Avatar billede traceur0812 Nybegynder
26. november 2010 - 10:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

vil ike lade mig bruge flash ved hurtig lukketid

hejsa alle :)

jeg har et canon 450d, og er super glad for det, men der
er en ting der undre mig. når jeg feks. skal tage et billed med
en lukketid på 1/640, og jeg så bruger blitz så sætter den hastigheden ned på 1/200, og det er både når jeg bruger den indbyggede blitz, og min speedlite 430 ez (ja  ved godt at den er gammel, men det er da bedere en ingenting) det skal lige siges at jeg ikke har nogen problemer med at tage det uden blitz, men så bliver det jo en anelse mørkt :)

håber der er nogen der kan hjælpe mig

venlig hilsen

Martin
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
26. november 2010 - 11:35 #1
Der er simpelthen en maksimal hastighed som flash / kamera kan arbejde ved. Det er lidt forskelligt fra kamera til kamera, men den er der desværre.

En lidt mere teknisk forklaring finder du her: http://www.kenrockwell.com/tech/syncspeed.htm

(en god måde at få lys på er jo så at få et hurtigere objektiv som lader mere lys komme ind, f.eks. et canon 50 mm 1.8 til knapt 800 kroner)
Avatar billede milter Ekspert
26. november 2010 - 11:45 #2
Det hænger sammen med lukkertypen i dit kamera, en såkaldt "spaltelukker.

Når dit kamera åbner for belysning af billedsensoren, sker det ikke med en belysning af hele sensoren på en gang med fuld åbning. I stedet er der to "gardiner", der kører hen over den med en lille åben spalte mellem sig, og det er størrelsen af denne spalte og den hastighed, den bevæger sig, der giver lukkehastigheden, eller rettere, åbningstiden. Denne spalte kan enten køre horisontalt eller vertikalt.

For at få en ensartet belysning af hele billedet fra flashen skal åbningstiden, dvs. eksponeringen eller spaltens bevægelse hen over sensoren, synkroniseres med den tid, glimtet fra flashen varer. Lysstyrken i glimtet fra flashen er ikke på 100% fra "tænd" til "sluk" men bygger op og aftager igen mod slutningen.

Hvis ikke flashglimtet og lukketiden er nøje synkroniseret, vil resultatet blive et billede, som kun bliver fuldt oplyst på en del af den bevægelse, "gardinet" foretager hen over sensoren.

Prøv også at læse her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Lukker

http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_synchronization
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
26. november 2010 - 11:49 #3
mange tak for hjælpen. det er fordi min søn han skal til trampolin stævne. og der ville jeg gerne have nogen gode billeder selvfølgelig. er der nogen "tryllekunst" jeg har kit glasset 18-55  og de andre glas er fra et analog canon. men de ikke lige frem lysstærke. hvad ville du foreslå at indstille kameraet på?
Avatar billede milter Ekspert
26. november 2010 - 12:00 #4
#3.

Det kommer an på afstanden mellem dig og din søn. Hvis den er over 6-7 meter, vil flashen formentlig ikke være til ret megen hjælp.

Hvis ikke, du har den store tekniske viden om fotografering, ville jeg foreslå dig at benytte "Action" forprogrammeringen på din 450'er og lade kameraet bestemme. Lås kameraets ISO-hastighed på 800 eller højere, hvis du kan, men du skal være klar over, at billedet bliver mere kornet, jo hurtigere ISO-værdien er.
Avatar billede milter Ekspert
26. november 2010 - 12:14 #5
Et lille råd til. Hvis du kan, så brug et stativ og hav hele tiden i hovedet, at der skal trykkes på udløseren, FØR den scene, du gerne vil have et billede af.

Hvis du f.eks. gerne vil have et billede af din søn på toppen af et spring, skal der knipses, medens han er på vej op. Hvor lang tid før toppen, der skal knipses, må du eksperimentere dig frem til.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
26. november 2010 - 12:17 #6
Eller: Skyd løs med så mange billeder i sekundet som du kan. Så sorter når du kommer hjem - oftest går folk glip af de gode billeder fordi de står og fedter for at få ét godt billede.
Avatar billede traceur0812 Nybegynder
29. november 2010 - 08:37 #7
mange tak for hjælpen. endte med at sætte det på 1/200 med den eksterne blitz. men det er godt nok svært når jeg ikke ved hvor kompatibelt flashen er med kameraet.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2010 - 09:29 #8
Velbekom.

Prøv at læse FAQ for eksperten.dk for at få den bedste hjælp her, især disse to ang. forskel på "Svar" og "Kommentar":

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
http://www.eksperten.dk/faq#faq-5