Avatar billede pio Novice
16. november 2010 - 23:49 Der er 11 kommentarer

Snyde med fjernvarmemåleren på radiatoren?

En person jeg mødte til noget festiva fortalte at han fjernede fjernvarmemåleren på sine radiatore i sin lejelejlighed i noget almentboligbyggeri når det blev fyringssæson i nov.Han satte dem så på igen når de skal skiftes til foråret.

Mit spørgsmål lyder på om det overhovedet kan lade sig gøre uden det bliver opdaget,og om jeg burde melde ham til boligselskabet for det er vel de andre beboere der kommer til at betale for hans snyderi.

Pio
Avatar billede Poko1 Ekspert
17. november 2010 - 00:28 #1
Ja det er ikke i orden at lade andre betale for sin varmeregning.
men hvis vedkommende ikke har sagt det i andres påhør så ved han jo hvem der har anmeldt ham og der findes jo mennesker der siger sådanne ting for at få opmærksomhed uden at der er hold i påstanden.
Avatar billede pio Novice
17. november 2010 - 00:34 #2
@poko1

Ja du har helt ret,nok bedst ikke at blande sig i det.Men jeg tror og håber på at hvis det er rigtigt,så må varmeudbyderen da kunne se det på en eller anden måde.

Hvis vi siger at der er brugt så og så meget varme i en opgang eller blok,men der kun er målt for et mindre kvantum så er det vel meget nemt at se der er blevet snydt.
Avatar billede Mik2000 Professor
17. november 2010 - 00:36 #3
Selvfølgelig skal det anmeldes, ellers betaler I andre jo blot for ham
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2010 - 00:50 #4
Det skulle undre mig meget, hvis måleren ikke er plomberet.
Det er heller ikke sandsynligt, at der ikke bruges varme om vinteren. Det er mere sandsynligt, at pågældende ville gøre sig interessant. Bare mærkelig måde at gøre det på, ved at fremstille sig selv som asocial, men han spiller vel smart?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. november 2010 - 08:58 #5
Enig med jornx

Han kan faktisk ikke fjerne de målere da de er plomberet.
Lyder som en stakkel der savner opmærksomhed...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. november 2010 - 11:29 #6
Gamle termostater har det faktisk været muligt at snyde med.... - men dem findes der næppe mange af i dag: http://www.kandu.dk/Spg95776.aspx
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2010 - 20:43 #7
Det med solvarmen er faktisk interessant i vores lille egendom, som
er et gammelt forsamlinghus, hvor der er lavet lejligheder på 1.ste sal. Alle mine vinduer vender mod gården, men min nabos vinduer vender alle mod gaden. Han har derfor eftermiddagssol, og der bliver, sidst på dagen, meget varmt. D.vs. der bliver ekstra stor fordampning fra målerne.
Vi har lige fået fjernvarme, men ikke målere endnu. Det problem med solvarme må vi have taget op, så det ikke bliver uretfærdigt.
Avatar billede trim Praktikant
18. november 2010 - 13:14 #8
Som medarbejder i et varmeregnskabsfirma som Clorius/Brunata osv... kan jeg kun sige at aflæseren som udgangspunkt noterer hvis plomben er brudt. Og den bør være plomberet.

Og som andre siger vil det vække opsigt med brudt plombe samt intet forbrug.

Ydermere er der set forsøg på at fylde ekstra væske i væskeglasssene hvis det er fordampningsmålere uden held, da det ikke vil blandes med den farvede væske overhoved:-) Vand vil eks. lægge sig ovenpå den farvede væske og vil være meget dumt forsøg på snyd.

Og husk det er ikke varmefirmaet der snydes men din nabo og din ven henne i nr. 6 (samme ejendom)
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2010 - 13:21 #9
#8
"Og husk det er ikke varmefirmaet der snydes men din nabo og din ven henne i nr. 6 (samme ejendom)"
Ja det er netop det man skal huske, og glemme alt om snyd:)
Avatar billede pio Novice
01. marts 2011 - 00:27 #10
tak

luk tråd
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. marts 2011 - 21:11 #11
Husk at du ikke skal svare selv.
Bed om svar fra dem der hjalp i stedet.