Avatar billede MissYrgen Nybegynder
28. oktober 2010 - 17:04 Der er 3 kommentarer

Vidvinkelobjektiv 1000D

hey derude.
Jeg har et såkaldt canon digital kamera 1000D. Jeg leder efter et vidvinkelobjektiv, som ikke koster det hvide ud af øjnene. Synes det kunne være sjovt at eksperimentere med, da jeg synes det har en fed effekt på billeder. Kender I nogle vidvinkelobjektiver som er værd at se nærmere på? Vil gerne høre lidt fra jeres egne erfaringer med vidvinkelobjektiver også
:-)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. oktober 2010 - 20:08 #1
Generelt er vidvinkelobjektiver ret dyre. Samtidig har dit kamera en forlængelsesfaktor på 1,6x. Det vil sige at et 10 mm objektiv i din sammenhæng bliver til 16 mm. Det gør en ret stor forskel og gør at du skal ud i nogle lave numre for at få "ægte vidvinkel".

Jeg har selv brugt Canon 10-22 og Sigma 10-20, men de koster jo desværre 4.500 - 5.000 kroner.

Jeg har selv en forlængelsesfaktor på 1,3x (EOS 1D Mark III) og når det skal være vidt der bruger jeg et 17-40 mm 4L objektiv. Der er nok desværre ikke stor forskel på det og dit 18-55 mm objektiv (Men det er oftest nok til mig, dette billede er taget med 17-40 4L http://zozoom.dk/index.php?showimage=306).

Så desværre, der er nok ikke så meget at gøre.

En ting du dog kunne overveje når du vil være kreativ og det er Canons 50 mm 1.8 objektiv. Det koster sølles 800 kroner og lader dig lege med blænden på samme måde som man kan med de professionelle objektiver (sløret baggrund som dette http://zozoom.dk/index.php?showimage=246). Det er ikke vidvinkel, men så har du da lidt udstyr at lege med :-)
Avatar billede MissYrgen Nybegynder
28. oktober 2010 - 21:01 #2
Kan godt lide den effekt som fx er på disse billeder:
http://leifcarlsen.files.wordpress.com/2008/01/pcarr450.jpg?w=510

http://www.goecker.dk/pix/Producttetsphoto/CanonEF14L_II/_Y5H0762_W454.jpg

Ja, til den pris må man spare lidt op. Mange tak for rådene, må se lidt nærmere :-)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. oktober 2010 - 21:11 #3
Ja, spare op eller se efter brugte løsninger. Objektiver der er velholdte er oftest en godt køb brugt.