Avatar billede sirene Nybegynder
29. december 2010 - 14:28 Der er 7 kommentarer

Collage i Photoshop 7 - Eller Illustrator

Jeg er amatør og forsøger at lave en collage af fotos i Photoshop - eller nærmere sammensmeltning af billederne, men kan ikke få det til at virke. Kan nogen forklare mig, hvordan jeg får billederne til at smelte ind i hinanden?

På forhånd tusind tak og glædelig bagjul
Sirene
Avatar billede hcma Novice
29. december 2010 - 14:33 #1
Avatar billede sirene Nybegynder
29. december 2010 - 14:51 #2
Hej og tak for dit forslag.

Jeg kan ikke få det til at virke - når jeg trækker gradient over bliver det hele bare sort hvidt. Har det nogen betydning, hvordan lagene ligger over hinanden?
Avatar billede hcma Novice
29. december 2010 - 15:45 #3
nu kan jeg heller ikke få det til ar virke.  plejer ellers ikke at have problemer med det.
Avatar billede hcma Novice
29. december 2010 - 15:45 #4
nu kan jeg heller ikke få det til at virke  :o)))))
Avatar billede sirene Nybegynder
29. december 2010 - 16:04 #5
Tak for dit forsøg - prøver videre selv, men hvis du finder ud af noget er du velkommen til at komme tilbage.... Jeg ønsker blot at finde ud af hvordan jeg får ting til at smelte ind i hinanden...

TAK og kh
Sirene
Avatar billede suppenudel Nybegynder
29. december 2010 - 19:13 #6
Det er fordi I skal tilføje en Layer Mask til det lag I ønsker at usynligere (maskere) indhold fra.

Vælg Add Layer Mask, og når I så trækker en sort/hvid gradient henover masken, vil den sorte del af billede blive skjult og den hvide del være synlig. - Som det gamle mundheld og huskeråd ude fra landet siger:

"Black conceals, white reveals."

Og dette kan bruges generelt med maskering af flere værktøjer. Prøv f.eks. at oprette en layer mask, og vælg så brush tool (penslen) ude i værktøjslinjen. Hvis I maler med sort oven på masken vil billedet forsvinde der hvor I maler, hvis I skifter penslens farve til hvid, vil billedet komme frem igen.
Avatar billede sirene Nybegynder
30. december 2010 - 12:32 #7
Tusind tak - nu virker det....
Godt nytår