Avatar billede christoffer535 Nybegynder
30. december 2010 - 23:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Passer disse RAM???

Hej

Et hurtigt lille spørgsmål om RAM. Jeg skal have mere RAM i maskinen, lige nu har jeg disse: http://www.shg.dk/RAM/Corsair-2GB-DDR2-800MHz-%282x1%29-XMS2-350908.html og overveje at købe disse: http://www.shg.dk/RAM/Corsair-4GB-DDR2-800MHz-%282x2%29-XMS2-2097132.html&ref=edbpriser

Jeg har plads til alle 4 RAM blokke på bundkortet, men kan jeg bruge dem sammen?

Jeg kører Win 7 64 bit, så skulle mene at den kan klare 6 GB..?

Takker...
Avatar billede chalde Seniormester
30. december 2010 - 23:41 #1
Gå til producenten af bundkortets side og tjek QVL for ramkombinationer.
Alternativt kan du skrive bundkortets navn her, så kan det være der er nogen der vil se på det.
Avatar billede ekspertenbdb Nybegynder
31. december 2010 - 00:08 #2
Som chalde skriver så er det bundkortet der bestemmer hvilke størrelser og kombinationer der kan laves. Win 7 64-bit burde ikke have nogen problemer.
Hvis det er en mærkevare pc, så kan man også få informationen hos pc producenten.
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
31. december 2010 - 00:11 #3
Jeg fandt QVL'en, men synes ikke rigtig jeg kan finde hverken dem jeg bruger nu, eller dem jeg overvejer at købe. Vil du kigge?

Bundkortet er GIGABYTE GA-P35-DS3 Intel P35 LGA775, se det her: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2748#ov
Avatar billede ekspertenbdb Nybegynder
31. december 2010 - 00:46 #4
Som jeg læser det så understøtter bundkortet op til 8Gb, som frit kan kombineres jvf. kingston ramguide. Jeg vil umiddelbart tro at de kan køre. Da de ikke står på listen, er det naturligvis ikke 100%, men det betyder ikke at de ikke kan køre. Listen er bare en liste der beskriver ramtyper der er blevet testet med bundkortet.

F.eks http://www.pc-lager.dk/varegruppe.php?gruppe_id=0&tabType=textSearch&q=KVR800D2N6K2/4G

Disse ram kan jvf. Kingston køre med dit bundkort, selvom de ikke er på listen. Der er ikke noget videre specielt ved dem udover at det den billigere udgave Value.

Ramguide:

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.asp?SysID=38426&mfr=Gigabyte&model=GA&search_type=&root=us&LinkBack=http%3A%2F%2Fwww.kingston.com&Sys=38426-Gigabyte-GA-P35-DS3+Motherboard&distributor=0&submit1=Search

Husk at de skal være parvis ens og understøtte dual channel, hvis du ønsker dette.

Måske er det ikke nogen direkte hjælp, men håber dog at det er med til at afklare visse ting.
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
31. december 2010 - 01:11 #5
Sidste ting, så får du nogle point:)

Husk at de skal være parvis ens og understøtte dual channel, hvis du ønsker dette.

Vil det sige, at du mener, at jeg kan bruge 2x1GB og 2x2GB på samme tid? - eller skal jeg droppe de 2x1GB jeg har nu og bare være tilfreds med 2GB ekstra?

Der er 4 RAM slots på bundkortet.

På corsair's FAQ er er et spørgsmål om hvilke RAM man kan bruge med eksisterende, de skriver her...(det er corsair jeg har nu...)

We strongly recommend matching the module part number as closely as possible in order to ensure the greatest chance of compatibility. Even if you match part numbers properly, we can't make guarantees as to their performance as the modules weren't tested together.  Also be aware that when using two kits of memory together, you may need to reduce the speed of the memory due to motherboard chipset limitations.

Ved du hvad man skal forstå med part number?

FAQ: http://www.corsair.com/memory-3/industry-standard/ddr3/vs4gbkit800d2.html
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
31. december 2010 - 01:22 #6
Jeg så lige, at der i URL'en til FAQ står ddr3, men jeg fandt den på en side for ddr2 RAM.
Avatar billede ekspertenbdb Nybegynder
31. december 2010 - 01:44 #7
Når det kommer til ram, så er alt muligt. Heldigvis går det godt fleste gange.
Det de mener er at, hvis to par ram klodser er for forskellige, så kan der opstå et timingsproblem, hvilket kan resultere i at de ikke kan køre sammen eller, at der skal skrues ned for ram hastigheden i bios.

Hvis du skal have noget kørende med dine eksisterende ram, så er samme mærke et godt udgangspunkt.
Hvis alt går godt, så er der en sandsynlighed for at du kan køre alle dine moduler sammentidig.
Bare husk at ikke engang Corsair kan give en 100% garanti.

Sålænge det er kit af 2 klodser du køber, så er de sat sammen til at kunne køre Dual Channel.
Dual Channel er når chipsettet kan snakke sammen med rammene, over 2 kanaler. Altså istedet for en 4 sporet motorvej er der 8 spor.
Hurtigheden bliver dog ikke nødvendigvis dobbelt så hurtige, da der kan være andre flaskehalse i systemet.

Part number er at reservedelsnummer, hvor man f.eks. godt kan have to reservedele med forskellige part numre, som passer ind i samme produkt, f.eks bilindustrien.