Avatar billede turbo3000 Nybegynder
10. november 2010 - 17:58 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er forskellen på disse SDHC kort?

Hej,

Jeg kan se at mange hukommelseskort producenter har særlige SDHC kort til fx. HD-video. Men de er tilsyneladene identiske med deres andre kamera kort. Har det nogen betydning for brugen af de forskellige kort?

http://www.sandisk.com/products/camcorder/sandisk-extreme-hd-video-sdhc-cards
http://www.sandisk.com/products/imaging/sandisk-extreme-iii-sdhc-cards

Hvad er fx. den væsentligste forskel på disse to Sandisk kort? De er beggge class 6 20Mb?

Og et tillægsspørgsmål. Hvor hurtigt bør et kort være for at kunne optage HD-video med et alm. digital kamera?

/Tak :)
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2010 - 18:23 #1
Det er simpelthen læse/skrive hastigheden

Den første kan klare 20MB/s
Den anden kan klare 30MB/s  (extremeIII)
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2010 - 18:24 #2
Og NEJ de er IKKE "De er beggge class 6 20Mb?"
Avatar billede kimtheman Novice
10. november 2010 - 18:42 #3
Ser da ud til at SanDisk Extreme® III SDHC Læse Rate og Skrive Rate er på 30Mb/s og ikke 20Mb/s.

Men ellers tror jeg ikke der er den store forskel.

Se kort her:
1. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=SanDisk+Extreme%c2%ae+HD&sp=all&pid=791267

2. http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=SanDisk+Extreme%c2%ae+III&pid=480666

Du skal selvfølgelig have en kortlæser da kan tage disse kort.
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2010 - 18:50 #4
Ikke den store forskel !!

Som jeg skrev i #1 - Så ER den STORE forskel simpelthen læse/skrivehastigheden
Avatar billede haverslev Novice
10. november 2010 - 19:12 #5
Her er f.eks en god side der beskriver div. omkring SD kort - deres speed class osv.
http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://www.tomsguide.com/us/SD-Association-SDHC-SDXC-SD-cards,news-7981.html
Avatar billede kimtheman Novice
10. november 2010 - 19:54 #6
Ja og derfor skrev jeg også "Ser da ud til at SanDisk Extreme® III SDHC Læse Rate og Skrive Rate er på 30Mb/s og ikke 20Mb/s.

Men ellers tror jeg ikke der er den store forskel.

"

Eller sagt på anden måde. Det er den eneste forskel!
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2010 - 19:57 #7
Som haverslev skriver, forskellen ligger i skrive- og læsehastighed.

I de fleste tilfælde vil en almindelig bruger kun mærke forskel mellem de to mærker ved overførsler til/fra computer. I kameraet/videokameraet afhænger det af disse tos indmad. Nogle apparater er hurtigere til at overføre/skrive end andre, og deres fabrikanter angiver ofte minimumskrav til kort og fortæller, hvilke de har testet og fundet egnede.

Resten afhænger så af pengepungens størrelse :-)
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
10. november 2010 - 23:27 #8
Tak for feedback :)

Det forvirede mig lidt af Sandisk på deres site for SanDisk Extreme® III skriver både 20 og 30Mb/s. Samtidig med at begge kort er speed class 6. Så jeg kunne ikke helt finde ud af hvor stor forskellen egentlig er.

Så ideen med at producenterne laver særlige HD-video/camcorder kort, er det bare ren markedsføring?
Avatar billede milter Ekspert
10. november 2010 - 23:34 #9
#8.

Uden dog at kende alle fakta vil jeg sige: Ja!.

De vil formentlig kun anbefale de hurtigste i deres samling til video. I sidste ende må det afhænge af, hvad fabrikanten af videokameraet anbefaler mht. til hastighed, og ethvert kort, som overholder de normer, burde kunne bruges.

Jeg har forøvrigt kun gode erfaringer med flere forskellige typer kort fra Sandisk :-)
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2010 - 08:24 #10
Kunne se at mit link ikke virkede, så:
http://www.sdcard.org/consumers/speed_class/
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
12. november 2010 - 02:06 #11
Jeg har fundet frem til at mit kamera anbefaler minimum Class 6.
Så jeg tror bare jeg køber det hurtigste jeg kan finde for at være sikker, eller så må jeg jo bare prøve mig frem. :)

Tak/ Smid nogle svar.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
12. november 2010 - 02:06 #12
Jeg har fundet frem til at mit kamera anbefaler minimum Class 6.
Så jeg tror bare jeg køber det hurtigste jeg kan finde for at være sikker, eller så må jeg jo bare prøve mig frem. :)

Tak/ Smid nogle svar.
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2010 - 16:52 #14
.... og svar herfra
Avatar billede milter Ekspert
12. november 2010 - 18:52 #15
... ups, det her skulle gerne være et svar