Avatar billede lulu31 Nybegynder
25. november 2010 - 19:02 Der er 7 kommentarer

ubuntu - wireless hjælp

hejsa har lige installeret ubuntu.. men jeg kan ikke komme på nettet.. jeg har trådløs internet... min wifi fungere udmærket men ubuntu kan åbenbart ikke finde den.. den registrerer ikke noget netværk.. har søgt overalt for at finde en løsning, men uden held.. hvad gør jeg
25. november 2010 - 19:25 #1
det længe siden jeg har leget med mit ubuntu:) men oppe i toppen ved Wifi Tegnet højre klikker du, og vælger ADD Network mener jeg den hedder, eller så settings :)så opretter du det manualt :)
Avatar billede bmpi Nybegynder
26. november 2010 - 08:55 #2
Det er nemmere at hjælpe dig, hvis vi ved, hvilket netværkskort du har? ;-)
Avatar billede lulu31 Nybegynder
26. november 2010 - 20:51 #3
det er broadcom 802.11b/g...
Avatar billede bmpi Nybegynder
26. november 2010 - 21:12 #4
Ok, men jeg skal også have modelnummeret. Fx om det er BCM4313, BCM43224 eller BCM43225.

Hvilken Ubuntu version har du installeret? Ubuntu 10.04 eller Ubuntu 10.10? Hvis du ikke ved det, kan du finde det ved i Ubuntu at gå op i System>Om Ubuntu

Men en dårlig og en god nyhed: Broadcom har historisk ikke været ret godt understøttet af Linux. Selvom man godt kan finde driver til det og installere det, har det været besværligt og ikke fungeret ud af æsken som med andre netværkskort. Den gode nyhed er dog, at Broadcom for et par måneder siden, offentliggjorde en open source driver til flere af sine kort.

Den open source driver burde være med i Ubuntu 10.10, og vil helt sikkert se drivere virke på endnu flere modeller i den næste Ubuntu version til april.
Så slipper man for at selv at skulle finde og installere en driver til det.

Men først lige modelnummeret og Ubuntu-versionen? ;-)
Avatar billede lulu31 Nybegynder
26. november 2010 - 22:47 #5
ubuntu 10.10... jeg aner ikke modelnummeret
Avatar billede bmpi Nybegynder
27. november 2010 - 09:54 #6
Ok, så burde de nye Broadcom drivere være tilgængelig. Men ellers skal jeg bruge modelnummeret.

Hvis du installerer programmet Sysinfo fra Ubuntu Software Center, kan du bl.a. se flere detaljer om netværkskortet.
Avatar billede lulu31 Nybegynder
29. november 2010 - 08:55 #7
pyh tror jeg har fundet modelnummeret.... AR8132!!!