Avatar billede swordfish Nybegynder
12. december 2010 - 18:06 Der er 4 kommentarer

Multipartition USB stik, der også genkendes ved boot-up

Hej

Er der nogen der ved om det er muligt at formatere sin USB stik, så der kommer f.eks. 2 stk. 4gb partitioner på ens 8gbs stik og som også anerkendes ved boot up? Så man f.eks. kan have windows XP og windows 7 installationerne liggende på en og samme USB stik eller evt. have en partition, hvor win 7 installationen ligger og en anden partition, hvor man kan have ekstra filer, såsom programmer og lign. der skal bruges ved en ny installation af win 7, f.eks. openoffice og antivirus?

Mvh. Jacob
Avatar billede swordfish Nybegynder
12. december 2010 - 18:10 #1
Jeg ved godt at man kan ændre USB driveren i windows sådan at den anerkender USB stikket som en USB harddisk og derfor tillader en at partitionere osv. Men så vidt jeg kan forstå, så virker det ikke medmindre at systemet som man loader USB stikket på har denne driver installeret. Er det muligt, som noget af det første at loade driveren når computeren bootes og derved anerkende at der er to partitioner på USB stikken og man herefter kan vælge hvilken man vil boote up?
Avatar billede swordfish Nybegynder
12. december 2010 - 19:28 #2
Har fundet et program der hedder grub4dos. Det skulle være noget multiboot halløj, men har ikke helt fundet ud af hvordan det fungere. Det er vist noget med at man får en menu op med valgmuligheder og herefter kan man vælge den ISO fil man har lyst til at starte. Nogen der kender det program og ved noget mere om det?
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2010 - 17:03 #3
Man kan ikke starte windows fra en Iso hvis den ligger på en DVD eller USB. Og jeg kan heller ikke se, hvordan man skulle kunne få en menu, på en USB stick, hvorfra man kan vælge mellem XP og win7.
Jeg tror du skal holde dig til 1 USB stick til hver windows. Den til XP behøver jo ikke at være større end 2GB, så den koster ikke meget.
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/dd535816.aspx
Avatar billede swordfish Nybegynder
02. december 2014 - 19:04 #4
Hvis I smider et svar, så deler I pointene.