Avatar billede anderskristensen Nybegynder
16. december 2010 - 11:10 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ny PC fryser

I får lige specs først:
mb: P6X58D-E
cpu: Core i7 950
ram: Corsair Dominator 12GB
psu: Corsair 620hx
gpu: HD 6870 black edition
cab: fractal design define 3r

net: pci sitecom WL-151
os: win 7 64bit

Problemet er at PCen fryser. Indtil videre har jeg ikke kunnet lokalisere årsagen til fejlen.

Har prøvet hvor jeg har tændt pcen, uden at logge ind. Her har den fryst.
Den har også fryst hvis jeg bare surfer på nettet, eller har kørt forskellige, krævende og mindre krævende spil.

Mine umiddelbare tanker er: varmeproblem, defekte ram, for lille psu, fejlende drivere netkort/chipsæt, forkert ram indstilling i bios (timing/spænding)

Det første jeg prøvede var at afmontere cpu-blæseren (bruger standard blæseren der fulgte med cpu'en), rengøre for kølepasta, putte noget nyt på, for derefter at sikre at blæseren sad ordentlig fast igen.
Derefter byttede jeg rundt på rambklokkene og kontrollerede at de sad ordentlig fast. (de sidder forskudt i hver 2. ramslot, som der står i mb man.)
Bootede op, installerede realTemp hvor temps. maks lå på 40 deg C for cpuen, men computeren frøs stadig.

Har resettet til fabrik indstl. i bios, men pcen fryser stadig.

Har også prøvet at køre stress-test med prime95. Alle 4 kerner får en load på 100% og ram testes også.
Resultatet var en peak for cpuen på 83 deg C. Det lyder sikkert af meget, men det syntes dog ikke at medføre nogen ustabilitet, og pcen frøs ikke under testen.

Da jeg alligevel skulle have en ny strømforsyning, har jeg bestilt en corsair 750hx pro series. Desuden røg der også lige to 120mm cab kølere med (der sidder to i cab. i forvejen).

En anden ting jeg har bemærket er, at når computeren fryser, bevares billedet på skærmen og uret i højre hjørne af processlinien tæller stadig. Havde en video åben på youtube, hvor den også stadig viste en aktiv loadingbar, dog inden video.
Dog virker hverken mus eller tastatur. Så tænkte at problemet kunne være relateret til chipsættet/ eller mb.

Har efterfølgende installeret chipsæt driverpakken fra asus' hjemmeside, men har dog ikke lige haft tid til at teste efterfølgende.
Chipsættet har ingen blæsere, men en enkelt heatpipe. Har dog også noteret mig at det bliver forholdsvis varmt. Ved ikke om det er problemet, men skulle gerne reduceres når jeg får monteret de nye kølere.

Hvis ovenstående fejler, vil jeg teste med memtest86, montere én ramblok af gangen, fjerne sitecom netkort og evt. montere mit gamle gfx, 8800gt.
Nogen andre forslag/erfaringer til hvad fejlen kan skyldes?
Avatar billede Jensen DK Novice
16. december 2010 - 12:31 #1
Hvilket styresystem snakker vi om?
Avatar billede anderskristensen Nybegynder
16. december 2010 - 12:44 #2
win7 64, står i starten af tråden :)
Avatar billede Jensen DK Novice
17. december 2010 - 07:51 #3
Kan godt være en fejl i grafikkortet god ide med at prøve dit 8800GT.
Avatar billede anderskristensen Nybegynder
21. december 2010 - 08:05 #4
Det lader til at de var netkortet.
Om det således er driverne til det, hw fejl på enten netkortet eller bundkortet har jeg ikke fundet ud, men maskinen ser ud til at køre fint nu.