Avatar billede -Munken- Nybegynder
15. december 2010 - 21:00 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Antal CAL licenser

Hej.

Jeg står i den situation, at jeg skal have udregnet hvor mange CAL licenser, der er i brug, i et givende Windows Server miljø.

Miljøet er sådanne opbygget, at der er primær DC, og en masse CDC'er.
Derudover er der mange afdelinger, hvor der står en CDC, og enkle afdelinger, uden server overhoved, men som så forbinder op imod en andens afdelings CDC.

Alt sammen virker selvfølgelig, men hvordan kan jeg lave en beregning omkring, hvor mange CAL licenser, jeg skal have i brug, således at jeg kan få fulgt op på, om det indkøbte CAL licens antal, også passer med det der er i brug.

Oveni alt ovenstående, er der også enkle terminal servere, hvor der også er CAL licenser til. Disse kan terminal serveren selv udregne hvor mange af der er, hvilket er perfekt.

Men hvordan laver man en udregning af de almindelige CAL licenser, som måtte være i brug?!

DC og CDC'erne er alle i Server 2008 familien.

Nogle som kan hjælpe mig med dette?!

Det hele er forbundet i et stort MPLS netværk, med ialt over 50 afdelinger.
Avatar billede -Munken- Nybegynder
31. maj 2011 - 19:31 #1
Er klaret.
Avatar billede lsskaarup Nybegynder
02. juni 2011 - 16:40 #2
Hvad gjorde du for at udregne antallet, synes selv det er et gedemarked at holde styre på? Tvivler på MS selv altid har helt styr på det.