config\SOFTWARE eller dens log eller kopi
Systemfejl: Lsass.exe
Ved forsøg på at ændre en adgangskode angiver returstatus, at den værdi, der er angivet for den aktuelle adgangskode, er forkert.

Og så kommer den også lige på engelsk:
Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM
Windows XP could not start because the following file is missing or corrupt: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SOFTWARE
Stop: c0000218 {Registry File Failure} The registry cannot load the hive (file): \SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE or its log or alternate
System error: Lsass.exe
When trying to update a password the return status indicates that the value provided as the current password is not correct.
(hvis det er windows\system32\system32.exe  er det en VIRUS !!)