Avatar billede big_ossi Nybegynder
09. december 2010 - 11:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

[MySQL] sotering af database til statistik

Hej

Jeg har en stor logfil med alle besøg.
Den vil jeg gerne have lavet en statistik side med men er i tvivl om hvordan jeg skal lave kaldet til databasen, så derfor dette indlæg som jeg håber i kan hjælpe med.

Vil gerne have en side hvor jeg kan se antal besøg i månederne fordelt på bruger id og antal logins

så jeg får noget som der sådan her ud:

Maj 2010 - brugerid_1 - antal_login
Maj 2010 - brugerid_2 - antal_login
...
April 2010 - brugerid_1 - antal_login
April 2010 - brugerid_2 - antal_login
...
... Osv

databasen ser sådan her ud

id (unikt autoid)
brugerid (brugerens idnummer)
time (tipspunkt for login i unix time)

Er der nogen der kan hjælpe med et kald til min mysql og output der bruger mindst cpu kræft ?
Avatar billede intenz Novice
09. december 2010 - 12:02 #1
Måske denne:

SELECT MONTH(time) AS month, brugerid, COUNT(brugerid) AS antal_login FROM din_tabel GROUP BY MONTH(time), brugerid ORDER BY MONTH(time) ASC
Avatar billede intenz Novice
09. december 2010 - 12:04 #2
Output ville så være:

$res = mysql_query("SELECT MONTH(time) AS month, brugerid, COUNT(brugerid) AS antal_login FROM din_tabel GROUP BY MONTH(time), brugerid ORDER BY MONTH(time) ASC") or die(mysql_error());
while ($row = mysql_fetch_assoc($res)) {
  echo $row['month']." - ".$row['brugerid']." - ".$row['antal_login']."<br />";
}

Husk at ændre din_tabel i kaldet til navnet på din tabel.
Avatar billede big_ossi Nybegynder
09. december 2010 - 13:49 #3
Har lige prøvet tid forslag.

Men tæller ikke ud på måned pr bruger men i alt pr bruger

så får

Som er
ialt - brugerid - antal login
Avatar billede big_ossi Nybegynder
09. december 2010 - 15:25 #4
Med FROM_UNIXTIME(time, '%Y %m') så virker det.

Tak for dit svar :)
Avatar billede intenz Novice
09. december 2010 - 17:02 #5
Ah ja, unix tid :) Troede bare det var et DATE felt. Men fint du fik fikset det :)
Avatar billede big_ossi Nybegynder
09. december 2010 - 18:16 #6
jes ;)