Avatar billede Xboxman Nybegynder
26. januar 2011 - 23:35 Der er 8 kommentarer

Ms Dos og PC

Hej!

Jeg håber der er en masse kloge mennesker der ude, der kan hjælpe mig med et lille problem, hvis man kan kalde det det. Det er angående min søgning efter en Ms dos computer. Jeg har længe tænkt på at anskaffe mig en brugt ældre stationær pc, som jeg skal kunne køre dos på, men efter timers søgen på nettet, finder jeg ud af at nyere stationær ikke kan køre ms dos, fordi de er for hurtige. Kan det passe?

Sandheden er, at den eneste grund til at jeg vil købe en dos pc, er for sjov skyld. Altså bare for at lege lidt rundt, og få mere viden om styresystemet, men bestemt også for at kunne spille de gamle spil. Jeg har ikke kendskab til hvordan dos fungere, men jeg vil gerne vide (hvis man ved det), hvor højt en stationæres specifikationer må være, for at kunne køre dos.

Behøver man at købe en ny stationær, fordi jeg har allerede en Dell stationær som jeg ikke bruger, men som kører Windows Xp.

Jeg er ny på sitet, men har kigget om der er nogen, der har skrevet samme indlæg som mig, men kunne desværre ikke finde svar.

Håber på at der er nogen der kan hjælpe.
Tak på forhånd.
Avatar billede Red0z Nybegynder
26. januar 2011 - 23:54 #1
Du kan jo eventuelt køre en virtuel dos-box. :)
Dem kan man bruge til at køre DOS på og også spille de ønskede gamle dos spil på :)

Kan lige se om jeg kan finde et stk. software til foremålet og vende tilbage. :)
Avatar billede Red0z Nybegynder
26. januar 2011 - 23:56 #2
For at gøre det helt simpelt.

Software -
DosBox [link]http://www.youtube.com/watch?v=rqFQu4ueC8s[/link]

Tutorial Video -
http://www.youtube.com/watch?v=rqFQu4ueC8s

sådan der. :P
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 05:30 #3
Det er noget vrøvl at en nyere computer er for hurtig til at køre DOS :)

Og ja, du kan køre gamle spil på din nyere pc, med DOSbox programmet.
www.dosbox.com
Avatar billede Red0z Nybegynder
27. januar 2011 - 09:35 #4
Hov, jeg kom til at paste det forkerte link til software :)
Det har Sidwave så høfligt lagt ind ;P
Avatar billede Xboxman Nybegynder
27. januar 2011 - 15:18 #5
Jeg har prøvet mig lidt frem med dosbox, men jeg tror at den eneste funktion den kan, er at spille :/. Det skal helst være sådan at jeg både kan spille, og lege rundt med programmer osv.

Det er fandme dejligt at få at vide, at de der rygter om dos ikke kan køre på hurtige pc'er ikke passer. :) Så behøver jeg ikke at gå ud, og købe en helt ny "gammel" pc. :)

Jeg tænkte også på, om der var nogle der havde et par råd til, hvilket dos system er bedst? Og hvis man skal installere dos, skal installationen foregåpå floppy disk? Er nemlig ikke helt sikker på, om min stationær har et floppy drev.
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. januar 2011 - 15:27 #6
#3 men det er ikke noget vrøvl, at en del programmer simpelthen holder op med at virke - fordi de afvikles alt for hurtigt.
Avatar billede Vandreren Novice
27. januar 2011 - 15:38 #7
En nyere CPU vil afvikle DOS-programmer og -kommandoer alt for hurtigt. Derfor findes der programmer til at sløve CPU'en, sådan at dens hastighed svarer bedre til DOS-forhold. Mo'Slo er et eksempel på et program af den type; der findes andre.
http://www.hpaa.com/moslo/moslo.asp

DOSBox emulerer et DOS-miljø til spil eller programmer. Det har slet ikke de funktioner/kommandoer, der findes i de senere udgaver af MS-DOS.

Hvis du virkelig vil udforske MS-DOS (eller tilsvarende), kan det være en løsning at installere en version af det styresystem i VirtualPC eller VirtualBox.
Avatar billede Xboxman Nybegynder
27. januar 2011 - 17:15 #8
Jeg har lige fået et dos program (på floppy disk) af min arbejdsplads, og får at vide, at programmet sortere film, som vi sælger. Min chef siger, at jeg skal finde en computer, der udelukkende skal køre på DOS, uden nogle andre styresystemmer samtidig, og den skal bruges i forretningen.

Hvis jeg har forstået alt korrekt, så kan enhver billig brugt pc køre dos? I så fald, må jeg ud og finde en pc til under 500 kr.