Avatar billede doncarnage Nybegynder
21. november 2010 - 12:23 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Prestige i at samle points herinde

Hey eksperter,

Jeg har selv gjort stor gavn af folks hjælp herinde op til flere gange, og synes at sitet er fantastisk!

Men jeg kom til at tænke på om folk egentlig ligger prestige i at skrabe point sammen herinde, eller om I blot hjælper af ren og skær venlighed? Jeg tænker lidt om det er noget man faktisk kan fremvise på et cv?
Avatar billede haverslev Novice
21. november 2010 - 12:27 #1
Avatar billede neoman Novice
21. november 2010 - 12:27 #2
Foruden min lille skærv E-points, så er jeg Matador-millionær, og det ryger på mit CV, naturligvis :-)
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
21. november 2010 - 12:29 #3
Umiddelbart vil jeg tro folk vil grine, hvis du sætter dine eksperten point på et cv :)

Pointene viser jo ingenting, og jeg tror, der er mange, der synes systemet er lidt til grin, mens andre synes det er fantastisk.

Jeg tror de fleste ville hjælpe ligeså meget, hvis der ikke var point. Men pointene er vel til for at give lidt motivation til at blive ved. Der er dog også mange ulemper. Folk bliver sure, hvis de skriver en lang besked, og pointgiveren giver point til et i personens øje dårligt svar. Folk glemmer også at lukke deres spørgsmål.

Jeg tror det er meget individuelt, hvor meget folk går op i det.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2010 - 12:45 #4
Det handler om respekt. Hvis en der med >200k points giver et svar, har man en fornemmelse af at han ved hvad han taler om.

Ellers kan man vel se ud fra svaret om der er noget kød på!

En med 250 points, kan give et lige så godt svar, men de mere "tunge" spørgsmål, besvares typisk af de "tunge" drenge.
Avatar billede mugs Novice
21. november 2010 - 12:48 #5
Jeg tager point som en leg og en konkurrence. Jeg er selvlært i Access og synes det er sjovt, hvis jeg kan hamle op med de kloge, der har det som en levevej.

Jeg tror ikke, at point er et emne på et CV.
Avatar billede larsen45 Juniormester
21. november 2010 - 12:51 #6
Hvis man kan hjælpe andre mennesker, så gør man det naturligvis. Det er lidt min holdning. Der kan naturligvis godt være folk herinde som går op i points, og anser det som en form for belønning for at have hjulpet andre.

Jeg tvivler dog stærkt på, at nogens motivation til at hjælpe andre alene vil gå på at scorer en masse points.

Det kan alene være udslag i, at man har interesse i emnet, eller viden som man ønsker at videre givere med glæde til sine medmennesker i dette land. Da de selv personligt for glæde ved at hjælpe andre, og samtdigt med holder deres personlige viden´s bank vedligge, ikke mindst lærer nået også. Og eventuelt lærer nye mennesker at kende.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
21. november 2010 - 12:56 #7
larsen45:

Jeg tror ren faktisk det kan have en lille motiverende effekt på nogen. Se fx. det, der bliver skrevet lige over dig. Når nogen ser det som en konkurrence, så er det vel også motiverende for nogen.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. november 2010 - 13:05 #8
Ja det er motiverende for nogle. Har set flere gange, at de "tunge drenge" har kommenteret på, hvis de er kommet nogle sekunder for sent i forhold til en af de andre, med det første indslag.
"SUK 8 skunder" eller noget lignende, kan der måske stå. Det kalder jeg motivation.
Avatar billede larsen45 Juniormester
21. november 2010 - 13:09 #9
Hvis der er nogle som anser det som en konkurrence, så kan det kun anses som en fordel for den som ønsker hjælp, at der sidder personer klar foran computeren, som gerne vil finde en løsning hurtigt muligt, de deres motivation er points hjemtagelse.

Men overordnet set, går det basalt ud på at hjælpe andre, eller ville de ikke være her, og få viden selv.
Avatar billede anlu Nybegynder
21. november 2010 - 14:11 #10
Jeg har faktisk selv overvejet samme spørgsmål om hvad der driver andre til at deltage herinde, så det er sjovt at se alle jeres kommentarer.

For mit eget vedkommende er pointene ikke en særlig drivkraft. Jeg hjælper fordi jeg gerne vil og særligt de spørgsmål hvor jeg lige skal tænke mig om en ekstra gang synes jeg er morsomme. Derved bliver jeg også klogere, hvilket jeg også bliver ved at læse andres løsninger på spørgsmålene. Der er jo ofte mere end 1 mulig løsning.

I de par måneder jeg har været medlem har jeg set nogle stykker der ligefrem gør en dyd ud af ikke at samle på point. Der synes jeg dog, at man skal tage point for de svar man har givet, således at spørgsmålet bliver lukket ordentligt og man let kan se hvem der har leveret en løsning.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2010 - 14:13 #11
http://www.eksperten.dk/faq#faq-5-2 forklarer jo fint hvad point er værd.

Mange point indikerer:
- en vis minimal viden
- vilje til at bruge meget tid på stedet

I de fleste tilfælde vil en henvisning til point i et CV nok være aldeles malplaceret.

Det forlyder dog ifølge rygter at olebole for mange år siden fik tilbudt job på grundlag af det han havde bidraget med her. Jeg ved ikke om historien er sand.

Points må have en vis positiv effekt, fordi de er ret almnindelige blandt successrige sites af denne type.

expert-exchange.com har point.

stackoverflow.com har reputation, hvilket er det samme som point.
Avatar billede anlu Nybegynder
21. november 2010 - 14:41 #12
@arne_v:
Du er jo i en klasse helt for dig selv - det er jo superimponerende så mange du må have hjulpet herinde. Men er det pointene der driver det for dig? - du har jo distanceret alle så meget at det vil tage nr 2 flere år at indhente dig selvom du ikke fik andet end de opsparede point undervejs :o)

På den anden side kan jeg godt forstå hvis der nu er lidt sport i at nå millionen - det må jo siges at være noget af en milepæl!
Avatar billede arne_v Ekspert
21. november 2010 - 16:54 #13
Det er vel en kombination af flere ting:
- lyst til at hjælpe andre
- lyst til at lær enye ting
- stolthed over point
- ønske om at undgå "stive fingre"
Avatar billede doncarnage Nybegynder
22. november 2010 - 21:39 #14
Spændende læsning =) Det er i hvert fald nogle gode svar, der er kommet herinde..

Og nu til det sjove:

- Dem, der gerne vil ha' points må lige smide et svar :)
22. november 2010 - 22:46 #15
(Spørgsmål om eksperten.dk er pr. tradition 'gratis' - så læg selv et [svar] og efterfølgende [accepter] dit eget [svar] ...)