Avatar billede ngr Praktikant
17. november 2010 - 17:14 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Automatisk neddrosling af en masse jpg's

Jeg har 300 jpg's, som jeg skal drosle ned til 72dpi og 700px i bredden.
Nogen der ved, hvordan jeg får PS3 til det?
Mvh og på forhånd tak
Avatar billede webweaver Praktikant
17. november 2010 - 17:23 #2
Er du kendt i Photoshop?

Du skal bruge "Actions" først som du finder ude i siden ved siden af "History" Der skal du optage processen, for at du senere hen kan gentage den.

Du opretter en ny action og så er der en record knap du trykker på. Så husker PS derfra alt du trykker på og ændrer, indtil du stopper optagelsen. Når du starter optagelsen, skal du op og ændre image size og opløsningen. (du skal nok prøve dig lidt frem, om du skal optage "åbningen og lukningen" af filen også, eller om det er nok bare at optage trinene inde i PS. Det kan godt drille lidt nogle gange at få den til at køre. Det finder du ud af, når du skal køre gentagelsen.

Nu er action færdig og du skal gentage den. Det gøres under "File" > "Automate" > "Batch"

Der skal du vælge din action på listen. Du skal indstille hvilken mappe billederne ligger i og den nye de skal gemmes i. Og så er der lidt med filnavne og så videre. Og så ellers klik ok. Så skulle den gerne gentage det på billederne. Du skal være tilstede og godkende og så videre vil jeg tro.

Husk at tage en sikkerhedskopi af dine billeder først.
Avatar billede webweaver Praktikant
17. november 2010 - 17:26 #3
Og så kan jeg se at vejmand gjorde det lidt nemmere, ved at sende en grafisk tutorial, der beskriver nøjagtig det jeg lige skrev :D
Avatar billede vejmand Juniormester
17. november 2010 - 17:33 #4
Men fint med en beskrivelse på dansk oveni.  :-)
17. november 2010 - 19:19 #5
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ... ?

Skal det absolut være under [Photoshop] ?
Der findes også andre smarte muligheder (gratis) 'ude i verden' ...

---

Provokation Point ude: 1.735 ? -> http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/ngr - så vi hører nok ikke mere fra <ngr> i denne tråd ???
17. november 2010 - 19:21 #6
Avatar billede vejmand Juniormester
17. november 2010 - 19:26 #7
Sender hermed et "Svar" så der er mulighed for at lukke spørgsmålet.....
Avatar billede webweaver Praktikant
17. november 2010 - 20:48 #8
Ja det er sgu ærgerligt at der findes folk herinde, som ikke kan finde ud af at dele sine point ud og lukke sine tråde!
Avatar billede ngr Praktikant
18. november 2010 - 21:11 #9
webweaver: Tak for hjælpen. Har eksperimenteret med det før, uden held. Og det der drillede, var vist netop hvor meget man skulle optage i sin action - altså om man også skulle optage åbningen af filen. Men det er da altid noget, at andre heller ikke ved det.

Ja det er sgu ærgerligt at der findes folk herinde, som ikke kan finde ud af at dele sine point ud og lukke sine tråde!

Jo, men på den anden side giver det en masse mennesker indhold i livet at de kan skælde ud på mig. Du kunne jo også gøre det nemmere for mig - og andre - hvis du markerede dit svar som et svar - så jeg ikke bagefter skal bruge tid på en diskussion om, hvem der nu skal have points og hvem der ikke skal. Eller hvad.

Men hvis I kigger i nogen af mine ældre strenge, så kan I finde forklaringen, og jeg gider ikke diskutere det mere. Jeg har forsøgt at få en administrator involveret, og han gad ikke engang læse, hvad jeg skrev.

Mvh
18. november 2010 - 21:39 #10
... for endnu en gang må jeg gentage http://www.eksperten.dk/spm/918920#reply_7653359 ->

... og størstedelen af http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/ngr har du aldrig vendt tilbage til, selvom der har være flere indlæg/kommentar/svar...

Seee - det er ikke populært...
Avatar billede webweaver Praktikant
18. november 2010 - 22:03 #11
Ngr, grunden til at jeg ikke lægger mine "svar" som svar til at starte med, er fordi at jeg gerne vil vente med det til sidst, når tråden er "færdig", så man kan se hvem som bør have lov til at lægge et svar. Altså ham som kom med løsningen. På den måde slipper man også for 14 forskellige svar i en tråd, fordi alle lægger svar med det samme. (Jeg ved de fleste venter med at lægge et svar, ligesom mig)

Der bør ikke være en diskussion omkring point tildeling. Når du har fået svar på det du ønsker, siger du hvem som gav dig det brugbare svar og beder dem lægge et svar. Evt. også andre der har bidraget fornuftigt :-) Hvis De ikke ønsker point eller ikke vender tilbage af andre grunde, er det bare at smide og acceptere et svar selv :-)

Hvis du gerne vil have et svar, får du det da bare.

Med hensyn til tråden her, fik du løst dit problem eller hvordan?
Avatar billede ngr Praktikant
18. november 2010 - 22:17 #12
webweaver: Jeg kan stadig ikke se, hvorfor man ikke kan lægge svar med det samme. Og jeg har oplevet mange gange, at når jeg beder om et svar, så svarer vedkommende, at han er ligeglad med points. Og lisså mange gange har jeg oplevet, at når jeg bare giver points til dem, der har lagt svar, så får jeg meget fornærmede kommentarer fra dem, der ikke har fået points.
Og sådan noget flueknepperi har jeg helt ærlig ikke ret meget lyst til at bruge tid på.

Og met. problemet: Jeg brugte vejmands link og din forklaring, og det fungerede fint. Sådan da. Først forsøgte jeg at få de resizede filer lagt i en anden mappe, men kunne ikke finde ud af, hvordan jeg kunne give dem det originale filnavn.
Så fik jeg den i stedet til at overskrive de originale filer, og det virkede ok - bortset fra at jeg for hver fil blev spurgt om, hvilken kvalitet det skulle gemmes i - det var jpg's.
Men det finder jeg nok ud af.
Tak for hjælpen, allesammen.
Avatar billede ngr Praktikant
18. november 2010 - 22:20 #13
og karise_larry
Tak for det andet svar, men jeg foretrækker at bruge ps i stedet for at have alle mulige programmer liggende.

Du skriver:
... og størstedelen af http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/ngr har du aldrig vendt tilbage til, selvom der har være flere indlæg/kommentar/svar...

Du ved da ikke en hudendeskid om, hvilke spørgsmål, jeg har vent tilbage til.

Mvh
Avatar billede vejmand Juniormester
19. november 2010 - 00:32 #14
ngr >> Først, tak for point, godt du fik problemet løst.  :-)

Og så, jo, vi ved en hudendeskid om hvilke spørgsmål du er vendt tilbage til. Det kan jo ses i det link som efterhånden er postet til dig mange gange nu:
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/ngr

Hvis ikke det er dig som har postet sidste indlæg i de spørgsmål, så ved hjælperen jo ikke om du kan bruge hjælpen.
Og hvis du kunne bruge hjælpen, skal du bare lukke dem på samme måde som du har gjort her, hvis der er lagt et "Svar".