Avatar billede skitz0 Nybegynder
13. januar 2011 - 21:29 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Byg selv PC til gaming

Kære alle på Eksperten.

Jeg sidder her og skal bygge mig en ny gamer PC, eller i hver fald, få smidt nogle bedre dele i den. Jeg er ikke den mest tekniske haj, med hensyn til dele - men prøver lige at ramse noget op jeg har tænkt på og det jeg har ;)

Jeg har nogle dele jeg selv tror, kan bruges i den nye, det er bl.a.
En strøm forsyning på 650W.
Et sapphire radeon hd 4890
Og 2 store harddiske.

Jeg regner med et nyt motherboard, Processor, samtidig vil jeg opgradere til windows 7 64x og have i hvert fald 8gb ram.

Er som sagt slet ikke sikker på om jeg skulle have 2 grafikkort, og hvad det ville hjælpe hvis jeg skulle?

Regner med at få en PC som kan køre CoD Black Ops, i fuld grafik uden noget lag, fra min computers side.. Samtidig, skal den os kunne holde lidt ude i fremtiden til andre spil.

Mit budget er omkrig 7000kr, men regner stærkt med ikke at bruge alle ;)

På forhånd, mange tak for hjælpen :)
Avatar billede skitz0 Nybegynder
13. januar 2011 - 21:54 #1
Og skal ikke bruge noget nyt cd/dvd drev, dog et kabinet, der er en smugle lydtæt, og en eller to gode blæsere
Avatar billede skitz0 Nybegynder
14. januar 2011 - 18:07 #2
Bump :)
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
18. januar 2011 - 16:30 #3
Hej skitz0

Der er en jungle af hardware på markedet så mit foreslag skal du mere tage som et eksempel. Der er uanede muligheder med hensyn til producenter og extra features man kunne ønske.

Med udgangspunkt i at du skal bruge den til gaming og at du gerne vil bruge dit gamle grafikkort og måske udvide til 2 grafikkort i fremtiden har jeg fundet dette setup til dig.

Bundkort: MSI 870A Fuzion      (ca. 1.000 kr)
Processor: AMD Phenom II X4 945 (ca. 1.000 kr)
Processor køler: Cooler Master Hyper V10 (ca 660kr)
Ram: Kingston 4GB DDR3 1333MHz (ca 340 kr per styk) plads til 4 styk på bundkortet.
Kabinet: Cooler Master HAF 932 (ca. 1000kr) med 4 blæsere installeret
Software: Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit OEM (ca 700 kr)

I alt: ca 5.040 kr

Bundkortet: http://global.msi.eu/index.php?func=proddesc&maincat_no=1&prod_no=2105

Dette bundkort kan tilsyneladende benytte 2 forskellige graffikkort på samme tid, dog skal du ikke forvente at du får fuld udnyttelse af begge kort på samme tid. Det er sikkert heller ikke alle grafikkort der kan arbejde sammen, men dit gamle graffikort er ihvertfald på listen over testede kort.

Der findes en Intel version af kortet hvis du bedre kan lide Intel. http://global.msi.eu/index.php?func=proddesc&prod_no=2104&maincat_no=1

Processor
Processoren jeg har valgt er en AMD 4x core. Bundkortet understøtter også en 6x core hvis du vil gå hele vejen. Den er ca 300 kr dyrer, men så skal du også regne med større strømforbrug og mere varme. Ligesom med grafikkortene så betyder flere cores ikke at du får fuld udnyttelse af de extra 2. Programmerne og spillene du bruger skal være udviklet til at udnytte alle de extra cores for at det virkeligt rykker, ellers vil du kun opleve en væsentlig forskel hvis du bruger mange programmer på samme tid.

Processor køler Der medfølger en standard køler til amd CPUén men de larmer som regel en hel del.

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6074 er en rimelig dyr cpu køler, men den skulle være istand til at nå ram blokkene og dermed slå 2 fluer med 1 smæk. ( og så ser den også lidt sej ud :) Den er dog ikke godkendt til at køle amd's 6x core cpu selvom jeg tror det ikke er noget problem hvis du ikke overclockër den.

Ram Du kan f.eks. købe ram blokke med 4gb på hver dermed har du stadig 2 slots fri hvis du vil opgradere. Max er 16 gb ram.

Kabinet Kabinetter er meget en smags sag og et spørgsmål om hvor meget du har tænkt dig at rode rundt inde i det og om det står syneligt eller gemt i et møbel.

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=5363
Youtube http://www.youtube.com/watch?v=4eBH9IFeA0M

Cooler Master HAF 932 er et monster af et kabinet som har plads til extra store bundkort (EATX) så du vil ikke have problemer med store grafikkort kølere. PSU ( strømforsyningen) sidder i bunden hvilket giver et bedre varme udluftning i toppen af kabinettet.
Normalt har nye kabinetter ingen installerede kølere, men denne har 4 kølere, så du behøver kun købe en CPU køler, og eventuelt em bundkort køler som dog ikke er nødvendigt i dette tilfælde.

Strømforbrug Jeg vil skyde på at dette system vil kræve omkring 500w så din 650w skulle være god nok indtil videre.

Harddiske Bundkortet understøtter 6x SATA II og 2x SATA III, så hvis dine harddiske kan køre en af delene, så kan de sagtens bruges igen. Hvis du ikke er bange for at computeren går ned kan du sætte dine 2 diske op i RAID 0 (striped) for at får hurtig adgang. RAID 1 (mirror) giver stabilitet, dog kan du kun gemme halvt så meget på diskene.

Håber det hjalp mere end det forvirrede :D
Avatar billede skitz0 Nybegynder
20. januar 2011 - 14:20 #4
farmerstbt du har INGEN ide om hvor meget det her har reddet min dag :D! Jeg flyver simpelt hen rundt - det var lige den slags hjælp jeg ledte efter! :)

Ville de være for meget at spørge om, hvis du kunne finde et grafik kort, stadig til en rimelig pris på ~1500, da mit godt nok har nogle år på bagen ;)

MANGE GANGE TAK! Læg et svar, så du kan få nogle points :)
Avatar billede skitz0 Nybegynder
20. januar 2011 - 14:42 #5
Tænkte faktisk specielt på et ATI HD 5800 series, men ved ikke hvor stor forskellen er, og prisen :)
Avatar billede skitz0 Nybegynder
20. januar 2011 - 20:43 #6
Ved faktisk ikke om du kan redigere i teksten, men ellers har du skrevet nogle priser - hvor har du fundet dem henne? Har kigget lidt rundt omkring, og det ser lidt dyrere ud, end det du skrev.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
21. januar 2011 - 02:35 #7
Jeg plejer tit at søge på www.Shg.dk fordi de ofte er ret billige og deres forretning har en udemærket service. Har selv handlet med dem mange gange.

www.Edbpriser.dk er altid god til at søge på tværs af forretningerne med.

Hvis du er parat til at bruge 1500 kr kan du lige så godt gå op i 6000 serien. De bruger mindre strøm og er bedre til at arbejde sammen i crossfire. og så skulle de også være bedre til at afvikle nye spil.

Du kan f.eks købe en Sapphire TOXIC HD6850
eller en MSI HD6850.

Jeg har altid været tilfreds med Sapphire graffikkort når det kommer til støjniveau. Sapphire TOXIC er navnet på deres overclockëd model. Der er dog stadig mulighed for at skrue endnu højere op for hastigheden hvis du synes med det medfølgende software.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=000101&pid=973

Msi er kendt for at lave stabile varer, jeg vil dog skyde på at de larmer lidt mere end Sapphires kort. Msi har også lavet et program til at sætte farten op på kortet hvis du synes. Dette kort kører dog med standard hastigheden, men er identisk med Sapphires bortset fra køleren selvfølgelig.

http://eu.msi.com/index.php?func=prodvgaspec&maincat_no=130&cat2_no=880&cat3_no=&prod_no=2180
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
21. januar 2011 - 02:36 #8
Jeg plejer tit at søge på www.Shg.dk fordi de ofte er ret billige og deres forretning har en udemærket service. Har selv handlet med dem mange gange.

www.Edbpriser.dk er altid god til at søge på tværs af forretningerne med.

Hvis du er parat til at bruge 1500 kr kan du lige så godt gå op i 6000 serien. De bruger mindre strøm og er bedre til at arbejde sammen i crossfire. og så skulle de også være bedre til at afvikle nye spil.

Du kan f.eks købe en Sapphire TOXIC HD6850
eller en MSI HD6850.

Jeg har altid været tilfreds med Sapphire graffikkort når det kommer til støjniveau. Sapphire TOXIC er navnet på deres overclockëd model. Der er dog stadig mulighed for at skrue endnu højere op for hastigheden hvis du synes med det medfølgende software.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=000101&pid=973

Msi er kendt for at lave stabile varer, jeg vil dog skyde på at de larmer lidt mere end Sapphires kort. Msi har også lavet et program til at sætte farten op på kortet hvis du synes. Dette kort kører dog med standard hastigheden, men er identisk med Sapphires bortset fra køleren selvfølgelig.

http://eu.msi.com/index.php?func=prodvgaspec&maincat_no=130&cat2_no=880&cat3_no=&prod_no=2180
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
21. januar 2011 - 02:36 #9
Jeg plejer tit at søge på www.Shg.dk fordi de ofte er ret billige og deres forretning har en udemærket service. Har selv handlet med dem mange gange.

www.Edbpriser.dk er altid god til at søge på tværs af forretningerne med.

Hvis du er parat til at bruge 1500 kr kan du lige så godt gå op i 6000 serien. De bruger mindre strøm og er bedre til at arbejde sammen i crossfire. og så skulle de også være bedre til at afvikle nye spil.

Du kan f.eks købe en Sapphire TOXIC HD6850
eller en MSI HD6850.

Jeg har altid været tilfreds med Sapphire graffikkort når det kommer til støjniveau. Sapphire TOXIC er navnet på deres overclockëd model. Der er dog stadig mulighed for at skrue endnu højere op for hastigheden hvis du synes med det medfølgende software.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=000101&pid=973

Msi er kendt for at lave stabile varer, jeg vil dog skyde på at de larmer lidt mere end Sapphires kort. Msi har også lavet et program til at sætte farten op på kortet hvis du synes. Dette kort kører dog med standard hastigheden, men er identisk med Sapphires bortset fra køleren selvfølgelig.

http://eu.msi.com/index.php?func=prodvgaspec&maincat_no=130&cat2_no=880&cat3_no=&prod_no=2180
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
21. januar 2011 - 02:44 #10
Begge kort har i princippet den samme max. ydeevne, men så vidt jeg ved bortfalder garantien hvis du ødelægger kortet ved at ændre max standard hastigheden. Det er dog meget sjældent at kort bliver ødelagt på denne måde, det værste der plejer at ske er at computeren fryser fast eller lukker ned og genstarter normalt.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
21. januar 2011 - 02:46 #11
hmm der fik jeg vist sendt beskeden 3 gange hehe... det var ikke meningen.
Avatar billede skitz0 Nybegynder
21. januar 2011 - 12:56 #12
Mange tak skal du have ;) Nu skal der helt klart shoppes hardware til min "nye" comp!
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
21. januar 2011 - 13:51 #13
Du kan jo eventuelt skrive her hvordan dit nye system kører når du har sat det op som refference til andre og for min nysgerrigheds skyld :)

Jeg har studeret tingene lidt nærmere og har fundet ud af at hvis du bruger forskellige ati kort bliver den extra ydelse tilsammen op til 33% extra ydelse. Det vil nok sige at hvis du bruger dit gamle kort sammen med et nyt så bliver hastigheden ikke væsentligt forbedret men ca 30% er værd at tage med indtil du får råd til et extra 6850 kort som du så kan køre i crossfire og få en væsentligt bedre ydeevne tilsammen.

CPU køleren dækker selvfølgelig for rammene når den skal kunne køle dem så det kan være upraktisk når du skal sætte flere ram i men det skulle kunne lade sig gøre hvis rammene ikke har en stor heat-sink monteret.

Held og lykke med hvad end du køber. Skriv endelig flere spørgsmål du måtte have så skal jeg prøve at hjælpe at besvare dem.
Avatar billede skitz0 Nybegynder
23. januar 2011 - 11:16 #14
Jeg skal nok vende tilbage når den bliver klar :) Lige nu er jeg lidt uheldig, jeg venter stadig på bundkortet kommer hjem :(
Var dog interesserede i en ting før jeg nu køber, du snakkede om 2 processorer, og jeg har fundet disse:
http://www.shg.dk/CPU/AMD-Phenom-II-X4-965-Black-Edition-2200886.html
og
http://www.shg.dk/CPU/AMD-PhenomII-X6-1055T-6-Core-TurboBoost-2209338.html

Jeg kan ikke rigtig se den store forskel på dem, udover den ene har 6kerner, hvor den anden har 4. Men x4 har så 3.4 GHz, hvor den med x6 har 2.8 GHz. Hvad skal jeg kigge efter, som fortæller mig hvilken en er bedst? Udover prisen ;)
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
24. januar 2011 - 21:20 #15
Du har ret De er stort set ens bortset fra at den ene har 2 kerner extra og kører med lavere frekvens.

Det er svært at sige hvilken en af dem du får den største glæde af. Det kommer an på hvad du bruger computeren til mest.

Hvis du bare vil have en spil-computer der kan køre Et spil af gangen vil jeg tro at du får mest glæde af 4x cpuén med den høje frekvens.
Derimod hvis du også arbejder med "rendering" af billeder og redigere video og andet tidskrævende så vil 6x cpuén sikkert være bedst.

Det skal siges at 6x cpuen har en Turbo funktion der laver den om til en 3x core 3.3mhz istedet for 6x 2.8

Konklutionen må være at medmindre du ved at spillene kan udnytte 6x cpu teknologi eller du håber på der snart kommer nye spil eller opdateringer der udnytter det må 4x core cpuén være det bedste bud.
Avatar billede skitz0 Nybegynder
24. januar 2011 - 22:13 #16
Mange tak ;) Så må det være en 4 core jeg skal have :) Får det bestilt imorgen, efter jeg finder ud af om en kan skaffe en windows 7 64x :) Gider jo ikke bestille 2 gange.
Avatar billede skitz0 Nybegynder
05. februar 2011 - 18:23 #17
Hej farmerstbt
Jeg havde faktisk bestilt alle varerne, men fandt så ud af at grafikkortet først kunne blive leveret engang i marts :( Jeg snakkede så med en bekendt som var rigtig god til at samle computere til gaming. Jeg viste ham hvad du havde forslået, og han mente han kunne gøre det bedre og billigere. Jeg fandt frem til at bruge hans da det var nyere og 700kr billigere. Efter 5 dages kamp for at få mine penge tilbage fra SHG.dk bestilte jeg hos proshop.dk, efter første dag havde jeg 4/5 dele, og anden dag 5/5 dele. altså hurtig service. Jeg har nu fået samlet den, og den virker fantastisk, ingen lag, ingen problemer overhoved.
Delene er følgende:
Asus P8P67
XFX hd 6850 black edition
2x4gb DDR3 Ram
Intel i5-2500
Cooler master +912HAF
prisen var 5200kr hvor fragten var inkl.
Hvis du hjælper folk i andre topics med computere - er den her ihvertfald super.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
06. februar 2011 - 15:00 #18
Hej skitz0

Godt at høre at din nye pc virker fint, dog ærgeligt at du måtte slås med shg med at få pengene tilbage.

Jeg har kigget nærmere på tingene i mellemtiden og jeg giver dig ret i at Intel i5 er et bedre valg end amd's phenom II. Jeg ved ikke helt hvad man skal synes om den integrerede grafik i processoren som ikke understøtter de nye standarder for direct x, men nu er den der jo hvis du får problemer med din 6850, så du stadig kan køre windows og andre små ting.

Tilykke med din nye pc og tak for feedback.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
08. februar 2011 - 05:26 #19
Jeg har netop læst at Intel har tilbagekaldt deres Sandybridge chipset (P67 og H67) på grund af en design fejl der påvirker Sata II controlleren og dermed får den til langsomt at bryde sammen i løbet af ca 3 års tid.

Så vidt jeg kan læse har du krav på at få dit bundkort byttet, men du skal oprette en klagesag først.

Fejlen omfatter som sagt kun Intels SATA II controller så hvis du ikke bruger de 4 blå sata 3gb/s porte men istedet de 2 grå Sata 3 6gb/s porte eller de "marine blå" Sata 3 6gb/s "Marvell controller"
skulle du ikke få problemer.

Du kan eventuelt godt bruge Sata 2 portene til dvd drev eller lign. pga fejl ikke vil få windows til at gå ned, men det frarådes at bruge Sata 2 til dine Harddiske.
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
08. februar 2011 - 05:35 #20
Kilder

Atomic http://www.atomicmpc.com.au/News/246709,intel-announces-sandy-bridge-recall---epic-silicon-fail.aspx

(kopier hele linket ovenover og sæt ind i adresselinen)

Asus Nyhedsbrev http://www.asus.dk/News.aspx?N_ID=chPdUoqA3QnkguKf

Intel Nyhedsbrev http://newsroom.intel.com/community/intel_newsroom/blog/2011/01/31/intel-identifies-chipset-design-error-implementing-solution
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
08. februar 2011 - 05:39 #21
Atomic linket virker stadig ikke.

Gå ind på http://www.atomicmpc.com.au/  og se under MOST READ - Intel announces Sandy Bridge recall - epic silicon fail!
Avatar billede farmerstbt Nybegynder
08. februar 2011 - 05:49 #22
jeg kunne jo selvfølgelig også bare have søgt på en dansk side til at begynde med hehe.

http://www.altomdata.dk/intel-traekker-sandy-bridge-tilbage
Avatar billede skitz0 Nybegynder
27. februar 2011 - 13:16 #23
Hvor er jeg glad for at jeg lige kiggede på tråden engang til, vil lige tjekke hvad jeg bruger :S mener faktisk det er SATA II, burde jeg sende det ind så, eller bare købe en anden harddisk?