Avatar billede kiwl Nybegynder
13. december 2010 - 11:39 Der er 1 kommentar

Opsætning af porte på switches

Hejsa,

Jeg står og skal bruge 4 stk 5 ports switches.

Disse switche skal bruges i en blok af 4 bygninger som står side om side, med ca. 5 meter imellem. I hver af bygningerne skal der stå en switch med 5 porte.

Netværket vil blive delt ud til hver switch fra en router, som vil stå i en af bygningerne.

Hvad jeg så ønsker er at det skal være muligt at logge ind på et interface switchne eller lignende, også skal det være muligt at vælge hvilke porte der skal være tændte, og hvilke der skal være slukket.

Mit spørgsmål er om overstående er muligt?, bygningerne har nemlig forskellige ejere og det vil derfor være svært at få adgang hver eneste gang der skal sættes et nyt kabel til eller lignende.

Det skulle være muligt at gøre med cisco udstyr. Men budgettet er ikke stort nok til at det ville være muligt at bruge cisco. Så det skal gerne være noget discount.

Håber en af jer kan hjælpe :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. december 2010 - 15:48 #1
Det er selvfølgelig muligt hvis du vælger en såkaldt managed switch. Disse koster lidt mere end unmanaged switche og de fleste relativt seriøse udbydere har modeller der er managed.

Du kan vælge at manage dem "over nettet" eller afsætte særlige porte til et særligt "out of band" netwærk, der så kræver separate kabler. Normalt kan du også opsætte SSH adgang så ikke alle og enhver kan pille ved dit udstyr.

Kig f.eks. på Dell eller HP der (hvis jeg husker korrekt) har den slags udstyr der ikke koster helt det samme som cisco og har web interfaces til at arbejde med. Jeg ville også forvente at flere af de andre fabrikater har dette