Avatar billede emil_ger Nybegynder
16. december 2010 - 00:54 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Spørgsmål til opsætning af RAID 1+0

Jeg skal opsætte RAID 1+0 (første gang jeg forsøger mig med RAID's) og har en række afklarende spørgsmål hertil.

Til information: Bundkort er Asrock 880gm-le, som har 6 SATA porto, der alle skulle understøtte HW RAID.

Sp. 1) Jeg ønsker at opsætte 2 arrays, á 2 diske; ét til system og ét til storage. Jeg påtænker senere, at opsætte yderligere ét til storage, hvis behovet opstår. Er det muligt at have mere end ét array, eller skal alle diskene indgå i samme array?

Sp. 2) Hvis jeg opsætter mit storage array først (via BIOS) og derpå overfører den data jeg pt. har på de to diske, der skal anvendes til system arrayet, vil jeg da kunne læse mit storage array ved efterfølgende installation af Windows Home Server på system arrayet?

Sp. 3) Er hardware arrays tilgængelige fra alle systemer? Sådan, at jeg eks. kan afvikle Knoppix eller anden Live Linux distribution og kunne tilgå mine data?
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. december 2010 - 12:31 #1
1. Du kan opfatte hvert array som en disk eller et drev. Nogle raid contrllere understøtter hot swap af diske, men jeg har aldrig set at du kan tilføje diske til et allerede konfigureret array og logisk set bør det ikke kunne lade sig gøre.
Du kan altid opsætte nye arrays, hvis dy har controller kanaler til det og ellers kan du jo bare købe et controller kort til at tilfje nye arrays der så vl figurere som nye drev

2 Du kan ikke læse arrays tilkoblet en pc hvis der ikke er et styresystem på det. Det du er ude efter er mere et san og her har sanet sit eget styresystem der vil kunne gøre det data der ligger i sanet tilgængeligt for indstllations punkter. Du kan ikke installerer maskinen fra arrays på samme maskine

3. Det kommer an på hvad du mener med tilgængeligt. Hvis vi taler rent data opbevaring så er svaret ja. Linux vil kunne tilgå data fra næsten alle arrays. Det kræver dog at linux har drivere til raid contrlleren hvis raidet skal sidde på samme maskine.
Hvis linux skal afvikles fra et raid drev vil der også være problemer med drivere men jeg har set sådanne løsninger så oftest vil det kunne lade sig gøre
Avatar billede emil_ger Nybegynder
16. december 2010 - 13:42 #2
Ad. 2) Jeg mente mere, om jeg med vilkårligt styresystem (værende DOS?, Linux eller andet), vil kunne:
1) Se og anvende de i BIOS'en opsatte arrays
2) Ved senere opsætning af eks. WHS (eller andet styresystem), kunne se og anvende disse arrays, hvor jeg tidligere skrev data til (forud for installationen af WHS).