Avatar billede martin_moth Mester
24. november 2010 - 19:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Oversæt dette fra tysk til Dansk

Kan nogle oversætte dette bedre end translate.google.dk?

Die Lichtraum-Richtlinien zur BOStrab haben nicht die Aufgabe, für den Lichtraumbedarf von Fahrzeugen allgemein gültige feste Maße vorzugeben, sondern beschreiben die Vorgehensweise, wie der erforderliche Lichtraum für ein bestimmtes Fahrzeug ermittelt werden kann (in Abhängigkeit von dessen Abmessungen, Kinematik, Federwegen, ...).
(Haupt-Anwendungsbereich der Lichtraum-Richtlinien:  Abstimmung neuer Fahrzeuge auf vorhandene Anlagen, insbesondere U-Bahn-Tunnel) Voraussetzung ist die Kenntnis der zum Einsatz vorgesehenen Fahrzeuge mit ihren maßgebenden Eigenschaften und Daten.
Diese Vorgehensweise ermöglicht ein sehr wirtschaftliches Bemessen, ohne viel Platz zu "verschenken".
oder umgekehrt:  Auch bei "engen" Verhältnissen können größere Fahrzeuge eingesetzt werden, wenn ihr Platzbedarf genau bekannt ist.
Den Richtlinien wurde als Anlage ein ausführliches Berechnungs-Beispiel beigefügt, das die Vorgehensweise erläutert.

Wenn man ausreichend Platz zur Verfügung hat, kann man sich natürlich den Berechnungsaufwand sparen und großzügiger bemessen.
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. november 2010 - 20:11 #1
Det er skrevet på et selv for mig der bruger tysk til dagligt et ret teknisk sprog.som er svært at oversætte direkte.
men jeg kan da henvise dig til emner om dette frie spillerum på dansk.
http://www.midttrafik.dk/letbane/vidste+du/bostrab-regler
Avatar billede milter Ekspert
24. november 2010 - 20:30 #2
En nøjagtig og fejlfri oversættelse af den tekst kræver vist flere års erfaring med arbejde på et tysk sagførerkontor eller i det tyske justitsministerium :-)

Er du i gang med at konstruere en ny tysk U-Bahn?  :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2010 - 21:06 #3
Beklager.
Jeg har glemt det tysk, jeg lærte engang, da jeg lod andre lave opgaverne og ikke har holdt det jeg lærte vedlige -(
Avatar billede martin_moth Mester
25. november 2010 - 10:49 #4
poko1: he he - jeg har selv været med til at forfatte nogle af de facts du linker til på Midttrafik :-)

Er klar over at det er meget teknisk - tror jeg finder en god tekniker, der kan lidt tysk, frem for en der kan tysk, men ikke meget teknik :-)

Smid svar for indsatsen
Avatar billede martin_moth Mester
25. november 2010 - 10:54 #5
samsonjens : Aha. Spændende... ;-)
Avatar billede milter Ekspert
25. november 2010 - 11:27 #6
Ingen point her, ellers tak :-)

Skal teksten oversættes præcist, eller er det kun essensen af den?
Avatar billede bi-ju Nybegynder
14. december 2010 - 17:50 #7
Regnskabsafslutningen retningslinjer for BOStrab ikke har til opgave at være angivet for afslutningen krav til køretøjer generelt gældende solid omfang, beskriver den procedure, som den krævede spillerum kan bestemmes for en bestemt køretøj (en funktion af dens dimensioner, kinematik, fjedervandring. ..).
(Artikler omfattet af regnskabsafslutningen retningslinjer: aftale af nye biler til eksisterende anlæg, især underjordisk tunnel), til viden om betingelse anvendes, køretøjer med deres relevante egenskaber og data.
Denne fremgangsmåde giver en meget økonomisk design, til at "give væk" uden en masse plads.
eller vice versa, selv for "smalle" omstændigheder større køretøjer kan anvendes, hvis deres plads er kendt.
Retningslinjerne er vedlagt en detaljeret beregning eksempel, der forklarer proceduren.

Hvis du har tilstrækkelig ledig plads, kan du spare, selvfølgelig, den beregningsmæssige indsats og generøse.
Avatar billede martin_moth Mester
15. december 2010 - 14:33 #8
Ja, bi-ju, de 60 points havde du ikke helt fortjent. Men ingen andre ville have dem.

Jeg bedte om noget BEDRE end translate.google.com :-S
Avatar billede bi-ju Nybegynder
15. december 2010 - 14:45 #9
Beklager med det var det bedste jeg kunne komme op med :-)
Avatar billede martin_moth Mester
16. december 2010 - 12:04 #10
nå ja, men så er der jo ingen grund til at spilde tid med det...

Anyways, du får points. Lukker, over & out