Avatar billede jadr Nybegynder
04. november 2010 - 19:40 Der er 4 kommentarer

Lodning på bærbar bundkort, hvem kan hjælpe?

Hej

Min blæser i min bærbar er død. Jeg skal have en ny en i, men derudover røg "holderen/stikket" der sidder på bundkortet som skal modtage ledning og stik fra blæseren af bundkortet. Jeg kan ikke lodde noget så småt eller sætte holderen på plads.

Hvem hjælper med sådan noget?

Jeg fandt indlæg om min bærbar og min blæser blandt andet her:
http://www.hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=0&tid=556459
og her
http://picasaweb.google.com/jensenks/UntitledAlbum?feat=directlin#5414777008705897234
og her:
http://www.eksperten.dk/spm/895508#reply_7680156

Stort behov for hurtig løsning :( Snøft

Nogen der kan pege på en der kan læse det i nærheden af Lyngby (2800) vil være mega værdsat.

Jak
Avatar billede jeb_ats Nybegynder
07. november 2010 - 17:56 #1
Av du er havnet i en grim situation og desværre der skal mere end almindeligt held til.
Problemet er flerlagsprint altså print hvor printbanerne ligger inde i printet. De er loddet med en særlig teknik som kan bruges ved nylodning og ikke ved reparation.

Overtalte selv en af danmarks dygtigste inden for feltet (han underviser i lodning for alle de kendte firmaer og bliver tilkaldt som ekspert) han reeparerer selvfølgelig ikke for almindelige dødelige, men selv han havde vanskeligheder med at loddet på mit bundkort og kun et held gjore at det virkede dog kun til at der opstod et andetr brud (bundkortet var knækket)
så dine chancer er små.

Undersøg i din bekendtskabskreds om du har venner der kender ansatte hos Dynaudio Grundfos Radiometer eller andre i den kategori (aldrig datafirmaer, større klumrehoveder til teknik findes ikke)
Avatar billede jadr Nybegynder
07. november 2010 - 21:31 #2
Avs, har forsøgt mig med et datafirma nu. Havde også på fornemmelsen at de ingen chance ville have, desværre. Meget tyder på en ny stor investering... Ser omkring i vennekredsen :) tak for forslaget. Mon andre har ideer også?
Avatar billede keld-duracell Nybegynder
26. november 2010 - 23:22 #3
Hvis du har et billede at det beskadigede område på printet, ville det være en stor hjælp.

  Er det en SMD lodning (lodde-ø), ja, så kræver det en varmluft loddestation, eller en meget sikker hånd. (Og held).

  Er det derimod et gennemgående stk, med 2,3 eller 4 ben, er det altså ikke raketvidenskab. Et print til bærbar er normalt 4-lags - i meget sjældne tilfælde 6 lags.
  Der er absolut intet der siger, at bare fordi printet er 4-lags, at der så er 4 forbindelser gennem printet. Altså er sandsynligheden for at loddebanerne er forbundne til den knækkede eller udrevne (?) pin i alle lag meget lille (. Typisk er benet til blæser forbundet på øvre og nedre overflade, samt evt en sensorforbindelse imellem lagene.
  Hvis jeg ellers har forstået problematikken ret, kan enhver elektronikmekaniker foretage en reparation, det er ikke voldsomt problematisk.

  Hele pointen er at genanvende loddemateriale i de gennemgående lag, og lodde hurtigt og effektivt med nok varme, så er problemet løst.

  Jeg har været i IT/databranchen i mange år, og er dermed pr. definition et fjols, som Jeb_ats siger - men indtil videre har jeg en 100% succesrate med reparation af 4 og 6 lags print, særligt udskiftning af elektrolytkondensatorer som iøvrigt er gennemgående komponenter (alle 4-6 lag), samt rep af VRM kredløb på bundkort, og reparationer af sekundærsiden på switch-mode strømforsyninger.

  Bare de seneste 5 år har jeg repareret omkring 300 bundkort - som sagt med en 100% succesrate - mit foretrukne redskab er en svinegammel jordet weller loddekolbe, med lort watt. SÅ er man sikker på at få nok varme, hurtigt !

  Jeg synes du skal henvende dig til en elektronikmekaniker, han vil grine smørret, vifte befriende, og reparere boardet på 20 minutter max. !

Det var ordene !
Avatar billede enriko Nybegynder
26. december 2010 - 00:00 #4
og så dukker der en elektronikmekaniker op her :)

et billed ville nok hjælpe