Avatar billede lene5000 Nybegynder
21. oktober 2010 - 17:23 Der er 6 kommentarer

Oprettelse af partioner paa hard disk

Hej

Jeg har en Compac Mini 311 som har haft hard disken krypteret der skete så den ikke kunne åbne pga. at ingen kunne huske adgangskoden den er aldrig blevet brugt.
Forskellige adgangskoder blev indtastet hvilket betød at programmet blev deaktiveret og man kunne intet gøre.

Jeg har så startet den op med en dos diskette og skrevet fdisk/mbr.
Dette betyder at jeg nu kan komme ind på hard disken.
Men den siger "missing operating system".
Det tror jeg så må være fordi jeg har slettet alle de partioner som den havde.
Jeg har prøvet med fdisk at lave nye partitioner men hard disken kommer ikke frem kun disketten.
Jeg har prøvet med min win XP cd men den siger at det er fejl.

Computeren er ikke kommet med noget recovery disk.

I bios er der hard disk tjek som jeg har kørt og de siger at der ikke er nogen problemer.

Hvordan kan jeg lave disse partitioner på computeren?

MVH

Lene
Avatar billede riversen Nybegynder
21. oktober 2010 - 17:52 #1
hvilken fejl siger xp installationen der er?
Avatar billede kagejoe Nybegynder
21. oktober 2010 - 18:12 #2
Hej

Med kommandoen fdisk/mbr sletter du "Master boot Record" på harddisken hvilket betyder at selve opstarten af disken og strukturen af dine partioner er slettet.

For at oprette nye partioner skal du boote på din dos diskette igen og skrive "fdisk" og trykke enter.

Fdisk spørger nu om du vil aktiverer understøttelse af store drev. Det svare du "J" for Ja til.

Derefter trykker du "1" for at "Oprette ny DOS-partition eller logisk DOS-Drev"

Et nyt billed kommer frem hvor du vælger "1" for at oprette en primær DOS-partition.

Nu spøger Fdisk om du vil bruge hele harddisken som det primær drev. Hvis du vil have harddisken delt op i flere partioner vælger du "N" for Nej.

Hvis du valgte Nej skal du nu skrive det antal Mb du vil have dit C: drev på.
Hvis du valgte Ja bliver C: drevet harddisken fuldestørelse.

Du går nu ud af Fdisk og genstarter computeren.

Booter op på Dos disketten igen og skriver "format C:" efterfulgt af enter. Efter formateringen skulle du gerne kunne finde dit C: drev i dos.

Kom til at tænke på at hvis det er Windows XP du har planlagt at installere på computeren kan du oprette partionerne direkte i WinXp installetionen og se bort fra alt det ovenstående. Du skal blot have fat i en bootable winxp cd. Du har højst sandsynlig en licensnøgle til windows på et lille label under computeren.
Avatar billede lene5000 Nybegynder
21. oktober 2010 - 19:48 #3
tak for svar

Fejl meddelsen er
The file \i386\c-1252.nls kan not be loaded

The error code is 7
Avatar billede lene5000 Nybegynder
21. oktober 2010 - 19:49 #4
en oplysning til computeren har ikke cdrom saa jeg bruger en extern for at installere det
Avatar billede kagejoe Nybegynder
23. oktober 2010 - 09:43 #5
Kan du boote fra det eksterne cd-drev eller hvordan får du winxp installationen igang?

Prøv og følg denne guide

http://www.socrtwo.info/cleanxpinstall.htm

Jeg tror måske problemet ligger I at partionerne ikke er formateret inden du starter winxp installationen. Så gå ind i Fdisk og slet dine partioner inden du starter. Også opretter og formaterer du de nye partioner i Xp installationen som der står i guiden.
Avatar billede lene5000 Nybegynder
23. oktober 2010 - 10:53 #6
Jeg kan godt boote fra den externe cd-drev. Der er saadan jeg starter XP installationen.

Tak for linket jeg proever det.