Avatar billede aero Nybegynder
31. oktober 2010 - 15:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Font type i Asp.net C#

Hej alle

Jeg sidder og er ved at arbejde lidt med en privat hjemmeside, og skulle så lave nogle link's

Men jeg vil helst bruge flg. fonttype. Calibri
er det muligt, eller vil det skabe problemer !?

Hvis ja det er muligt hvordan kan jeg så i en CSS fil få link tekst til at være Crisp som man kender fra Photoshop !?

eller bør jeg lave mine link i Photoshop når jeg vil bruge denne fonttype så jeg ikke ødelægger mit layout på min side.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
31. oktober 2010 - 16:48 #1
Du kan kun bruge fonte som du forventer at brugeren har.

Calibri er en Microsoft Office font, som de fleste Windows systemer har, men Linux og Mac kan meget nemt komme til at melde hus-forbi.

Og mht. Crisp, så er det jo direkte som du skriver at denne lever i Photoshop - og jeg tror ikke du skal forvente at alle dine brugere også har Photoshop installeret.
Avatar billede aero Nybegynder
31. oktober 2010 - 17:29 #2
ok fint...takker vil du smide et svar.
Avatar billede mcb2001 Nybegynder
31. oktober 2010 - 19:20 #3
Velbekomme
Avatar billede bkp Nybegynder
31. oktober 2010 - 20:03 #4
Det kan faktisk godt lade sig gøre at implementere andre fonte, som kan ses af de fleste browsere, men det kræver lidt arbejde.

Læs lidt mere om det her:
http://www.css3.info/preview/web-fonts-with-font-face/
Avatar billede bkp Nybegynder
31. oktober 2010 - 20:05 #5
Google stiller også fonte til rådighed:
http://code.google.com/webfonts
Avatar billede aero Nybegynder
31. oktober 2010 - 20:24 #6
@BKP

Giver CSS3 også mulighed for at add en form for "Crisp" effekt på teksten !?
Avatar billede Syska Mester
31. oktober 2010 - 20:36 #7
Tvivler ... eller ... hvad er crisp ?

Jeg ville ikke stole på CSS3 endnu ... for mange der kører FF under version 3.1 og IE, etc.

Men undersøg dit publikum ... så ved du om du kan regne med de har nyeste browser.

mvh
Avatar billede bkp Nybegynder
31. oktober 2010 - 20:56 #8
buzzz, du har helt ret, men man kan jo sætte sin webfont som primære og en anden som sekundær font i det tilfælde at browser ikke understøtter dette.

aero - du kan ikke bare lige indsætte din egen font uden den foreligger i en webfont udgave, men jeg vil anbefale dig at kigge nærmere på denne artikel:

http://goo.gl/W47U

Læg mærke til det tool der nævnes i artiklen @font-face generator, det kan konvertere almindelige windows fonte til @font-face format du skal bruge.

http://www.fontsquirrel.com/fontface/generator

Jeg ved godt at det måske stadig er et no go for mange udviklere, jeg påpeger bare at muligheden findes, og at man kan bruge den hvis man tør at være på forkant med udviklingen :-)
Avatar billede everclear Praktikant
31. oktober 2010 - 22:34 #9
Alternativt kan du lave en HttpHandler, der genererer et billede ud fra en font installeret på serveren on-the-fly. Denne metode er dog kun brugbar i det tilfælde at du skal bruge special-fonten til f.eks. overskrifter - og nok ikke så plausibel såfremt det gælder hele siden:)