Avatar billede mrkindberg Nybegynder
03. november 2010 - 12:56 Der er 8 kommentarer

Læsning af oplysninger fra Magnetkortlæser

Hej

Jeg har købt en magnetkortlæser. Den er tilslutte via USB. Nu er mit problem bare, at jeg ikke ved hvordan jeg får data ud af den. Jeg har prøvet at åbne et tekst doc, makere det, og der efter køre mit sygesikringsbevis igennem læseren. Kortlæserens diode blinker kort, men der kommer ikke noget frem i mit doc. Håber der er nogen der kan hjælpe mig.

På forhånd tak.
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
10. november 2010 - 07:49 #1
Hej

Du skal højest sansynligt benytte et terminalvindue, hvor du kan få input fra den com-port, som kortlæseren benytter via USB.
I ældre Windows versioner ligger der typisk indlejret et program i startmenuen, HypertTerminal, som kan benyttes til formålet.
Ellers kan det gratis program PuTTY downloades og bruges.

Helt konkret skal du oprette en forbindelse til din kortlæser. Hvis der har fulgt en manual med, står der sikkert, hvilken baudrate (kommunikationshastighed) kortlæseren sender data ud med. Typisk hedder den 9600kbps. Herefter sætter du endnu en række detaljer op, 8 databits, 0 Paritetsbits, 1 stop-bit og ingen flow-control.
Alle disse info kan afkrydses i en menu i programmet.

Du skal dog også vide, hvilken com-port din USB kortlæser benytter. Højreklik på Denne Computer, vælg egenskaber og klik dig frem til Hardware-fanebladet. Under Enheds Håndtering finder du en liste over hardwaren i din computer. Find punktet Porte og se, hvilket com-port nummer din kortlæser får tildelt, når du tilslutter den.
Herefter beder du HyperTerminal eller PuTTy-programmet om at åbne denne com-port med de indstillinger du angav tidligere.

Nu kommunikerer din computer med kortlæseren via dette program, og når du kører et kort igennem læseren skulle du gerne få en række datastrenge skrevet ud i programmet.

Hvis du har behov for yderligere info må du skrive.

Bedste hilsener
Bjørn
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
10. november 2010 - 07:57 #2
Hvis du vil bruge PuTTY, kan det hentes her:

http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html

Installér programmet og åben det.

I "Specify destination.." feltet til højre, vælg Serial og derefter den com-port du fandt ud af, din usb-læser benytter (det er ikke sikkert det er den samme hver gang).
Vælg derefter 9600 i Speed (eller hvilken anden hastighed leverandøren har skrevet i manualen).

Gem opsætningen under "Saved sessions" ved at kalde det et navn og klikke Save.
Ude til venstre vælger du punktet "Serial" helt nederst og ændre sidste punkt, "Flow control" til "None".

Herefter klikker du på "Open" nederst til højre.

Nu skulle forbindelsen gerne være oprettet og du er klar til at læse kort.

Held og lykke :)
Avatar billede mrkindberg Nybegynder
10. november 2010 - 12:11 #3
Hej Bjørn

Jeg kan slet ikke finde nogle com porte under min enhedshåndtering. Dog kan jeg finde kortlæseren som en usb-inputenhed.
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
11. november 2010 - 11:02 #4
Hmm...okay, dét lyder lidt mærkeligt.

Prøv lidt at give mig lidt data på kortlæseren.
Fabrikat, produkt-/part.no osv.

Har du prøvet at google det?
Avatar billede mrkindberg Nybegynder
11. november 2010 - 11:44 #5
Avatar billede bjornjuul Nybegynder
18. november 2010 - 06:56 #6
Hmmm...det ser interessant ud.
Jeg skal nok lige prøve at se på det.

Vender lige tilbage..
Avatar billede Mathr Nybegynder
24. januar 2011 - 10:30 #7
Hvor er den købt henne jeg er nemlig meget interesseret i den model du har købt den skal ikke være tilsluttet når dn benyttes vel?

Kan man købe den i nogle danske butikker?

Med venlig hilsen
Avatar billede henrik_meyer Nybegynder
17. maj 2013 - 17:09 #8
Hej,

Til alle andre der løber ind i samme problem.

I skal downloade programmet: USBMSR fra www.magtek.com

Dette program kan lave kortlæseren om til et US keyboard, så man kan scanne direkte til notepad.

mvh
Henrik