Avatar billede sugardaddy Nybegynder
05. januar 2011 - 13:20 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

TXT fil som med en liste af navne og adresser - kan ikke åbnes?

Hej alle

Jeg er nu på forummet og glæder mig til at læse alle de gode svar. Jeg står undertiden overfor et irriterend problem.

Jeg har denne txt. fil som fylder ret meget (184 MB) da den er en lang liste over navne og adresser. Disse adresser er adskilt med # tegn samt nok med tab og/eller mellemrum (hvis man forsøger at åbne i notepad ser man dette)

Listen er for lang til at kunne åbnes i Excel og da jeg ikke har access har jeg forsøgt mig open office base.

Den vil bare heller ikke åbne alle og desuden mig svært at gennemskue hvordan. Og de gange jeg har fået det/databasen åbnet, så er det uden alle (ialt ca. 769.000 linjer), og så crasher programmet ret hurtigt.

Hvad gør jeg forkert? Og er nogle der har et forslag sådan rent step-by-step for sådan en Dummie som mig;)?

Det er meningen jeg vil evt vil sortere visse postnumre fra og/eller blot sortere herefter. Alternativt at søge på konkrete ting såsom vejnavne!

Håber i kan hjælpe!
Avatar billede Blueeyez Mester
05. januar 2011 - 14:36 #1
Åbn den med notepad og skriv over i excel hvis du vil ha det derover i ;) så vidt jeg ved kan du ikke åbne et .txt i excel da .txt er et tekstdokument og ikke et excel format.. men kan være andre kender en løsning men fra min side vil løsningen være at du åbner .txt filen i notepad og skriver det over i excel ;)
Avatar billede sugardaddy Nybegynder
05. januar 2011 - 16:09 #2
Problemet er så bare at alt kommer ud som en masse tekst med # og en masse mellemrum. Faktisk kan notepad næsten ikke gengive alle tegnene, så har hentet en anden text editor, men importere jeg tekst fra det ligger det sig blot ind i en kolonne
,i én kolonne!

Og prøver jeg at åbne i excel kan den godt vise noget af det men fortæller at der er noget som er udeladt og at man skal:

Hvis du vil fortsætte og importere så mange data som muligt, skal du klikke OK. Du kan derefter importere resten af dataen ved at gentage importen i et andet regneark og bruge guiden Tekstimport til at udelukke allerede importerede data. Og den funktion kan jeg ikke lige finde?

Og prøver jeg får jeg kun navne til og med S i alfabetet!
05. januar 2011 - 16:53 #3
... som alternativ til NOTEPAD ->
http://www.textpad.com/download/index.html

Der er alverdens sorterings/makerings muligheder...
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
06. januar 2011 - 00:28 #4
Prøv evt. at omdøbe filen til .csv i stedet for .txt og importér den så i enten excel eller fx. OpenOffice.org Calc.
Prøv så at sætte at kolonnerne skilles ved hjælp af # tegnet.
Avatar billede sugardaddy Nybegynder
06. januar 2011 - 10:37 #5
Ja jeg kan godt åbne filen som sådan i Excel via Data > Fra Tekst

Problemet er bare at der er flere rækker end hvad Excel 2007 kan håndtere!

Og så er er der en løsning hvordan man kan åbne filen igen i nyt regne ark og ekskludere allerede indlæste rækker med det kan jeg ikke greje hvordan?
Avatar billede sugardaddy Nybegynder
06. januar 2011 - 13:16 #6
Notepad kan dårligt nok åbne den op uden at crashe og har prøvet andre texteditorer. De støde alle sammen på grænser for indhold!

Stadig mig underligt at man ikke kan gøre det. Den bliver ved med at gøre det samme og hvis jeg fortæller den at den skal starte importen fra omkring den række som den max kan indlæse så er stopper den stadigvæk samme sted ved bogstavet S ;(

Jeg har haft åbnet den via Open Office calculator hvorefter writer pludseligt dukket op med alle rækker, så jeg har fået forsikret at listen er længere og går til og med Å.

Hmmm nogen som har et forslag jeg selv ville kunne gøre?
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
06. januar 2011 - 13:57 #7
Jeg kan ikke garantere at Notepad++ kan klare det, men den har åbnet alt jeg har smidt efter den indtil nu.
Du kan finde den her: http://notepad-plus-plus.org/
Avatar billede sugardaddy Nybegynder
06. januar 2011 - 15:23 #8
hmmm altså den stopper også samme sted. Det er simpelthen udtroligt

Er der andre "gratis" løsninger jeg kan forsøge mig med?
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
06. januar 2011 - 17:35 #9
Hmm... Jeg er ved a løbe tør for idéer :/
Havde du prøvet OpenOffice.org Calc?
06. januar 2011 - 17:45 #10
...samme sted... - mon der er 'et eller andet' underlig lige ved det sted i filen/listen ?
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
07. januar 2011 - 10:45 #11
Hmm måske...
Men ny idé :)

En tekstfil splitter der kan dele filen op i mindre filer.
Se http://www.softpedia.com/get/System/File-Management/Text-File-Splitter.shtml
Avatar billede sugardaddy Nybegynder
07. januar 2011 - 11:53 #12
@karise_larry  - Filen er ikke beskadiget, fordi jeg har haft åbnet den komplet blot i Open Office Writer - af alle programme;)

@snowmandk Ja til calculator den har faktisk mulighed for mindre rækker end Excel 2007 og fungerer mere a la en ældre excel version!

Jeg vil lige prøve den text splitter og vender tilbage. Tak for input og har i andre tanker så skriv endelig løs.
Avatar billede sugardaddy Nybegynder
07. januar 2011 - 14:19 #13
@snowmandk -du er vist manden med løsninger som aldrig gir op;)
Det var dit forslag som gjorde jeg kunne det jeg ville. Toppen af poppen makker.

Til de interesserede:
Jeg delte filen op i dele efter størrelse (50 MB per fil) med Text File splitter (blev til 4 stk.) og åbnede disse i hver sit ark hvorefter jeg kunne sorter alt det fra jeg ikke skulle bruge og samle det hele under 1 ark til sidst.

Genialt! Mange tak for alle bidragene og specielt til dig snowmanddk.
Avatar billede sugardaddy Nybegynder
07. januar 2011 - 14:26 #14
Send mig venligst et svar Snowmandk og så kan du få dine velfortjente point. Tak for vedholdenheden;)
Avatar billede SnowmanDK Nybegynder
07. januar 2011 - 23:27 #15
Rart at det virkede :)

En tekstfil splitter der kan dele filen op i mindre filer.
Se http://www.softpedia.com/get/System/File-Management/Text-File-Splitter.shtml