Avatar billede Lehmann92 Nybegynder
25. december 2010 - 12:49 Der er 13 kommentarer

Zepto Znote 6224W bluescreen

Hey gutter
Jeg har en zepto-conmputer, der ikke ligefrem er medgørelig.
Før zepto gik konkurs havde jeg den til rapperation fordi den jævnligt gik i bluescreen, og det blev fikset, og jeg fik at vide at problemet var at motherboardet sad løst. Der gik ikke mindre end en uge før samme problem opstod igen, men i mellemtiden var zepto gået konkurs.

Jeg opgav lidt projektet og lod den stå, men besluttede mig for nylig at forsøge at sælge den på DBA. Her var der dog en der gjorde mig opmærksom på, at jeg muligvis kunne reparere den selv.
Det varierer hvilken bluescreen der kommer, men den hyppigste er:
*** Hardware malfunction
Call your hardware vendor for supply
NMIl party check / memory party error
*** the system has halted ***

En gut på DBA mente at det var RAMen der var noget galt med, og foreslog at forsøgte at aflade computeren, tage RAMen ud, og så forsøge at starte computeren. Det har jeg så gjort, men når RAMen er ude af computeren kommer den ikke videre end at computeren, alt at dømme efter lyden, starter op, men at der intet sker på skærmen. Jeg kom RAMen i igen, og computeren kørte ligesom før jeg pillede RAMen ud. Altså nogenlunde upåklageligt, indtil den lige pludselig går i bluescreen. Jeg foretog proceduren med at tage rammen ud og komme den i igen et par gange, uden resultat. Efter at have gjort det den sidste gang, kan computeren dog heller ikke længere tændes med RAM i, den viser altså samme symptomer som når RAMen er ude. Den lyder som om den starter, men intet skærmbillede. Nogle ideer til hvor jeg skal gå hen herfra?
Avatar billede Lehmann92 Nybegynder
25. december 2010 - 12:51 #1
Det skal siges, at computeren som regel går i bluescreen når jeg kører relativt krævende opgaver, for eksempel spiller spil osv. Jeg ved ikke om denne information er nyttig.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2010 - 18:06 #2
Hej og velkommen til E.
Prøv at fjerne al strøm fra pc (batteri og lader).
Tryk og hold startknappen nede i 10 sek.
Genmonter strøm og forsøg igen.

Ps rensede du kontaktfladerne på ram når du havde dem ude?
Man kan bruge ispropylalkohol (båndoptager rens) til det.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2010 - 18:08 #3
Grunden til den går ned er sikkert fordi den er snavset indeni og derved kører varm. Er ikke sikker på de har haft den skilt helt ad dengang den var til rep.
Avatar billede Lehmann92 Nybegynder
25. december 2010 - 18:26 #4
Okay. 1) hvor kan jeg skaffe ispropylalkohol? Og er der et mere lettilgængeligt alternativ?
2) Hvis du har ret i at de ikke har rengjort den indeni, så må jeg jo selv gøre det. Jeg ved dog ikke hvordan. Instruktioner er yderst velkomne
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2010 - 18:35 #5
Radio forretning Pc forretning eller måske Matas.
Ja med hensyn til adskillelse af bærbaren, der må man finde en guide på nettet til det. Men først skal du kontrollere at den bliver for varm. Der er flere programmer der kan det. Jeg bruger selv SIW freware version:http://www.gtopala.com/siw-diff.html
Avatar billede Lehmann92 Nybegynder
25. december 2010 - 20:03 #6
Computeren overopheder, ifølge SIW, ikke. Jeg holdt øje med temperaturen løbende, og da den gik ned lå temperaturen stadig <50 grader. Det skal dog siges at CPU'en meget hurtigt kommer op og rammer de 100 %. Jeg ved ikke om dette har nogen indflydelse?

Næste step bliver at forsøge at rense kontaktfladerne mellem RAM og computer. Bør jeg også forsøge at skille den ad, og rense fansne, på trods af, at den test jeg lige lavede jo sådant set viser at computeren ikke overopheder?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2010 - 20:14 #7
Okay så fik vi dementeret varmen.Nej jeg havde ikke med de meldinger skilt pc ad.
Kan du se hvilke processer der tager kraften?
Avatar billede 220661 Ekspert
25. december 2010 - 20:17 #8
Har du ikke isopropylalkohol kan du alternativt tage et stykke rent kopipapir og køre kontaktfladen på rammen henover før du monterer ram igen. Det er vigtigt at der er god forbindelse da det er svagstøm der kører over disse kontakter.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2010 - 07:17 #9
Hallo??
Avatar billede camelo2 Nybegynder
09. januar 2011 - 23:22 #10
Hvis du stadig har problemet med din Znote, har jeg muligvis et løsningsforslag. Jeg har selv haft problemer med BSOD med min 6224W. Efter mange og lange tanker, fandt jeg frem til, at min Znote ganske enkelt ikke bryder sig om AVG antivirus. Det var altså softwarerelateret. Måske du selv har AVG på din spand eller noget lignende?

Jeg ved, det lyder mærkeligt og jeg havde da også selv problemer med at fatte i første omgang, at det ikke var hardwaren men derimod softwaren, den var gal med.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. januar 2011 - 17:54 #11
Hvad endte denne med?
Avatar billede Lehmann92 Nybegynder
17. januar 2011 - 10:06 #12
Når får dælen. Ja, jeg har AVG,og problemet blev ikke løst med rensning af RAM'ens kontaktflade. Jeg har bare haft travlt det sidste stykke tid. Jeg vil forsøge senere i aften eller i morgen at afinstallere AVG, og så må vi håbe på at det virker.
Avatar billede camelo2 Nybegynder
17. januar 2011 - 13:11 #13
Du har AVG? Så kan jeg næsten garantere dig, at fejlen stammer derfra.