Avatar billede stefware Nybegynder
02. december 2010 - 19:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Bygge sit eget tastatur

Hej

Jeg overvejer at bygge mit eget tastatur, men er helt blank, hvad bruger man af elektronik til at sende de rigtige signaler til computeren?

Stefan
Avatar billede claes57 Ekspert
02. december 2010 - 20:17 #1
du skal bruge et hav af kontakter og så en aflæser, der sikrer at der ikke er overgang i skidtet - fx en kreds, der aflæser på 100-dels sekunder, og kan programmeres, så hvis dine kontakter preller mere, så kan det justeres.
Derefter er det bare at flytte hver kontakt til et pc-signal - det har du så en anden kreds til.
Endelig skal der lidt strøm til, så det hele virker.
Det vil koste ca 10-15 kr pr tast + logikken bag (de to kredse) og en masse tid - prøv i stedet www.logitech.dk
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2010 - 21:49 #2
Igen formår du at underholde mig claes57 :-)
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2010 - 21:53 #3
Det er godt nok det sjoveste svar jeg længe har set
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2010 - 14:22 #4
jape44 - du kan så hjælpe til med at finde en driver til det færdige tastatur - det skulle nok holde dig beskæftiget julen over... ;)
Avatar billede stefware Nybegynder
03. december 2010 - 16:03 #5
Hmm... har åbenbart været for længe væk fra siden her, for jeg kna da huske engagn hvor man hjalp hinanden. Men jeg finder svaret et andet sted.
03. december 2010 - 16:12 #6
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3-5

---

Kig evt. hos http://www.danbit.dk/ - de har mange 'mærkelige' dimser/konstruktioner...
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2010 - 17:47 #7
stefware... vi har kun det sjov vi selv laver :-) selvfølgelig vil vi da hjælpe.

claes57 har helt ret, det er en kæmpe opgave. Du kan selvfølgelig købe en masse dimser og IC kredse og lodde det hele sammen, men hvis jeg var dig ville jeg tage et normalt keyboard og skille det ad. Der har du alt hvad du skal bruge - inden i.

Med venlig hilsen
Jan

Og god Jul.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. december 2010 - 20:23 #8
den korte forklaring er, at hvis du ikke er uddannet ingeniør i svagstrøm med tillæg i programmering, så tror jeg ikke på, at du vil kunne lave et fungerende tastatur til en pc.
Keyboards kan have printpladens ledere i mere en et lag, og så ligger det ikke lige til for en hobby-tekniker at 'klippe/klistre' på et indkøbt board for at flytte [esc] fra venstre til højre side.

Du behøver ikke blive sur (?) - jeg tror bare ikke, at du som privat-person kan løfte opgaven. Kan du, så send gerne løsningsdesign til Struer - jeg gætter på, at B&O godt vil indlede et samarbejde i så fald.
Avatar billede stefware Nybegynder
04. december 2010 - 09:39 #9
Hej

Betvivler ikke det er en stor opgave, har ikke på noget tidspunkt skrevet andet, men har adgang til et større lager af elektronikkomponenter og hvis det jeg skal bruge ikke er der, har jeg konto til Rs og Elfa.

Men har fundet en del løsninger efter at have støvet google igennem i et par dage. Så nu skulle jeg være rustet til at lave en løsning til min handicappede datter, så det kan konfigureres som hun har brug for. Og har et par elektronik sagkyndige i familien der har lovet at hjælpe.

Og glædelig jul lige over.

Stef
Avatar billede stefware Nybegynder
04. december 2010 - 09:43 #10
Hej

At bruge et allerede eksisterende tastaur kræver jo man udreder den matrix firmaet har brugt, hvilket umiddelbart virker som om det kan tage lige så lang tid, som at bygge et :-D

Stefan
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2010 - 10:00 #11
Hej stef

Glad for at du er tilbage med julehumør :-)

Ved at skille et keyboard ad, handler det jo kun om at trække ledninger.

Disse kan lodes på de normale kontaktpunkter og derved kan du bruge en alm. trykknap.

Det samme kan gøres med en mobil. Skil den ad og find kontaktpunkterne.

Det burde være meget nemmere end at starte helt forfra.

Hils din datter fra mig.

Jan
Avatar billede stefware Nybegynder
31. maj 2011 - 07:22 #12
Bomp