Avatar billede hrc Mester
04. december 2010 - 10:36 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Man kan angive at et indlæg er nyttigt, men hvad med de unyttige?

Der er rigtig mange skrammelindlæg på fora og dem burde man kunne markere som unyttige, forkerte, ubrugelige eller utidssvarende - når nu I ikke vil slette i dem (hvilket er en dum beslutning for de nyttige indlæg drukner i skrammel)

Jeg er ret sikker de rydder op i f.eks. Experts Exchange
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2010 - 10:44 #1
0 ud for denne tråd siger vel det du spørger om?

Er enig i at der er rigtig mange indlæg der ikke burde være i databasen, og der er rigtig mange tomme indlæg, der bare skulle slettes efter en periode, og point til disse gik tilbage til spørger.
Men må indrømme jeg er ikke er optimistisk. Der har kommet et hav af forslag til hvordan man kunne forbedre Eksperten så brugerne lettere kunne forstå brugen af det. Men der er noget respons på disse ting fra admins/coadmins, og anmelder man en bruger på eksperten får man ikke svar tilbage, så det ser ikke for godt ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2010 - 10:45 #2
Der skulle have stået: der er IKKE noget respons
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. december 2010 - 11:20 #3
På sådanne forums er det ret umuligt at skulle bedømme hvad der er nyttigt og unyttigt...

Går ud fra du mener spørgsmål der ikke er en endelig afslutning på?
Avatar billede The_Buzz Novice
04. december 2010 - 11:38 #4
Er enig med TS i dette spørgsmål..

Der kunne være en tommelfinger ned ad - som den lige oven over dette textarea - som man gav en negativ stemme til trådstarters tråd, så den ikke flød sammen med alle de andre tråde i kategori listing. Den burde naturligvis stadig vise sig på forsiden i fortløbende måde som den gør nu.

I nogle fora er en tråd med negativ "syns godt om" - foldet sammen med kun overskriften der står - det er de hvor der er teaser tekster. Man kunne måske på eksperten.dk så give den en anden mere dull farve link.

Nogle spørgsmål herinde er nyttesløse - det kan alle vel give mig ret i - og de kunne få en "thumbs down"
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. december 2010 - 12:26 #5
Nu må i stoppe.

Karma systemet har været her, og kommer ikke igen.
Vi skal ikke ud i lign. situation igen for det var et helvede. Og det er det i gerne vil have indført igen, i mere eller mindre grad.

Om en tråd er nyttig, kommer helt an på opretter og dem der hjælper.
Jeg tænker ikke på om min kommentar kan gøre en tråd nyttig.
Omvendt, hvis den der opretter spørgsmålet ikke er særlig IT kyndig, og problemet kan være relevant for mange, så kommer der mange, og  sikkert forvirrende indlæg, og så kan tråden være uoverskuelig.
Dette gør ikke en tråd unyttig - blot er løsningen ikke lige ved hånden.
Avatar billede hrc Mester
04. december 2010 - 12:40 #6
Hvis et indlæg kan markeres "relevant" kan det modsatte også have relevans, ikke? Forslaget skal også ses i lyset af, at der ikke slettes indlæg her. Jeg ser ingen problemer i, at en grovsortering nakkede en god artikel i ny og næ. Helhedsintrykket vil blive et forum med gode indlæg og relevante for tiden. Sandsynligheden for at Google ikke hjælper en videre til en anden side, er stor. Desuden så jeg gerne at indlæg der eksempelvis handler om opsætning af netværk på en Windows 3.11 burde ryge af h. til.

... men der ligger et stort arbejde heri.
Avatar billede hrc Mester
04. december 2010 - 12:42 #7
Karmasystemet bør vi ikke genindføre, det gik på brugeren (og sikke en masse bøvl der var)
Avatar billede The_Buzz Novice
04. december 2010 - 12:57 #8
Jeg mener ikke karma ned på det enkelte post niveau - men tråden har allerede en karma som denne "Var denne tråd nyttig for dig?" - det jeg mener er at gøre den så den både kan være positiv og negativ - og at dette kan justere fremvisning af denne i de enkelte sub categories.

F.eks. en tråd som 3 brugere med over +300 posts (eller post start tråd karma) har klikket "Har ingen relevans" - vil blive gjort mindre synlig i kategorierne.

Jeg er desværre ikke så gammel i gårde på eksperten at jeg kender noget karma system?
Avatar billede The_Buzz Novice
04. december 2010 - 12:58 #9
Samtidig kunne det også integreres i søge funktionen, så resultater bliver fremvist med mest karma per tråd øverst..?
Avatar billede hrc Mester
04. december 2010 - 13:59 #10
the_buzz: Enig. Det er sådan noget jeg efterlyser. Gider ikke søge og finde vrøvleindlæg eller noget fra det forrige årtusinde. Søgefunktionen er i forvejen for simpel, men det er måske fordi google gør det så godt?
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. december 2010 - 14:32 #11
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2010 - 19:46 #12
Jeg er enig med John - det er ikke altid lige nemt at afgøre om noget er godt eller skidt.

Der er masser af fora med +/- vurdering af indlæg. Men prøv og find et hvor det ikke sker hver dag at systemet misbruges.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2010 - 19:48 #13
Og så synes jeg, at det ville være en katastrofe at slette tråde om gamle emner.

Det hænder skam at folk har brug for at arbejde med nogle gamle ting. Og så er det da surt, hvis alle de gode tips er blevet slettet.
Avatar billede repox Seniormester
05. december 2010 - 14:03 #14
Det har ikke været så indlysende for mit vedkommende hvad formålet er med at kunne markere en tråd som nyttig - ikke engang søgeresultaterne viser trådens 'nyttigheds-skala' ej heller oversigten i de respektive kategorier; så funktionaliteten har i sin nuværende form ingen værdi for mig. Dog ser jeg bestemt ikke nogen umiddelbar grund til at gøre det muligt at nedgøre en tråd, blot fordi man ikke selv kunne bruge trådens indhold til noget - det gør at brugerne vil tage stilling til noget som alligevel ikke har haft nogen interesse for dem.

Jeg er personligt stor tilhænger af systemet på Stack Overflow (som mange af jer allerede kender). Men som arne_v ganske rigtigt siger, vil der være lige så mange episoder hvor point/karma/stemme systemet bliver misbrugt som det bliver brugt korrekt. Vi er trods alt kun mennesker.

Jeg mener dog også at det er med til at klargøre over for både spørger og andre brugere, hvilket svar der er mest korrekt (så længe systemet ikke bliver brugt forkert) i forhold til de svar der oftest kommer.

Jeg synes bestemt det vil være en kæmpe fordel for alle at komme ud over over svar/kommentar konceptet og lade spørger vælge hvilken af kommentarerne der var et brugbart svar - det giver sikkert også lidt færre åbne spørgsmål i længden.

Om jeg synes det er en god idé at åbne for at alle kan frit stemme på ethvert indlæg, ved jeg ikke helt - hvis trådopbygningen bibeholdes som den er, vil der nok være langt færre stemmer som faktisk gives på kompetence niveau, men flere som gives fordi man enten ikke kan eller godt kan lide en specifik bruger ( hvis jeg ikke husker helt forkert var karmasystemet bestemt ikke noget der talte godt for mig ;) ).

Altså, det korte af det lange er at jeg ikke er enig med OP - jeg synes der er andre ting som kunne have større værdi.
Avatar billede hrc Mester
05. december 2010 - 22:27 #15
arne: Hvis man sidder og skal lave et eller andet på en MS-Dos 7, multiuser Dos (fantastisk OS) eller en oldsag af en Debian, så opvejer de få gange det sker ikke, at vi andre har en masse snot vi skal skille fra godt! Mener helt klart stadig at selvom harddiskplads er relativ billig så bør indlæg have en begrænset levetid. Man kunne bl.a. sortere via de hits der kommer.

Data kan altid trænge til en omgang Feng Sui. Hvis det ikke bruges, så væk med det! Detatten her minder mig lidt om Statens Arkiver og deres mantra "Alt skal gemmes, alt skal gemmes" (deres standardsvar er altid et "nej", undtagen ved negerede spørgsmål).

Nå men, det bliver ikke sådan, og det var nu heller ikke det jeg efterlyste. Det var bare en mulighed for at vende tomlen op eller ned, så jeg slap for at se de dårlige indlæg næste gang jeg gik på.

John S: Jeg enig med Larry (i linket), at det burde være muligt at lave sin egen samling af nyttige indlæg. Det løser jeg p.t. ved at trække url'ene til en folder på skrivebordet. Det vil være fint at få det på mit login i stedet.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. december 2010 - 23:38 #16
Hvis søgning kan laves på kategori og tidsinterval, så kan dem der har gamle problemer finde deres svar uden at andres søgninger påvirkes. Det synes jeg er en langt bedre løsning end at information går tabt for evigt.
Avatar billede hrc Mester
06. december 2010 - 00:09 #17
arne: den løsning kan jeg godt købe, men jeg synes stadig man burde gøre op med den skræk der er for at slette data. Det er noget indgroet noget som jeg tror bunder i konservatisme og alt for store harddiske (IMHO).

... jeg synes også man burde nedlægge Statens Arkiver (det er nok en tand for radikalt, men personligt ville jeg ikke savne SI)!
Avatar billede hrc Mester
06. december 2010 - 00:10 #18
... men det vil jeg ikke diskurere mere. Jeg bakker ud nu for vi kommer vist ikke videre.
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. december 2010 - 07:20 #19
Så luk her.

Det er jo et debat emne, så kan ikke helt forstå du bakker ud...?
Avatar billede hrc Mester
20. december 2010 - 12:39 #20
OK John.

Jeg dropper ud af diskussionen (og skal gerne lukke spørgsmålet) for jeg synes ikke debatten forholder sig til det spurgte. I alt sin enkelthed ville jeg gerne kunne indikere at indlægget var useriøst eller unyttigt, når nu man kan det modsatte.
Det har jeg flere gange pointeret, men debatten har mest gået på, at jeg også syntes man burde bruge til at rydde op i skrammeldata og implicit mener det bunder i tradition, at alt partout skal gemmes. Gartner forventer at datamængden vokser med 65% over de næste 5 år; hvad skal vi dog med al den data?? Hvis der er et sted hvor viden bliver forældet hurtigt, så er det i IT-branchen.

Sletning bliver vist aldrig praksis på Eksperten (man kan håbe på systemnedbrud :-), men man kan med stor fordel udvide søgningen:

1. Filtrere indlæg med dårlige karakterer fra.
2. Kunne filtrere gamle indlæg fra. Det giver ingen fornuft at søge i hele basen hvis spørgsmålet omhandler Windows 7.

Disse to ting kunne gøre det lettere at finde viden.