Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2011 - 13:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sprøgsmål fra en gørn fotoentusiast... (Valg af kamera)

Jeg har på nuværende tidspunkt et Nikon Coolpix p5000, et kamera som egner sig fint til ferier, men som slet ikke opfylder mit behov. Jeg drømmer om at tage gode billeder på hobbyplan...

Jeg vil meget gerne investere i et spejlrefleks-kamera, men jeg er helt på herrens mark. Jeg vil her prøve at opliste de krav jeg tror jeg har. Her til skal det siges at min viden helt sikkert er mangelfuld...

Jeg Vil gerne have et kamera som både kan tage gode billeder ved lave og høje ISO-værdier, men aner ikke hvilket kamera der klare sig bedst, og hvor meget det kan ændre at jeg benytter et andet objektiv eller filter. Så vidt jeg har forstet klare de fleste sig okay ved ISO 3200 - men hvornår er det ikke godt nok?

Jeg vil gerne have et kamera som tager mindst 4 billeder i sekundet så jeg har mulighed for at tage skarpe billeder af ting i bevægelse - og så vidt jeg ved er 4 fps grænsen?

Med tiden vil jeg gerne lege med lukketid og tage billeder af. Fx fyrværkeri. Jeg ved ikke om lukketiden er noget man kan arbejde med på alle?

Jeg vil rigtig gerne lave en masse billedredigeringen og derfor have mulighed for at tage billeder i RAW.

Jeg vil gerne arbejde med videoklip og vil gerne have en nogenlunde autofokus og helst HD (men mine krav til videofunktionen er ikke så vigtige som krav til billederne).

Jeg vil gerne kunne zoome en del og tage billeder af små ting... Men det går jeg ud fra har en del med objektivet at gøre?

Jeg hælder mest til Nikon, mest fordi jeg synes Canon virker en smugle forældet - men ved ikke om jeg har ret? - og må ærligt indrømme at jeg ikke har sat mig ret meget ind i de andre mærker...

PT drømmer jeg om Nikon d7000. Jeg synes det har mange fordele ifl. til ISO, videofunktion og synes knapperne sidder bedre - både videoknappen, og funktionerne ifl. til AF og MF. Men jeg syens det er mang epenge... Jeg svært ved at vurdere hvor meget bedre det er end d90 eller d3100, og ved ikke om jeg vil kunne mærke forskellen når jeg er så uerfaren? Sidst går der jo rygter om at der vil komme et "d5100" som afløser til d5000, så måske skal jeg vente på det? - Og igen spørger jeg mig selv om d5000 egentlig ville kunne udfordre mig i mange år?! Hvor "dårlige" er de gamle modeller ifl. til de nye?

Jeg har et budget på max. 10.000 kr., og for dem ville jeg gerne have hus, de vigtigste objektiver og filtre, taske og evt. Stativ.  Ud over det skal jeg bruge et godt billedredigeringsprogram, og ved ikke om det "bare" skal være photoshop eller om der er noget bedre? - her er jeg også i tvivl om det bedste er at kombinere flere programmer?

Sidst vil jeg høre om der er nogen som har gode erfaringer med et fotokursus og en god fotobog?

Som i nok kan læse på det jeg skriver er jeg meget grøn, men jeg vil gerne købe et kamera som jeg kan udvikle mig med.  Jeg håber i vil give jer tid til at svare...
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2011 - 16:51 #1
Først af alt tror jeg, du skal gøre dig klart, at langt de fleste DSLR-kameraer IKKE er bygget til video. Det viser sig især med problemer med autofokus i dårligt lys.

Dernæst skal du tænke på, hvilke motiver du vil komme til at tage billeder af og sammenholde det med prisen. Et Nikon D7000 er et rigtigt godt kamera, men hvis du f.eks. køber det med et 18-55 objektiv, vil du måske (eller rettere, næsten helt sikkert) komme til at mangle brændvidde i den lange ende. Så vil du være bedre stillet med et billigere kamera, som f.eks. D90 eller D3100 + et ekstra objektiv inden for budgettet. Hvis du vil tage close up af små ting (makro) skal du også ud i at investere i ekstra og dyrt grej.

Billedredigering? Du taler om RAW, men i begyndelsen vil jeg råde dig til at skyde i JPEG og få dine erfaringer med det. Billedredigering er et stort område og kan til tider være særdeles kompliceret at få styr på. Hvis du absolut vil ud i at arbejde med RAW fra starten, skal du have et billedredigeringsprogram, som kan arbejde med den slags. Det er ikke alle programmer, som er lige gode til at konvertere RAW til andre formater.

Hvis du beslutter dig for et Nikon, vil jeg anbefale deres eget program, Capture NX2, til ca. 1300 kr. NX2 kan dog være kompliceret at gå til for en begynder. Her er programmer som Corel Paint Shop Pro eller Adobe Photoshop Elements lettere at gå til, men de er til gengæld ikke så gode til at arbejde med RAW.

Sidst, men ikke mindst, er det meget, meget vigtigt, at kameraet "ligger godt i hånden". Det nytter ikke noget, du har et super kamera og super objektiv, hvis ikke det føles komfortabelt at arbejde med og du konstant kommer til trykke på forkert knap eller ikke kan finde de rigtige knapper. Den slags kan du kun finde ud af ved at prøve kameraerne i hånden.

Hvis du vil lære lidt mere om de kameraer, du selv har nævnt, så er Ken Rockwells sider uovertrufne. På hans sider finder du også meget andet, f.eks. anmeldelser af objektiver:

http://www.kenrockwell.com/nikon/d3100.htm
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 17:02 #2
Tak for dit svar, kan godt høre der er mange ting jeg ikke har taget højde for. Jeg har siden jeg skrev undersøgt lidt mere omkring RAW og billedredigering, og må hellere prøve at kravle før jeg går :)

Men jeg må ud og prøve at holde nogen i hånden.
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2011 - 17:27 #3
Denne bog er god at have i hånden, når man stadig befinder sig på kravlestadiet  :-) :

http://www.libris.dk/produkt/Bogen_om_digital_fotografering_bind_1.htm
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2011 - 18:44 #4
Tak for det, den ser rigtig god ud!
Avatar billede hyben Novice
07. februar 2011 - 21:19 #5
Hej

Jeg har et canon 500D ( der er kommet en nyere model) Det er et supergodt "begynder" kamera. Jeg har den oprindelige optik og et Tamron 18-270 optik til det.

Mine filmklip - familieoptagelser er ganske gode, også i HD og mine fotografier er jeg 100 tilfreds med. Gode billeder handler lige så meget om vinkler og den rette beskæring = altså om fotografen!. ... Der findes også gode gratis billedprogrammer på nettet - jeg har en gammel CS2 - men har set framragende billeder som er redigeret i Elements ..

held og lykke med projektet - og find så et forum hvor du viser dine optagelser og hvor du får god kritik
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2011 - 11:57 #6
Tak for svar, jeg er nu blevet noget klogere :)
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2011 - 11:58 #7
Troede jeg lukkede tråden?! Kan ikke finde ud af hvordan man gør ---
Avatar billede hyben Novice
10. februar 2011 - 16:31 #8
Ja det gjorde du. Du gav dig selv point. Når du vil svare på et indlæg skal du vælge  KOMMENTAR. Hvis der er et svar du kan bruge skal du be svaren om at skrive et SVAR og du kan så acceptere dette og dermed gi dine point ... du kan også dele point mellem flere ved at alle SVARER ... Lidt kryptisk, men jeg håber du forstår.

Hilsen
Iben
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2011 - 17:50 #9
Det forstå jeg, men kan vist ikke lave det om nu? Og ville gerne lukke denne tråd, men ved ikke hvordan?
Avatar billede hyben Novice
10. februar 2011 - 18:22 #10
Din tråd er lukket - altså der skal ikke gives flere point - men andre kan læse dit indlæg og måske også få noget input ..
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2011 - 20:44 #11
Okay, jeg troede den blev slettet. Men ville ikke have givet mig selv point..!
Avatar billede milter Ekspert
10. februar 2011 - 21:10 #12
Hej Trine.

Pointsystemet er ment som en form for belønning til eksperterne, selv om det er begrænset, hvor mange Big Mac'er man kan købe for dem :-)

Systemet virker på den måde, at de point, du giver for en løsning, bliver overført fra din konto til den/dem, du mener har hjulpet dig med at løse dit problem.

Hvis du skulle få lyst til at stille flere spørgsmål senere her på eksperten.dk, er der større sandsynlighed for hurtig og god hjælp, hvis du bruger pointsystemet korrekt. Prøv at læse FAQ, især disse:

http://www.eksperten.dk/faq#faq-5
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2011 - 21:23 #13
Tak, det vil jeg gøre. Jeg troede bare at jeg gav point til dem som havde svare, og ikke til mig selv. Men har forstået det nu.