Avatar billede mikkelsune Nybegynder
28. oktober 2010 - 23:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af wireless router

Jeg har lige modtaget et wireless modem fra stofanet, men jeg har læst at der kun kan
tilkobles op til 5 computere samtidig på det.

Jeg er derfor lidt i tivl om hvad jeg skal gøre..
Jeg vil gerne have et hurtigt netværk, så jeg kan stream film i høj kvalitet over trådløs (gerne hd kvalitet),
men ved ikke helt om stofanets wireless modem egner sig til dette?

Kan jeg blot købe en 802.11n wireless router/accesspoint, som alt mit eget udstyr kører igennem, og som uddeler lokaler IP'er, så jeg også slipper for problemet med max 5 pc'er?
Stofa's trådløse modem ville jeg så kun benytte til trådløs forbindelse til zaptor boksen.

Jeg kunne bare forstille mig der blev bøvl med at have 2 forskellige trådløse forbindelse, eller hvad? :)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2010 - 21:33 #1
Jeg har godt nok ikke erfaring med trådløst fra Stofa men hvis der er en lan port i modemmet  burde det virke optimalt hvis du køber din egen router og tilknytter dens mac adresse til allways on. Slut alle "dine egne" apparater til routeren og de vil være på nettet hele tiden.

Macadressen finder du som regel under bunden af routeren. Og som du selv er inde på skal Zaptor boksen have sin egen ip fra stofa, ligesom iptelefonen skal hvis du også har det.

Mac adressen kan du tilmelde her: https://www.stofa.dk/minesider/signon/alwayson.php?mid=161

Skal du bruge mere end stofa's 5 ip adresser skal du under alle omstændigheder have en ekstra router der kan lave nogle flere. Det har så også den fordel at du har et mere kontrolleret netværk mellem dine apparater og en ekstra firewall mellem det og resten af verden.

Ring evt til deres support, selv om de ikke supporterer et lokalt netværk bør de svare på om det er muligt før du køber en router.
Avatar billede mikkelsune Nybegynder
30. oktober 2010 - 02:49 #2
Tak for dit svar.
Modemmet ser ud som normalt, bare med ekstra indbygget trådløst.
Stofa sendte den for 100kr i engangsbeløb, da jeg allerede havde net hos dem i forvejen.

Kan du evt anbefale en trådløs router?
jeg har kigget lidt på http://www.apple.com/airportextreme/specs.html , tror du den er blandt de hurtigste og vil den kunne bruges til formålet med at tildele ekstra interne adresser?
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2010 - 13:59 #3
Det ser i hvert fald ud som en god og brugbar router, den er nok lidt halv dyr i forhold til hvad du ellers kan få, men har du mac i forvejen og gerne vil holde stilen ...

I princippet kan enhver trådløs router bruges, jeg bruger selv en linksys wrv200 som fungerer fint til mit brug med stofanet.

På den anden side - hvis du alligevel sætter din egen trådløse router til er det lidt spild at du har købt en hos stofanea, men der er måske fordele jeg ikke har fået øje på i og med jeg ikke selv har udstyret.
Avatar billede mikkelsune Nybegynder
31. oktober 2010 - 15:01 #4
Hehe ja, jeg tror ikke jeg havde gennemtænkt det køb helt - ud over at men kan have zaptor tilsluttet trådløst, tror jeg ikke der er nogle fordele. Maksimum på 5 adresser som standard er ikke nok, så bliver nok den apple router jeg køber.
Anyway, tak for hjælpen - hvis du smider et svar for du dine point :).
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2010 - 23:28 #5
Ja det er naturligvis en fordel at slippe for ledningen til zaptorboksen.

Held og lykke med projektet.