Avatar billede snifx Nybegynder
06. januar 2011 - 14:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Er min harddisk ved at dø, eller kan den fikses?

Hej eksperter

Min harddisk er begyndt at holde nogle tænkepauser med jævne mellemrum.
Ca. hvert femte minut virker det som om harddisken mister sit greb, og så går der lige et par sekunder inden den igen snurrer.
Det betyder i praksis, at computeren går i stå ind i mellem - inden den så snurrer videre og genoptager arbejdet.

Kan dette fikses, eller er der brug for et nyt drev?

Jeg kører Win7, 64 bit, og har ikke tidligere oplevet noget lignende.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2011 - 15:35 #1
1.130 p0int ude. Når man ser det, mister man lysten til at hjælpe.
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/snifx
Avatar billede snifx Nybegynder
06. januar 2011 - 15:53 #2
Hej Oldgammel

Jeg bruger kun dette forum til at søge hjælp, og har ikke tidligere hjulpet andre. Så jeg jeg har muligvis misforstået noget, eller gjort noget forkert.

er det fordi jeg ikke har afsluttet mine tidligere spørgsmål ordenligt?

I så fald hvordan retter jeg op på brøleren?
Det har virkelig ikke været min intention at genere nogen.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2011 - 16:14 #3
Ok jeg tager dine ord for gode varer:) Der står ikke i reglerne, at man SKAL lukke sine spørgsmål. Men det anses af brugerne for at være mangel på respekt, for de som forsøger at hjælpe, hvis man ikke gør det. Og så mister de fleste lysten.
Hvis man får et noget man kan bruge, beder man om et svar, som man efterfølgende accepterer. Får man ikke noget man kan bruge, kan man selv lægge et svar.
Her er et eksempel fra dit synderegister, hvor en bruger har gjort meget for at hjælpe dig. Der ligger et svar, hvis du kan bruge hjælpen, accepterer du svaret, og dermed er spørgsmålet lukket.
http://www.eksperten.dk/spm/897995
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2011 - 16:22 #4
Hvis det er harddisken som er årsag, så må du skyndsomt redde dine data, for så ved du aldrig hvornår den stopper helt, og så er det ikke længere muligt, at få data ud.
Spørgsmålet er så, om det skyldes løs forbindelse, dårligt kabel, eller problemer med strømforsyningen.
Så se kablerne efter, prøv eventuelt med andre kabler.
Hvis det ikke hjælper så prøv, hvis du har muligheden for det, at lade disken køre som slave, på en anden computer, for at se om den også er ustabil der.
Avatar billede snifx Nybegynder
06. januar 2011 - 16:28 #5
@Oldgammel

Tak for din hjælpsommelighed.
Jeg skal åbenbart have det ind med skeer!

Præcis hvor trykker jeg for at acceptere et svar som løsningen på mit problem?

Nu må jeg hellere få lukket alle de huller jeg har skabt her på Eksperten!

På forhånd tak!
Avatar billede snifx Nybegynder
06. januar 2011 - 16:31 #6
Tak for tippet!

Jeg har allerede taget backup af mine data til en anden disk, så nu kan det (7-9-13) ikke gå helt galt.

Jeg prøver lige at tjekke kablerne. Chkdsk melder nemlig ikke om nogen problemer.

Jeg har desværre ikke en anden computer, hvor jeg kan sætte disken i som slave.

Er Chkdsk pålidelig nok som diagnosticeringsværktøj ifm. fejl på disken?
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2011 - 16:51 #7
Præcis hvor der står accepter dette forslag, kan jeg ikke sige, fordi det kun kommer frem, når der er lagt et svar. Men hos dig findes det bestemt, hvor der er lagt et svar.
chkdsk /r /f
/f Retter fejl på disken.
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data
Men CHDSK kan jo ikke sige noget om løse forbindelser, kabelfejl eller problemer med strømforsyningen.
Det er jo kun et diagnose program, så der kan godt være fejl alligevel. F.eks i en transistor eller andet til motoren.
Avatar billede snifx Nybegynder
06. januar 2011 - 17:00 #8
Jeg må hellere prøve at lede efter beskadigede sektorer så.
Derefter kan jeg åbne kabinettet og tjekke kabler.

Mht at lukke mine forladte spørgsmål. Hvor kan jeg så fx trykke i den tråd du linkede til tidligere, som et eksempel på mine efterladenskaber.
Avatar billede snifx Nybegynder
06. januar 2011 - 17:02 #9
Ahhh... undskyld min uvidenhed og mine dumme spørgsmål!
Nu har jeg ENDELIG fattet systemet, så nu kan vi fokusere på spørgsmålet omkring min harddisk.

Endnu en gang tak for din tålmodighed.

Nu kører jeg lige en Chkdsk, der finder beskadigede sektorer.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2011 - 17:32 #10
Man kan også gå ind på harddisk producentens hjemme side og finde et diagnose program for netop deres diske. F.eks. Western digetal, Seagate eller Samsung osv.
I nogle tilfælde kan beskadigede sektore repareres, men hvis det er alvorligt, skal man ikke forvente det. Men man får da besked på hvordan det står til med diskens helbred.
Avatar billede snifx Nybegynder
21. januar 2011 - 15:16 #11
Jeg har fundet frem til, at 'tænkepauserne' kun opstår, når Firefox kører. Så nu har jeg skiftet browser og lider ikke under problemet mere.
Men jeg synes det er MEGET mærkeligt at problemet skyldtes Firefox?