Avatar billede zanfyste Nybegynder
17. januar 2011 - 00:35 Der er 13 kommentarer

Switch / energimidt fiberkabel

Kan det passe, at hvis jeg sætter en switch
på port 1 i energimidts boks. Fra switch'en sætter jeg så min router på. Og så kan jeg ikke se serveren som går ind i switchen

Har også prøvet selv og give serveren en ip.

Da jeg har en server til at stå som ikke er i samme rum som routeren. Da jeg helst ville undgå at trække et kabel mere

Når jeg prøver det kan de computere slet ikke se hinanden.
Men så går boksen ind og giver serveren en ip udenom min roter. Som går fra switch'en af.

Kan det passe ?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. januar 2011 - 10:54 #1
ja

Din router laver et "nyt" lokalt netværk til dig, og hvis din server sidder på den anden side af denne er den jo ikke på samme netværk.
Avatar billede zanfyste Nybegynder
17. januar 2011 - 14:45 #2
Ja det har du da ret i.

Men kan man ikke snyde den ved at selv at angive serveren en ip adresse indenfor det lokal netværk som router deler ud ?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. januar 2011 - 14:58 #3
nej, for din router ved jo ikke at der også er et sådan netværk på ydersiden.

Hvis du kan finde ud af at sætte routetabeller op i routeren, så kan du muligvis lave lidt hacking, men ellers er der ikke noget nemt at gøre...

Hvorfor sætter du ikke bare routeren der hvor switchen sidder, bruger routerens switch?
Avatar billede zanfyste Nybegynder
17. januar 2011 - 15:03 #4
Ja det var da en mulighed

Hvis jeg sætter routetabeller op i routeren.
Hvilken ip skulle jeg så bruge. ?
Er det bare den ip som serveren selv får tildelt
Avatar billede zanfyste Nybegynder
17. januar 2011 - 15:12 #5
Men kunne jeg ikke bare tage en anden router og sætte på og så en trådløs router oppe i den anden ende. Men så skal jeg jo bare åbne portene i begge routere ?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. januar 2011 - 15:57 #6
hvis jeg var dig, så ville jeg flytte routeren - alt andet er blot besværligt...
Avatar billede zanfyste Nybegynder
17. januar 2011 - 16:07 #7
Men hvis jeg ¨så gør det. Så kan det trådløse ikke nå.
Så den skulle helst stå hvor den gør nu.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
17. januar 2011 - 16:13 #8
hvorfor så ikke flytte serveren?

Og ellers er det vel bare at trække et kabel ud til serveren, for der er ikke andre nemme løsninger...
Avatar billede zanfyste Nybegynder
17. januar 2011 - 16:16 #9
nej det har du da nok ret i.

Hvordan sætter man da egentligt routetabeller ind i routeren ?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
18. januar 2011 - 08:51 #10
det afgøres af den enkelte router. men generelt, så skal man opsætte det under "static route" eller lignende.

men hvis du er interesseret, så kan du læse lidt om teorien bag det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Routing_table
http://en.wikipedia.org/wiki/Routing
http://en.wikipedia.org/wiki/Router
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
08. februar 2011 - 12:51 #11
er det ikke på tide at lukke dit spørgsmål?
Avatar billede zanfyste Nybegynder
08. februar 2011 - 15:15 #12
Jo det har du måske ret i.

Under "static route"

Skal jeg så skrive serverens ip adresse ind som den får fra fiberboksen ? sammen med alle de dns adresser
undernetmaske.

Billede af routeren's static routes
http://www.gratisimage.dk/graphic/images/2011/February/08/19ED_4D514F63.jpg

Og hvor hurtigt vil det så være igennem static routes. ?
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
09. februar 2011 - 10:05 #13
Du kan skrive adressen serveren får, og så i mask skal du skrive 255.255.255.255
i gateway, skal du skrive den gateway din router har