Avatar billede boxe Nybegynder
25. december 2010 - 16:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PSU og watt-forbrug

Hej og glædelig bagjul :-)

Jeg står og er ved at købe en PC som har en 1000 watt PSU.

Ifølge http://www.thermaltake.outervision.com/ bruger systemets setup kun omkring 700 watt..

Her kommer spørgsmålet så:

Suger strømforsygningen 1000 watt på min el-regning, eller bruger den kun de 700 watt, som selve computeren bruger??

Mere om det ændrer noget på min el-regning eller ej, om jeg kører med 1000 watt PSU eller en på fx 750 watt..

mvh Boxe
Avatar billede boxe Nybegynder
25. december 2010 - 16:36 #1
Avatar billede ksoren Nybegynder
25. december 2010 - 16:50 #2
Den er bygget til at kunne levere 1000, men leverer kun det, der er nødvendigt.
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2010 - 16:51 #3
Da den kører i Switched-mode power supply er det faktisk det samme den trækker kun på måleren når der er et forbrug bortset fra et meget lille selvforbrug. og de vil rent faktisk trække samme strøm fra måleren.

http://www.google.dk/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fda.wikipedia.org%2Fwiki%2FSwitch-mode-str%25C3%25B8mforsyning&ei=ERIWTc35OtC6jAf5hZX3BQ&usg=AFQjCNFR5Za7mzuOlMUJnhygSLDfJv2OQQ
Avatar billede boxe Nybegynder
25. december 2010 - 17:03 #4
ksoren >> Ja jeg ved godt at den kun leverer det som bruges af systemet... Men BRUGER PSU'en også kun det antal watt som den levere videre til computeren??  Eller hvordan hænger det sammen?

Med andre ord: Sparer jeg noget på el-regningen ved at smide en 750watt PSU i kabinettet i stedet ?

poko1 >> Fint link, men det indeholder en masse fine ord jeg ikke forstår så meget af.. Lige præcis strøm er jeg utrolig dum til :-D
Avatar billede Poko1 Ekspert
25. december 2010 - 17:24 #5
Du kunne godt få en mere udførlig forklaring.det ville kræve en længere skrivelse. men kort fortalt svarer det til at du skruer op for en vandhane jo mere du skruer op jo hurtigere løber vandmåleren forskellen er så at ved den ene slutter mængden af vand der kan komme ud af hanen på grund af hullets størrelse forestil dig at der KAN" komme 750Liter ud i timen på den lille men 1000liter af den anden. men du skal kun bruge 450 Liter i timen så skruer du bare ned så det passer.
Avatar billede ksoren Nybegynder
25. december 2010 - 17:38 #6
På jævnt dansk: nej, din elregning bliver ikke større fordi du køber en større psu.
Avatar billede boxe Nybegynder
25. december 2010 - 17:42 #7
ksoren >> Mange tak for det simple svar :-)
Avatar billede boxe Nybegynder
09. januar 2011 - 08:02 #8
Er der en som smider et svar ?
Avatar billede boxe Nybegynder
09. juni 2011 - 08:27 #9
Lukker