Avatar billede burkal Nybegynder
18. oktober 2010 - 15:03 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

HDMI problem: intet signal efter windows opstart

Hej

Min svigerfar har en PC med vista (Amitech mediecenter) og han vil gerne slutte PC'en til et lille fjernsyn og bruge det som monitor.

Jeg har prøvet at bruge et HDMI kabel og det virker fint mens PC'en starter op. Windows logoet vises på skærmen og progresbaren, der kommer inden logonskærmen kommer, vises også. Men så når man når til logon skærmen "slukkes" der nærmest for signalet....

Han har selv forsøgt sig med noget "composite til scart" men det giver mildest talt et ringe billede, men der ER trods alt billede på den måde.

Nogen der har nogle ideer til at løse dette?
Avatar billede LarsDC Nybegynder
18. oktober 2010 - 15:12 #1
Har i evt. prøvet at højreklikke på skrivebordet og gå under indstillinger og se om den finder mere end 1 skærm?
Hvis den gør burde i kunne aktivere den extra skærm der.
Hvis der sidder en nVidia grafik chip i og nVidia control panel er installeret har man også gode muligheder for at indstille det der (Igen såfremt skærmen findes af windows)
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 15:51 #2
Med HDMI kablet i pc/Tv.
Prøv at trykke på Windows tasten + P og se om ikke du kan skifte skærme der.

Ellers:
Højreklik på skrivebordet --> personlige indstillinger --> SKÆRM --> Skift skærmindstillinger --> så er der muligvis vist 2 skærme og så højreklikker du på den der hedder "2" og trykker akiver --> tryk anvend
Hvis ikke der er 2 skærme, så tryk på knappen "registre" når du har HDMI kablet i.

Ved evt. manglende lyd via HDMI, så skal du nok lige ind i pc`ens
lydindstillinger og vælge mellem - om lyden skal ud via højtalere, HDMI eller optisk SP-DIF
de fleste nyere pc`er skulle nemlig kunne levere lyd igennem HDMI!

Du kan også få en ekstra h-klik menu i højttaler ikonet ned ved pc`en ur, hvor du skal "udvide" lyden med de Ekstra højtallere der er i tv`et?

Jeg vil tillige mene, at du et sted i menuerne i tv`et skal/kan ændre til "PC/HDMI AUDIO IN" eller noget der hedder i den retning.
Men tv`et skulle nu selv registre at der blev sat et HDMI kabel i osv
Avatar billede burkal Nybegynder
18. oktober 2010 - 21:12 #3
for at præcisere; der er kun 1 skærm. Altså ét TV tilsluttet én PC via HDMI.
Har prøvet windowstast+P = intet skete

Når vi højre klikker på skærm 2 kommer der ingen muligheder for at vælge hverken aktiver eller registrer.

Grafikkortet er et ATI radeon X1200

Er der noget i vista der "slukker" for HDMI udgangen når viste starter?
Avatar billede LarsDC Nybegynder
18. oktober 2010 - 21:27 #4
Har du prøvet at have 2 skærme til?

Hvis det ikke er muligt så prøv at ændre opløsningen i windows til 640*480 via anden skærm, luk ned, sæt TVet til og start op igen.

Ati x1200 er ikke verdens kraftigste grafik chip så det kan godt skyldes den simpelthen ikke kan trække det. Jeg er ført stødt på denne forhindring i forbindelse med at køre 2 skærme på et kort. Her kører den så bare over HDMI med en enkelt hvilket jo også kræver en hvis mængde ressourcer alt afhængig af opløsning.

Evt. ændre hz til noget lavere hvis du kan.
Avatar billede haverslev Novice
18. oktober 2010 - 21:44 #5
Avatar billede burkal Nybegynder
19. oktober 2010 - 08:30 #6
Har ikke prøvet at sætte 2 skærme til. Men det vil jeg prøve i aften (sidder ikke i nærheden af PC'en nu)

På TV'et er der en "normal" PC indgang. Den virker med en anden computer. Mener ikke mediecenteret har den type skærmudgang.

når du skriver at chippen i grafikkortet ikke er særlig kraftig og derfor muligvis ikke kan trække det; hvad mener du så med det? Den opløsning? Chippen virker jo fint via composite udgangen (til scart)?

Mht. hz, kan jeg kun vælge 25 hz (interlaced)

Er det et problem at vi har brugt composite udgangen? Hvorfor kan PC'en vise opstarten via HDMI og ikke noget efter den er startet?

@Haverslev: Der er et hjælpeprogram installeret. Jeg kan ikke huske hvad det hedder, men det er sandsynligvist det du nævner.
Avatar billede burkal Nybegynder
22. november 2010 - 10:40 #7
Der var ikke rigtigt nogle af svarene der hjalp så jeg snupper pointene :(

Løsning: Svigerfar byttede skærmen til en anden model der virkede.