Avatar billede rotroc Nybegynder
12. december 2010 - 18:51 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Pivottabel, VBA, skjul kildeark samt evt. menuen Options

Hej Eksperter

Udfra et kildeark, Sheet1, har jeg i samme Workbook lavet nogle Pivottabeller. Jeg vil sende denne WorkBook til en nogle brugere men jeg ønsker ikke at brugerne skal kunne se rådata i kildearket men kun benytte Pivottabellerne på de andre Sheets. Jeg har derfor gjort Sheet1 med kildedata VeryHidden samt beskyttet VBA med password.Så langt så godt. Dog har jeg det problem at der i menuen findes muligheden Obtions - Pivottable - Enable Pivottable data. Her kan brugeren vinge af med flueben udfra Enable Show Detail. Dette gør at brugeren herefter kan dobbeltklikke på Pivottabellen og Excel åbner herfra et nyt ark med med alle kildedata som brugeren derfra kan se. Spørgsmål: Kan jeg vha VBA kode, evt i en WorkBook Open Event, skjule menuen Obtions ? Hvis ikke dette er muligt vil jeg gerne høre om hjælp til en kode som gør at det umuligt at dobbeltklikke.
Min version af Excel er 2007!
Avatar billede Dick Nybegynder
13. december 2010 - 14:08 #1
Hej,

Jeg ville nok kopiere pivottabellen ud en selvstændig workbook og gemme pivottabel og dataark (kildefil) hver for sig.
Der er nemlig ikke noget i vejen for at lade pivottabellen hente data fra en ekstern fil.

Du skal bare sørge for, at kildefilen ligger et sted brugerne har adgang til.

Kildefilen kan du beskytte med en adgangskode.
Avatar billede rotroc Nybegynder
16. december 2010 - 20:09 #2
Hej Dick

Tak for respons - jeg forsøger med dit forslag.
Point til dig