Avatar billede hnto Nybegynder
05. november 2010 - 16:09 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

ændre figur

jeg har et lag der indeholder en cirkel. hvordan sletter kan man slette havldelen af denne cirkel så der netop kun er ½ cirkel tilbage.

NB.
Jeg kan ikke ligge laget i baggrunden så det duer ikke, og vhis jeg cropper billedet er det jo alle lag der croppes.
Avatar billede prodic Mester
05. november 2010 - 16:35 #1
Lav en såkaldt Layer Mask på dit cirkel-lag.
Layer Mask->Marker den halvdel der skal fjernes med Marquee-værktøjet->Fyld ud med sort i din markering i Layer Mask'en.
Avatar billede hnto Nybegynder
05. november 2010 - 17:12 #2
svar
Avatar billede louisek Mester
05. november 2010 - 21:20 #3
i din "værktøjskasse" i venstre side af skærmen er der noget der hedder "marquee tools" - vælg det firkantede - markér og slet ;o) that's it!
Avatar billede hnto Nybegynder
08. november 2010 - 08:42 #4
Louisek

hvis jeg laver en shape (feks en cirkel) og vælger marguee og markerer halvdelen eller lign. og trykker delete sletter den hele figuren
Avatar billede hnto Nybegynder
08. november 2010 - 08:44 #5
din metode villle klart at være at foretrække da det er den mest simple
Avatar billede hnto Nybegynder
08. november 2010 - 15:15 #6
Der var ikke nogle af disse der var nyttige, men har via andre kanaler fået svar på det.

Det gøres ved at lave en shape og herefter vi a den hvide pil at transformere denne shape som man ønsker det.

herved kan man lave et utal af forskellige figurer, så det er cool at gøre.
Avatar billede prodic Mester
08. november 2010 - 15:27 #7
Det er én måde ja, men så absolut ikke den nemmeste til denne opgave. Til andre ja. I nogle få tilfælde.
Avatar billede hnto Nybegynder
08. november 2010 - 16:10 #8
Prodic,
så forklar mig lige konkret "for begyndere" hvordan det gøres, så skal du nok få alle de point du vil....
Avatar billede prodic Mester
08. november 2010 - 16:36 #9
Der er ikke så mange ben i det.
Du har dit Shape-layer. På det påfører du en Layer Mask.
Så laver du en markering, som svarer til det område du vil fjerne, og fylder den markering ud med sort. Når du fylder ud skal du have din Layer Mask markeret.

Umiddelbart lyder det måske forvirrende, men Layer Masks er en uundværlig del af Photoshop. Det er 100% sikkert værd at sætte sig ind i og begynde at anvende.
Kig evt. i hjælpen eller på Adobe TV for yderligere info.

Du behøver ikke give mig nogle point. Bare du ser lyset med Layer Masks så er alt godt...
Avatar billede hnto Nybegynder
08. november 2010 - 16:44 #10
kan simpelthen ikke få det til at virke...
når jeg lkaver en shape, laver den jo umiddelbart selv en layermask på laget som jeg ser det (uden at vide det præcist)

markeringen laver jeg med marquee toolet men der sker ikke en bjælde.. ?!?!

mega træls :-]
Avatar billede hnto Nybegynder
08. november 2010 - 16:49 #11
nu skete der noget...
jeg lavede det sort, men laget bad om at blive rasterized ( hvad det så betyder) og derefter kunne jeg slette det...
Avatar billede prodic Mester
08. november 2010 - 16:51 #12
Når du laver en shape så laver PS en Vector Mask.
En Vector Mask og en Layer Mask er 2 forskellige ting.
Så når du får lavet en Layer Mask, så skal det hele nok give mening.

Når det først er lykkedes så kig endnu nærmere på Layer Masks. De kan bruges til så ufatteligt meget mere.
Avatar billede prodic Mester
08. november 2010 - 16:52 #13
Hvis det har promptet dig for "Rasterize" så har du gjort noget forkert. :-)