Avatar billede lholmquist Nybegynder
26. oktober 2010 - 16:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

automatiseret nslookup

Hej

Jeg har en excel liste med 350 unikke IP adresser (i kolonne A) hvor jeg ønsker at tilføje host adressen (i kolonne B) for alle forekomster.

Opgaven:
1) Indlæs IP adresser  (xls, txt, csv eller hvad der er lettest)
2) "nslookup" opslag på alle IP adresser
3) Skrivning af IP + Host name til fil (txt, csv eller andet)

Jeg har MEGET begrænset kendskab til netværk og brugen af dos-kommandoer og kan derfor ikke bygge et script som på en smart måde kan udføre ovenstående. Så derfor håber jeg at der er nogen herinde der kan hjælpe mig med at skrive hele koden til en bat fil?

På forhånd tusinde tak!
Avatar billede Spotgun Seniormester
27. oktober 2010 - 09:20 #1
Jeg har for noget tid siden lavet et værktøj der måske kan hjælpe dig. Hent Batch DNS Lookup her: http://clandestine.dk/page/Batch-DNS-Lookup.aspx

Der kan du smide alle dine domæner ind, vælge hvilken type DNS opslag du vil lave, sætte programmet igang og til sidst eksportere det hele som en CSV fil du kan arbejde videre med.
Avatar billede lholmquist Nybegynder
27. oktober 2010 - 13:05 #2
hej spotgun

Det program ville kunne løse mit problem, hvis jeg havde adgang til at køre det på nætværket. Det tillader IT-afdelingen desværre ikke. Men du får stadig point :-)
Avatar billede lholmquist Nybegynder
27. oktober 2010 - 13:07 #3
Der er 100 point til den person, som kan skrive en .bat fil som kan klare problemstillingen.

Anyone?
Avatar billede Spotgun Seniormester
27. oktober 2010 - 13:24 #4
Det var en skam du ikke må bruge programmet, det er ellers en nem løsning på dit problem.

Som alternativ kan du gemme dine domæner i en tekstfil, med et domæne pr. linie. Så vil du kunne hente dem ind i nslookup således:

nslookup < domains.txt > output.txt

Så skal du blot finde en måde at få filtreret outputtet på, så du kun har de relevante oplysninger pr. linie. Jeg er desværre ikke bekendt med nogen nem måde at gøre det på, via et batch script. :(
Avatar billede lholmquist Nybegynder
16. november 2010 - 22:34 #5
Tak for tippet