Avatar billede usepc Praktikant
30. oktober 2010 - 08:09 Der er 7 kommentarer

Kan ikke vælge "Save Image" i fotoredigeringsprogram?

Hej.

På min pc (som har "Windows 7") har jeg fotoredigeringsprogrammet "Photopad Image Editor" (det er det program, jeg allerhelst vil bruge).

Når jeg i programmet laver effekter/omrokeringer på et billede (så som at beskære det) og herefter med musen går op i "File", hvor jeg vælger "Safe Image" for at gemme det på en ekstern harddisk (af mærket iomega) fremkommer der på skærmen et spørgsmål, som drejer sig om jeg er sikker på, at jeg vil give billedet/filen et navn, som allerede findes på den eksterne harddisk, og dermed overskride/slette den fil, som allerede har pågældende navn ("Are you sure you want to save now and overwrite the file.....?"). Dette svarer jeg ja til, da jeg gerne vil slette den tidligere fil, og gemme det ny-redigerede billede. Men så kommer følgende besked på skærmen: "Unable to save fil. Please check that you have permission on the folder" Med andre ord er jeg dermed ikke i stand til at gemme filen/billedet. Jeg er ikke klar over hvorfor fotoredigeringsprogrammet ikke vil gemme filen samt hvordan jeg får tjekket om jeg har tilladelse til folderen.

Det skal i sammenhæng med ovenstående siges: Jeg har - uden held - forsøgt med en del forskellige billeder, som alle har været jpg-billeder/filer og ikke skrivebeskyttede (så vidt jeg ihvertfald ved). Så vidt jeg ved, er den eksterne harddisk, hvorpå det mislykkedes at gemme billeder, ikke udstyret med adgangskoder eller opdelt med tilladelser til de forskellige mapper/foldere, der findes på den.

Jeg har på min pc installeret "Windows Fotofremviser".

Som sagt vil jeg allerhelst anvende fotoredigeringsprogrammet "Photopad Image Editor", så forklaring på, hvordan jeg løser ovenstående i netop dette program, ønskes. Så: Nogen der ved, hvordan jeg i "Photopad Image Editor",løser ovenstående, så jeg - ved hjælp af overwrite-metoden (File > Save Image-metoden) får gemt et nyredigeret billede fra den eksterne harddisk på den eksterne harddisk?
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. oktober 2010 - 09:25 #1
Prøv at gå til det billede du vil overskrive og under egenskaber se efter at det ikke er skrivebeskyttet hvis det er  kan du ikke overskrive.
Avatar billede usepc Praktikant
30. oktober 2010 - 09:59 #2
Tak for input. Har lige tjekket egenskaber for de billeder, jeg vil overskrive. Ingen af dem er skrivebeskyttede. Så nogen andre løsninger?
30. oktober 2010 - 10:04 #3
... er det KUN ved at gemme på "Extern HD" at der er noget brok ?
Hvis du gemmer på "Skrivebordet" (Det er jo til at finde igen *S*), hvad så ? Og kan du flytte/copy fra "Skrivebordet" til ønsket sted på Extern HD ?
Avatar billede Poko1 Ekspert
30. oktober 2010 - 10:16 #4
Det kunne også være at du skulle prøve med UAC slået fra den er slem til at drille.
http://www.windows7guide.dk/tips-a-tricks/41-tips-a-tricks/168-sadan-deaktiveres-uac-i-windows-7
Avatar billede vejmand Juniormester
30. oktober 2010 - 10:20 #5
Kan du gemme billedet under et andet navn på den eksterne?

Hvis ikke, har du åbenbart ikke tilladelse til at gemme på den....
Avatar billede usepc Praktikant
01. november 2010 - 01:44 #6
Tak for jeres input.

@karise_larry: Kan godt gemme på skrivebordet, og så copy-paste fra skrivebordet til et ønsket sted på Extern HD (harddisk).

@poko1: Det med UAC hjalp ikke lige, eller også er det bare mig, som ikke kan hitte ud af det.

@vejmand: Ja, kan godt gemme billedet/billeder under et andet navn på den Eksterne HD.

Jeg har nu fundet på en løsning. Jeg har på den Eksterne HD oprettet en ny Mappe, hvortil jeg har flyttet de billeder, jeg ikke kunne gemme på den Externe HD - efter fotoredigering - ved hjælp af "Save Image-metoden. Nu, hvor billederne er rykket over i den ny-oprettede Mappe på den Externe HD, er der ingen problemner med at fotoredigere dem, og bagefter - når de er fotoredigeret færdige - gemme dem med "Save Image-metoden".

Jeg tror, at det nu tidligere problem med "Save Image-metoden", opstod pga. billederne var gemt på den Externe HD, der var tilsluttet en computer med "Windows XP" og der var der ingen problemer. Men så fik jeg en ny computer med "Windows 7", og der opstod så gemme-problemer (kan være noget med noget sikkerhed), som nu somsagt er løst ved at flytte billederne over i en ny mappe på den Externe HD.
Avatar billede usepc Praktikant
20. august 2014 - 19:34 #7
@ karise_larry: Vil gerne give dig point for dit svar, da det på en eller anden måde var med til at inspirere mig til løsningen. Men hvordan giver jeg dig point?