Avatar billede Novice-1 Forsker
04. januar 2011 - 16:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kører toneren -helt tom-? -og genfylde?

hej
Min brother DCP 7030 siger at jeg skal skifte toner, men sker der noget ved at kører den helt!! tom? Det måtte man vist helst ikke med blækpartroner?

Og vil man kunne genfylde toner på den pågældende model?
jeg synes for øvrigt aldrig jeg ser nogle handle med ren toner, men det er måske også forskellig fra model til  model?

I øvrigt har jeg netop bestilt en tonerpatron, der efter sigende skulle indeolde nærmest det dobbelte af de største og det til en rimelig pris, nu må vi  se om den holder det den lover.
Avatar billede pstidsen Novice
04. januar 2011 - 17:06 #1
Hvis du kørte den helt tom tror jeg ikke der ville ske andet end at kvaliteten vil blive dårligere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. januar 2011 - 19:11 #2
Ren toner kan stadig skaffes, men der er færre og færre der bruger tiden på selv at fylde, da kvaliteten ofte er ringe i forhold til ny patroner eller kompatible patroner.

At køre en patron helt tør er skidt - blækket varmes ud ved små varmelegemer ved dyssen - og når der ikke er mere frisk blæk, vil det sidste størkne - og dysserne evt. brænde sammen.

Men du kan da også være heldig, at der ikke sker noget.
Avatar billede rigo1281 Nybegynder
06. januar 2011 - 15:04 #3
En printer udskriver enten med blæk, og her er dysser som regel en del af patronen, og hvis disse størkner er der kun en vej - i skraldespanden.
Den kan også printe med toner (pulver - laser printere). Der sker intet ved at disse køres tomme.

For begge teknologier gælder det, at genfyldte patroner (blæk og toner) er noget være skidt. Printet vil over tid blive dårligere og med færre sider. Er man rigtig uheldig ødelægges printeren, og garantien bortfalder med stor sansynlighed.

Original er dyre, men er med garanti bedre i længden.
Avatar billede Novice-1 Forsker
06. januar 2011 - 19:14 #4
ole_madsen,
kan du ikke lige skrive et svar så du kan få point. Eftersom det er dit svar der forekommer mig mest relevant.

Printeren, DCP 7030, er for øvrigt en jeg har købt en anelse brugt, jeg synes ikke lige jeg kan gennemskue hvordan  at jeg kommer ind til  toner og tromle!, nå men det må Brother jo kunne svare på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2011 - 21:57 #5
Sorry - jeg har svaret på et helt andet spørgsmål, vildledt af at du skrev "Blækpatroner".

Du har en laserprinter, der ikke bruger blækpatroner, som de andre er inde på, men i stedet bruger toner (som i kopimaskiner) - et fint pulver.

Her har pstidsen helt ret - der sker intet, andet end at printet bliver lysere og lysere med tiden, for til sidst slet ikke at kunne læses. Med mindre printeren har indbygget en minimumsgrænse for, hvornår den absolut ikke længere vil køre - så får du nemlig ikke lov...

Genfyld af lasertoner giver nogle problemer i forhold til statisk elektricitet - genfyldtoner er nemlig som oftest ikke helt så statisk ladet, som den originale er. Dermed vil der være mere toner der ikke sætter sig ordentlig fast på papiret, men i stedet ryger ud i maskinen, og med tiden vil være med til at sortsværte papiret.

Tromlen er iøvrigt den kassette, din toner sidder i, så den er ikke spor svær at skifte...

Jeg springer over, hvad points angår...