Avatar billede heman.dk Nybegynder
11. januar 2011 - 15:13 Der er 4 kommentarer

Genberegning langsommere end oprindelig beregning

Hej,

Jeg har et regneark med 100.000+ linjer og omkring 80 kolonner. I omkring 50 af kolonnerne er der nogle funktioner, som primært er if-sætninger, men også 5 x Match og 9 x Index samt 1 x Vlookup.

Når jeg fylder formlerne for række et ned til at formlerne også regner på alle de andre linjer, så tager det omkring 30 minutter at udregne. Men hvis jeg skal genberegne arket, så tager det over en time. Nogen som har en ide til hvorfor dette kan være?

Hilsen Henrik
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2011 - 06:55 #1
Alle versioner af Excel og helt i særklasse Excel 2007+ indeholder langt flere rækker end programmet med nogen form for effektivitet kan håndtere i fuldt omfang.

100.000 rækker og 80 kolonner - helt ærlig, er du sikker på, du har valgt det rette værktøj til opgaven?
Avatar billede finb Ekspert
12. januar 2011 - 11:15 #2
Læg alt over i en database -
- eller skriv nogle arrays i vba.

Mvh finb
Avatar billede heman.dk Nybegynder
12. januar 2011 - 12:15 #3
Dkhanknu => Vi kan sagtens blive enig om at det ikke er det rigtige værktøj til at håndtere den mængde data. Men det er bare det, at regnearket er tre gange langsommere om at genberegne i forhold til den første beregning, som undrer mig.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2011 - 12:35 #4
Jeg har enkelte gange oplevet noget tilsvarende (dog med et langt mindre antal rækker), men hat intet bud på, hvad det kan skyldes.

Måske kan du finde noget relevant her:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa730921(v=office.12).aspx

Hans