Avatar billede drep Nybegynder
30. januar 2011 - 17:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Brug af ekstern skærm under opstart

Hej,

jeg har været så uheldig at få min skærm ødelagt på min bærbar (Trykskade ned igennem skærmen), hvilket jeg har klaret med en ekstern skærm tilsluttet med VGA.

Mit problem er at under opstarten bruger min computer den indbyggede skærm, hvilket er et problem da jeg skal ind i BIOS'en. Når computeren kommer til login bliver min ekstern skærm aktiveret og virker som den skal.
Er der nogen måder hvor på jeg kan gøre min eksterne skærm til den der er aktiv hele tiden?

Jeg har forsøgt med "FN" tasten, google og diverse forummer.

Tak
Avatar billede KHHP Juniormester
30. januar 2011 - 18:21 #1
Nu ved jeg ikke hvilket mærke det er, men på Dell computere kan du trykke F12 hurtigt efter hinanden i ca. 30 sekunder og så trykke FN+F8 og så dublikeres skærmbilledet over på den eksterne skærm. Gør det en gang til og du vil kun benytte den eksterne skærm. Så kan man vælge Setup og så er du inde i BIOS.

Det hjælper en del hvis du vil fortælle hvilket mærke din PC er.
Avatar billede drep Nybegynder
30. januar 2011 - 18:56 #2
Selvfølgelig glemte jeg at skrive hvilken computer det er, flot.

Det er en ACER Aspire 6930.

Jeg giver det et forsøg med F12.
Avatar billede drep Nybegynder
30. januar 2011 - 19:14 #3
Det fungerede ikke med F12 :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2011 - 19:39 #4
Hvad med Fn+F4?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. januar 2011 - 19:43 #5
http://www.acerlaptoprepairs.info/aspire-6930-6930g/power-on-issue.html
Læs If the POST or video doesn't display, perform the following actions one at a time to correct the problem.
Avatar billede drep Nybegynder
30. januar 2011 - 19:45 #6
Som sagt så har jeg prøvet med FN tasten + den hvor man vælger skærm. Der er ingen reaktion.
Avatar billede KHHP Juniormester
30. januar 2011 - 21:00 #7
Nu ved jeg ikke hvor nem din acer er at skille fra hinanden, da jeg kun har HP og Dell, men der skulle et sted i nærheden af din VGA-port på ydersiden af din PC, være en ledning indeni pc'en, som du trækker ud af den tilkoblede port på bundkortet og så starter du op igen. Nu opfører den sig som en stationær PC hvad angår valg af skærm. Dvs. at den søger efter en skærm på VGA, DVI(det stik du frakoblede for at opnå denne søgning), og HDMI, hvis du har en sådan port. Du skal bare blive ved med at trykke på den knap der får din PC ind i BIOS, jeg mener at det er F2, men det ved du vel bedst. Hvis den opfører sig ordentligt, så har du dit BIOS-skærmbillede inde på din eksterne skærm.
At skille computeren ad er et enormt bøvl. Det ved jeg fra min HP dv6000. Her skulle jeg først løsne alle skruer bagpå, fjerne RAM, netkort, Harddisk og så løfte tastaturet ud af maskinen og frakoble dette, så fjerne den øvre del af front-kabinettet og så frakoble alle stik der er koblet til. Så sidder der en ledning der går fra skærmen ind i en port i bundkortet. Når du har fjernet dette kabel, så er der intet billedsignal fra computerens egen skærm til grafikkortet, og maskinen søger efter skærm-input på alle tilgængelige video-porte.
VIGTIGT!!! Vær forsgtig og sørg for at du ved hvor de forskellige stik og ledninger skal sættes i når du tager dem ud.

Det kan godt være at din PC skal skilles ad på en lidt anden måde end min HP, men stikket som skal fjernes sidder altid i nærheden af din VGA-port.

Hvis du ikke er så tryg ved at skulle skille din PC delvist fra hinanden, så har jeg desværre ikke flere forslag til hvordan du løser problemet.
Avatar billede drep Nybegynder
31. januar 2011 - 17:37 #8
Efter at have skilt computeren lettere fandt jeg stikket og det hjalp efter hensigten. Tak for hjælpen KHHP.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. januar 2011 - 17:54 #9
Skulle du så ikke bede ham om at lægge svar i stedet for selv at gøre det?
"Svar" er (til løsninger og pointgivning) som skrevet står.
Avatar billede KHHP Juniormester
31. januar 2011 - 19:46 #10
Her er så et svar. Godt du fik det til at virke.