Avatar billede michaeljm Nybegynder
05. januar 2011 - 01:13 Der er 3 kommentarer

Linux medieserver/mythTv med tynde klienter

Vi skal til at bygge om i hele huset og har længe tænkt på den bedste løsning mht. video, Tv, audio samt overvågning som kan ses/høres i 4-5 centrale steder i huset:
- Stor stue
- Køkken
- Stue 1. sal
- Soveværelse
- Kælder stuen/poolrummet

Min ide var at have en central server som sender/modtager signal ud til hver klient(både lyd og billede). Serveren havde jeg tænkt mig at køre Linux MCE/mythTv. Mit spørgsmål er så hvilken klienter skal man vælge til en sådan løsning, når man ønsker at:
- Strømforbruget holdes på et minimum
- Stor lyd i "stor stue"(surround sound) og mindre lydbehov i f.eks soveværelset.
- Skal kunne se forskellige Tvkanal på hver klient
- Fungerer med Linux MCE

Har nogle ideer eller forslag til en tynd klient som kan arbejde med Linux og opfylde mine krav?

Er der nogle andre ting som jeg ikke har tænkt på som ville være smart mht. digitalisering af hjemmet? og er det overhovedet den smareste løsning?
Avatar billede HBP2 Praktikant
05. januar 2011 - 13:35 #1
Mit eget lille firma laver en del ting med tynde linux klienter; for tiden er vi glade for klienter baseret på Intel D510 - de er billige (< 200 EURO), rimelig kvikke, bruger ikke meget strøm (normalt < 20 W), bliver ikke specielt varme. Men jeg tror ikke det bliver nemt af finde en med surround sound - men man kan altid tilføje et USB surround lydkort, selvom jeg ikke ved noget om kvaliteten af disse.
Avatar billede michaeljm Nybegynder
21. januar 2011 - 13:55 #2
Hej,

Tak for din kommentar. De klienter du henviser til har de anden form for lyd udgang i god nok kvalitet til input i surround receiver -> output 5.1 højtalere.

Har du et link til hvor vi evt. kan finde dem? Skal det være noget specielt når klienten skal benyttes til Linux?
Avatar billede HBP2 Praktikant
21. januar 2011 - 14:08 #3
Vi køber dem hos http://www.jetwaycomputer.com/ men de findes alle mulige andre steder, osse i DK.
Som jeg skrev for 2 uger siden, så findes de næppe med 5.1 lyd, men hvis det kun er en enkelt som skal have surround så må du jo bruge en lidt større PC der.
Og nej, der skal ikke noget specielt til for at få dem til at køre Linux - vi bruger en rimelig standard udgave af Debian Linux.
De er hurtige nok til at spille fuld HD film.