Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
18. oktober 2010 - 20:33 Der er 22 kommentarer

BSOD og evig genstart?

Hej!
Jeg sidder her og aner INTET om computere, så har virkeligt hårdt brug for hjælp!
Jeg har en Acer Aspire model no ICL50.
En dag jeg skulle tænde den, gav den et hurtigt blå blink, som jeg så fandet ud af var bsod... efter det, begyndte den så at genstarte, om og om igen.
Det gør ingen forskel om jeg vælger at starte op i normal eller fejlsikret, eller om jeg går ind i advanceret, ligemeget hvad jeg vælger, bliver den ved med at gå tilbage til at genstarte.
Den har nu genstartet i... 4 måneder!!
Jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre, håber der er nogen der kan forklare mig hvad jeg skal gøre, og helst skære det ud i pap, for jeg forstår ikke "computer sprog" :-/
Avatar billede LarsDC Nybegynder
18. oktober 2010 - 20:35 #1
Besynderligt du ikke har søgt hjælp før efter 4 måneder but anyway.

Tror du skal have fat i din windows CD hvad end original eller backup skive og så foretage en repair/reinstall.

Hvis ingen af funktionerne under "F8" menuen fungerer så er det oftest CDe nman skal bruge til det.
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 20:37 #2
Det er jo nemt nok, den har Ingen styresystem !!

Nej spøg til side, du skal lige skrive hvilket styresystem det drejer sig om ?
XP, Vista eller W7 eller ???
Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
18. oktober 2010 - 20:40 #3
LarsDC: Jeg har så også søgt hjælp før, men der er ingen der har kunnet finde ud af det.

haverslev: Hvordan finder jeg ud af hvilket styresystem jeg har? :-/
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 20:43 #4
Hvis ikke du kan se det eller huske det, så prøv at tjekke den label der er klistret på maskinen, hvorpå din windows key også står.
Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
18. oktober 2010 - 20:48 #5
Der er desværre ingen label på. Men er næsten 100% sikker på det er windows xp der er på den. Hvis man geninstallerer, mister man så ikke data på computeren? Der ligger nemlig uerstattlige ting på den som skulle ha været på en ekstern haddisk...
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 20:52 #6
XP - så prøv følgende, du mister IKKE noget data ved det:

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Vender tilbage med repair vejledning, hvis ovennævnte ikke hjælper
Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
18. oktober 2010 - 20:55 #7
Hehe okay. Mange tak, er nu alligevel super forvirret. Men kan se jeg må anskaffe mig sådan en cd, den er desværre gået tabt under flytning. Kan man købe sådan en over nettet?
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 20:57 #8
Men læs venligst vejledning grundig - INDEN du kaster dig ud i det, så du ikke få lavet en nyinstall med formatering istedet osv.
[b]Derfor, læg især godt mærke til punkt 4{/b]

Du mister ikke noget data ved det, såfremt du følger nedenstående.

1:
Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Nogle pc`ere har en boot menu istedt for, der skal man trykke på enten F11 eller F12 i opstarten og vælge CD/DVD-drev

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2:
springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3:
Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4:
Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 21:00 #9
Kan man købe sådan en over nettet?

Nej, men du må kunne låne dig frem hos venner/bekendte.
Der findes dog flere udgaver, men jeg vil med 99% sikkerhed mene, at det er en Windows XP home version du skal bruge.
Avatar billede LarsDC Nybegynder
18. oktober 2010 - 21:18 #10
Jeg mente nu også anden hjælp end at spørge ;)

men ja ud og lån en CD et sted og forsøg en repair/geninstallation.

Hvis du blot installerer windows om igen ligger du blot en ny windows ind oven på den gamle, altså systemfiler og sådan.
Men en repair som beskrevet ovenfor kan rette det i langt de fleste tilfælde.
Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
18. oktober 2010 - 21:19 #11
Okai jeg ser om jeg kan anskaffe mig en :-)
Jeg fatter dog intet af dette: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.?
Jeg ved hverken hvad boote eller bios betyder....?
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 21:26 #12
Prøv bare at putte cd`en i drevet og genstart pc`en

Den vil højst sansynlig (boote)betyder STARTE op på cd`en og den vil skrive på skærmen "Tryk på en tast for at starte op på windows XP cd`en"
Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
18. oktober 2010 - 21:28 #13
Haha okay nu er jeg med... Tak :-)
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 21:29 #14
Husk at udføre  #6 som det første, det tager ikke særlig lang tid.

Derimod så tager en repair minimum 40 miutter + alle opdaterinegr efterfølgende :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2010 - 00:04 #15
"Der er desværre ingen label på." Så har du vel heller ikke koden?
Så vidt jeg husker, skal man bruge koden ved den reperation, som haverslev har foreslået?
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2010 - 00:11 #16
Ps. Det kan jo også være bundkortet som fejler. Har du CD-drev i den PC?
Avatar billede haverslev Novice
19. oktober 2010 - 08:15 #17
Korrekt at du skal buge key til repair.

Men du skal IKKE bruge en ky ifm.  #6
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2010 - 16:57 #18
haverslev
Om ikke andet så for min skyld, hvad betyder:" Men du skal IKKE bruge en ky ifm.  #6 " ?
Avatar billede haverslev Novice
19. oktober 2010 - 17:05 #19
Skulle stå:
Men du skal IKKE bruge en key ifm.  #6

Altså, du kan udføre det jeg har skrevet i indlæg nr. 6 - uden at der skal indtastet windows key eller andet, blot man har en XP cd at starte op på :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2010 - 22:11 #20
Ja ok. Under CHKDSK er der ikke brug for  nogen key, men det er der ved en "Repair" . Helt enig:)
Avatar billede Nynnebaby Nybegynder
02. november 2010 - 23:47 #21
Okay nu forstår jeg så bare slet, slet ingenting!
Og på det label som ikke er på min computer mere, stod der altså ikke nogen koder på.
Men tror jeg må smide den ind til en computer kyndig, for det her sted hjælper vist mest folk der er ret computer kloge i forvejen :-/
Men tak for svarene.
Avatar billede haverslev Novice
03. november 2010 - 20:39 #22
Du skal IKKE bruge kode til at udføre dette:

XP - så prøv følgende, du mister IKKE noget data ved det:

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3