Avatar billede edj Nybegynder
26. oktober 2010 - 10:33 Der er 31 kommentarer

Win xp på ekstern hdd?

Hey,

Jeg kører ubuntu 10.04 på min bærbare, men har akut brug for win xp til at rette i en ppt præsentation, som Open Office blive ved med at ændre opsætningen på.

Da jeg ikke rigtig kan få det til at køre med virtualbox, og ikke har tid til at få lavet den dual boot som jeg burde, tænkte jeg, om det ikke er muligt bare at installere xp og officepakken på en ekstern harddisk jeg har liggende?

Kan det lade sig gøre at installere xp på den eksterne og køre xp og office fra den - og i så fald hvordan?? Meget gerne lidt detaljeret, har ikke den store erfaring med det her :)

Håber på hurtig hjælp!

EDJ
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 10:46 #1
Som udgangspunkt kan du sagtens installere det som dual-boot på din eksterne, hvis dit bundkort understøtter USB boot (native) - tror ikke umiddelbart det vil volde problemer.

Problemet er hvordan din UBUNTUS dual-boot vil opføre sig hvis IKKE der sidder en disk i USB´en?
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 10:54 #2
du har åbne spørgsmål fra 2008

http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/edj

jeg tror ikke du modtager mere fra dem

http://www.eksperten.dk/faq#faq-8-5

m.v.h
Avatar billede edj Nybegynder
26. oktober 2010 - 11:18 #3
ad Treatmenice - tak for det! Har lukket dem nu!

Ad AViGu - Hvordan finder jeg ud af, om mit bundkort understøtter usb native? Og hvordan kan jeg i så fald installere xp som dualboot på den eksterne?
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 11:28 #4
Jeg er ikke en fantastisk haj til UBUNTU, men jeg er ret sikker på, at den selv finder ud af det (?)
Hvis du tilslutter en USB disk til din PC, og går ind i BIOS, så ville du kunne vælge boot device priority (eller lign), og kan du vækge din USB disk som 1. boot device, så er du godt på vej :)

Så skal du bare høvle en XP skive i drevet, og vælge den rigtige disk under installationen.
Avatar billede edj Nybegynder
26. oktober 2010 - 11:34 #5
Ok. Jeg prøver i eftermiddag. Så må vi se, om jeg har heldet med mig :)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 11:52 #6
Det vil ikke virke. I hvert fald ikke som dual-boot system. Hvis man skal dual-boote mellem XP og Ubuntu, skal XP installeres først. XP's bootloader kan ikke håndtere Linux og XP kan slet ikke læse ext4, som er default filsystem på Ubuntu 10.04, så XP vil ikke ane, at der findes et andet styresystem på harddisken.
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 12:03 #7
MEN!
HVis han nu "bare" vælger USB som 1. boot i bios, når han vil starte op på XP´en, og ændre den igen, når han skal tilbage på linuxen, vil det så ikke være en midlertidig løsning?
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 12:18 #8
AViGu, det kunne formentlig godt virke. Man ville sikkert ikke engang behøve at ændre boot indstillingerne, men kan blot nøjes med at trække USB-stikket til den eksterne harddisk ud, inden man booter, når man skal bruge det interne system.

Det er efter min mening også en bedre løsning end dualboot, når det ene system skal ligge på en ekstern harddisk.
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 12:29 #9
Ja, formentlig.
Hvis ikke hans boot priority fucker op, når han tager USB disken ud... Men det må vel komme an på en prøve :)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 12:43 #10
Det skulle den ikke. Den bør bare fortsætte til næste punkt på listen, hvis førsteprioriteten ikke er tilstede. Men som du skriver - det må komme an på en prøve...
Avatar billede edj Nybegynder
26. oktober 2010 - 12:46 #11
Smukt skrevet AViGu! Kan næsten ikke vente med at være prøvekanin :)
Men hvis jeg nu bare ændrer boot-rækkefølge i bios ved skift mellem ubuntu og xp fra den eksterne, så burde der vel næppe opstå et problem?

Tak for dine indspark mortenvp!
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 12:48 #12
Det du sætter op i bios er disken den skal boote fra, og ikke OS´et :) (men det var nok også det du mente :D)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 13:37 #13
Jeg troede ikke på man bare kunne køre XP fra USB. Lod det komme an på en prøve. Satte win XP CD´en i drevet og HDD til USB.
Først blev jeg forbavset, det gik tilsyneladende godt. HDD blev fundet, og install. gik i gang. Dog under første reboot under install, gik det galt. Blå skærm med.
Der er fundet fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren
Stop: 0x0000007B (0xF78A2524, 0xC0000034

Jeg genstartede, samme resultat. Genstartede og satte boot til USB, igen det samme.
Eksperimentet blev foretaget uden de interne HDD var tilslutede.
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 13:50 #14
Hmmmm....
Kunne godt ligne at BIOS ikke er sat op til XP - der er nogen mobo´s der ikke automatisk finder ud af om harddisken skal køre i XP compatible tilstand.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 13:59 #15
Jo bios står til Ide og ikke til AHCI. Ellers ville HDD ikke være fundet. Min interne HDD kører winXP-Pro.
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 14:04 #16
OK :) Det fortalte din historie jo ikke noget om :)

Jeg har haft en 2k til at køre på en USB stick, men kan sgu ikke huske om jeg brugte et tool til at få tilføjet bootsectoren derpå...
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 14:19 #17
Ok men USB drevet kørte altså solo.
Når man kører f.eks. Ubuntu fra en USB stick - som jeg selv har - så skal sticken forberedes til det. På Ubuntos hjemmeside vises en bestemt fremgangsmåde. det har formodenlig noget at gøre med en bootsektor. Og jeg har set noget lignende med en anden Linux.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 14:20 #18
Hmm - ja, jeg kan heller ikke boote min XP via USB. Til gengæld kan jeg sagtens få min Ubuntu til at boote som USB-disk.

Under alle omstændigheder tror jeg, at jeg ville vælge at have dualboot på den interne harddisk og bruge den eksterne som fælles datadisk, men det er jo en smagssag....
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 14:51 #19
Så var det jo nok ikke løsningen på problemet :)
Avatar billede edj Nybegynder
26. oktober 2010 - 16:53 #20
ok
så har jeg også testet - og uden held... Skal finde alternativ løsning...

Er der en nem (meget) og ligeledes hurtig (meget) :) måde at lave dualboot med xp og ubuntu, når ubuntu allerede er installeret? Eller bliver det under alle omstændigheder noget skidt?
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 17:41 #21
Hvis ikke du bruger hele partitionen på din bærbares HD, så kunne du reservere 5GB til XP + office. Det er rigeligt.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2010 - 19:16 #22
Ja du må bestemt ikke installere XP på samme partition. XP overskriver bare det hele. XP efter Ubuntu er vist prblematisk, men prøv dette gratis program for at sikre dig, at du har en fri partiotion til windows XP. Jeg vil dog mene, at 5GB er i underkanten, fordi der skal være plads til at arbejde og nogle små programmer. Så jeg vil foreslå 20GB.
http://www.paragon-software.com/free/pm.html
Avatar billede AViGu Nybegynder
26. oktober 2010 - 22:24 #23
XP med SP3 fylder max 1,2GB, og Officepakken vistnok omkring 300MB fuld opdateret.
Lagermapperne kan deles med UBUNTU, man kan sagtens få 3. parts software der kan læse ext partitioner.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2010 - 01:28 #24
Ja det er da rigtigt, XP kan sagtens køre på 5GB, det jeg tænkte på var, at når nu XP var installeret, er der nok en del andre windows programmer som vil friste, og der skal vist være 10-15% friplads for at kunne defragmentere.
Det program jeg linkede til er gratis.
Avatar billede AViGu Nybegynder
27. oktober 2010 - 08:30 #25
Ja, og det er faktisk også et ret smart program :)
Men det skal installeres under Windows :D
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2010 - 11:17 #26
Kan man da ikke lave en boot-CD med gratis udgaven?
Nu har jeg selv en købeudgave og har lavet en boot-CD, men prog. skal selvfølgelig installeres på en eller anden windows først.
Og har man fået lavet en boot-CD kan man jo boote op på en hvilken som helst maskine.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2010 - 11:28 #27
Ps. Jeg har forsøgt at lave en Iso ud fra min boot-CD, men hverken XP eller Magic Iso kan læse CDen. Magic Iso påstår, at disken er beskadiget, men det er den ikke. Den booter fint op.
Den må være låst, på en eller anden måde.
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2010 - 11:50 #28
Installation af XP efter Ubuntu kommer ikke til at virke. 3. parts software til at læse ext-partitioner vil højest gøre det muligt at læse data på Ubuntu-partitionen EFTER installationen - ikke at boote fra den via XP's boot-menu.

Min Officepakke fylder 1,8 GB, min XP fylder omkring 4,5 GB uden pagefile.sys, som alene fylder 2,2 GB på min maskine. D.v.s. minimum 10 GB til XP med Office. Som fælles datadisk ville jeg nok vælge en NTFS-disk - det er nemmere at få Ubuntu til at læse NTFS end at få XP til at læse ext4.
Avatar billede lordsasa Nybegynder
29. oktober 2010 - 20:42 #29
Følger lige med her. Jeg er lidt i samme dilemma.

Mvh

Sasa Kovacevic

http://eksternharddisk.dk
Avatar billede AViGu Nybegynder
30. oktober 2010 - 23:07 #30
For at opsummere lidt, der er nogen der er sat på arbejde her :)
Det kan som udgangspunkt IKKE lade sig gøre at installere en XP på en ekstern Harddisk.

Dog er der foreslået et program der kan oprette en bootsector på USB disken, sådan lidt alá det man kan gøre på f.eks. en UBUNTU installation (kan køre fra USB stick)

Men tror det ender med, at man skal finde en eller anden form for bootable partition manager som kan reservere små 10GB til Win og Office.

Bare lige for at kaste et råd mere her... Er der ikke en sådan partition manager på Hirens??
http://www.hiren.info/pages/bootcd
Avatar billede AViGu Nybegynder
30. november 2010 - 18:48 #31
Jeg samler lige op på den her, for jeg fandt i dag et program der hedder Paragon Drive Copy 10 Personal, det giver dig mulighed for at lave en virtuel klon af dit OS.

"Paragon Drive Copy 10 Personal is a perfect tool for creating a virtual clone of your PC, including operating system, drivers and settings, all your applications and files. Save it to the USB hard drive and use it on another computer, just as if youre working from your own PC! Paragon Drive Copy 10 Personal is the latest version that contains all updates and bug fixes! All operations are performed with increased speed and stability."

Måske man kunne bruge det som et alternativ?