Avatar billede metin Praktikant
29. december 2010 - 22:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Meget simpel database i Access 2007

Hejsa.
Jeg har et regneark, som jeg bruger til at hjælpe min bror med at beregne sit kørselsfradrag. Det er ret simpelt.
Dato, arbejdssted-1, km, arbejdssted-2, km, arbejdsted-3, km og dagens kørselsfradrag.
så summerer det op til årets fradrag.
Han arbejder forskellige steder og der er forskellige kilometer til hvert af stederne.
Nu vil jeg egentlig gerne slippe for at lave det for ham mere, så jeg ville lave en access database, så han bare kunne taste dato, så vælge hvor det var henne og ikke mere.
så kan han lave en rapport hvor han trækker årets fradrag.
Jeg aner bare ikke hvordan jeg kommer igang. Jeg har forsøgt at oprette de tilhørende tabeller..men kan ikke finde ud af hvordan jeg får den til at vælge en drop-down for fx arbjedssted. Jeg kan heller ikke finde ud af at få den til at regne på det og sidst men ikke mindst, kan jeg ikke få den til at samle flere datoer..
Kan det overhovedet lade sig gøre, det jeg vil? og nogen gode ideer til hvordan man gør?
På forhånd tak
Mette
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. december 2010 - 22:41 #1
Det kan sagtens laves.
Men du skal finde ud af hvilke info du vil lave som "dropdown" og hvad han bare skal skrive selv?
Vil arbejdssted1-3 altid være arbejdssteder, som kan defineres i en liste?
Avatar billede metin Praktikant
29. december 2010 - 22:46 #2
Det eneste han skal skrive selv er dato..
Det er de samme fire steder han arbejder..og km til og fra hjem er jo det samme.
Altså fx. Slottet, der er 80 km, derud og retur.
Så jeg forestiller mig at han åbner og taster dato og fra en drop-down vælger arbejdssted..fx slottet. ( Så husker den jo selv, ud fra en tabel at der er 80 km på en dag.
Når han så trækker en rapport, så kan han se hvad han skal trække fra for 2010..
Håber det giver mening.. :-)
Mette
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. december 2010 - 22:51 #3
Så burde 2 tabeller være nok.

En tabel med arbejdssteder.
Og en tabel med ture.
Hvis så han har 1 tur, så angiver han "bare" dags dato og arbejdssted.

Har han 2 ture, så angiver han 2 steder og dags dato.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2010 - 22:59 #4
Send dit regneark til spg.eksperten@gmail.com så skal jeg tage et kig på det!~)
Avatar billede metin Praktikant
29. december 2010 - 23:16 #5
Tak tak..er sendt...
Jeg kan godt oprette tabeller, men kan ikke finde ud af at få access til at regne på det.. :-)
Mette
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2010 - 00:47 #6
Jeg bygger et generelt eksempel, som jeg uploader engang imorgen!~)
Avatar billede metin Praktikant
30. december 2010 - 09:48 #7
Meget fornemt..Vil jeg glæde mig til at se.. :-)

/Mette
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2010 - 13:40 #8
Hej Mette, så har jeg lavet et program, som kan styre kørselsfradrag.

Det blev en professionel udgave, men som lovet så sender jeg et eksemplar til dig. Første version kører i Access 2007, men man kan jo altid downloade en Access Runtime 2007 fra Microsoft.

Det bør lige nævnes, at det jeg modtag fra Mette var et regneark med 3 indtastningskolonner og en fjerde, som hed noget a'la =c2+c3+c4-24 og det har ikke noget med det produkt at gøre, som jeg har lavet!~)

Hvis nogen har interesse, så kan i sende en e-mail og få tilsendt et eksemplar. Det er gratis i resten af 2010 herefter vil det kunne findes på www.parodux.com
Avatar billede metin Praktikant
30. december 2010 - 15:49 #9
Meget fornemt...1000 mange tak.
Forrygede stykke arbejde
Avatar billede metin Praktikant
30. december 2010 - 15:50 #10
Hov,.Jeg har lavet udu i det..
Hvordan kan jeg give dig dine point?
Mette
Avatar billede metin Praktikant
30. december 2010 - 15:54 #11
Jeg glemte lige at sige..at det er altså nådig sluppet at jeg "kun" skal afleverer point Det er jo helt perfekt..super simpelt at arbejde i, og nemt at skrue på variable..
Hvis man er sælger eller konsulent som kører rundt og skal have kørepenge, så er det jo også genialt til det..
Meget meget glad for det er jeg..
Mette
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2010 - 15:55 #12
Du skal markere mit navn og så godkende eller noget i den retning!~)
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2010 - 15:56 #13
Godt nytår!~)