Avatar billede madssch Nybegynder
14. oktober 2010 - 08:57 Der er 10 kommentarer

Forbinde til Fjernskrivebord

Hej Eksperter,

Jeg har et mediecenter kørende, som kører Win7.
Jeg har aktiveret Fjernskrivebord for at kunne forbinde til den, hvis jeg skal installere programmer eller lignende.

Dette virker fint, så længe jeg er på mit eget netværk, og jeg bruger mediecentrets internet IP (192.168.0.2).

Men jeg vil også gerne kunne koble mig op på den fra en ekstern lokation, så jeg har sat et domæne til at pege på mediecentret.
Men når jeg så forsøger at forbinde til den, efter at have angivet domæne, brugernavn og password, skriver den "Sikrer fjernforbindelse..." i et stykke tid og kommer så og siger, at der ikke kunne oprettes forbindelse til fjerncomputeren.

Jeg har deaktiveret firewall'en på mediecentret, da jeg bruger den, som er indbygget i min router.
Her har jeg åbnet for port 3389.

Det virker mest på mig som et firewall problem, men som sagt, der skulle være åbnet for den korrekte port.

Som test har jeg installeret IIS på serveren også. Den kan jeg fint forbinde til.

Hjælp?
Avatar billede Poko1 Ekspert
14. oktober 2010 - 09:02 #1
Er der noget her du kan bruge?
http://www.eksperten.dk/spm/920475
Avatar billede madssch Nybegynder
14. oktober 2010 - 09:10 #2
Nej - det relaterer sig vist ikke rigtig til mit spørgsmål?
Avatar billede mrgumble Nybegynder
14. oktober 2010 - 09:23 #3
Afhængig af routeren, er det ikke nok blot at åbne for porten - du skal også pege porten mod en bestemt intern ip, i dit tilfælde 192.168.0.2.
Det kræver dog at din mediacenter har en fast ip (det stoler jeg på du kan finde ud af).
Avatar billede Selas Nybegynder
14. oktober 2010 - 10:53 #4
#3 ip'en er korrekt da det virker på den interne ip (han har skrevet forkert i #0, hvor mads kaldte det internet ip). Men ja porten skal selvfølgelig pege (forwardes) til den rigtige computer.

Anyway måske den port der er blevet åbnet er tcp hvor du bør bruge udp (eller omvent, kan ik lige huske hvilken en man skal bruge)?

Og hvad mener du med at bruge et domæne til at pege på mediacenteret? Det behøver jeg ikke at bruge hos mig.

Kan det være du bruger den forkerte ip? Som sagt er 192.168.0.2 en intern ip, dvs. den virker kun når du er på samme router.

Virker det når du er derhjemme og bruger din eksterne ip (altså den du får fra din internet udbyder)?

Se din eksterne ip med denne hjemmeside:
http://www.whatismyip.com/
Avatar billede madssch Nybegynder
14. oktober 2010 - 13:44 #5
Jeg mener naturligvis intern IP og ikke internet IP.  :-)

Ang. router opsætning, så laver jeg også allerede port-forwarding til mediecentrets faste IP, 192.168.0.2.
ROuteren er en D-LINK 615, hvor jeg kan vælge mellem TCP, UDP eller ANY. Her har jeg valgt ANY, men har også forsøgt med TCP. UDP mener jeg ikke, at det kan være?

Noget kunne dog tyde på, at jeg alligevel har fat i den forkerte eksterne IP adresse.
Da jeg hjemme i går tjekkede min IP adresse (på www.myip.dk), skrev den 77.xxx.xxx.xxx. Det satte jeg først op, men fik efterfølgende fat i en helt forkert server?!
Jeg loggede så på routeren, som sagde, at den havde en IP adresse med 10.xxx.xxx.xxx. Denne kører jeg på nu, men kan i dag fra mit arbejde hverken fange IIS eller fjernskrivebord. Så den virker altså også kun på mit eget interne net.

Løsningen er nok, at jeg skal kontakte min ISP for at få oplyst den korrekte IP adresse.
Avatar billede mrgumble Nybegynder
14. oktober 2010 - 14:04 #6
Så vi mangler faktisk at få fastlagt, om du reelt forbinder til din egen router (først og fremmest).
Jeg ville starte med at åbne for adgang til routerens konfigurationen udefra. Dvs. at du fra Internettet kan åbne den webbaserede konfiguration (det du hjemmefra gør ved at gå ind på http://192.168.0.1). Så vidt jeg kan se, hedder det "Remote management". Når det er på plads, kan du forsøge at åbne din ip-adresse på "77.xxx.xxx.xxx:8080". Kan du logge ind og se din router har du succes. Hvis ikke, må vi løse det først.

PS. Har du prøvet med "Virtual Server" på routeren? Manualen omtaler både Virtual Server og Portforwarding, men jeg ved ikke hvad forskellen er...
Avatar billede madssch Nybegynder
14. oktober 2010 - 14:09 #7
Det lyder som en god idé. Det vil jeg gøre, så snart jeg er tilbage på mit eget net igen.

Jeg er ikke bekendt med "Virtuel server" på min router.
Jeg har helt ærligt ikke læst manualen, for det plejer at være lige ud af landevejen.
Jeg har efterhånden aktiveret fjernskrivebord på en god håndfuld maskiner gennem tiden, men har bare aldrig haft disse udfordringer.
Avatar billede Selas Nybegynder
14. oktober 2010 - 14:16 #8
Ja enig, problemet ligger i ip adressen der snyder, hvilken isp har du?
Avatar billede madssch Nybegynder
14. oktober 2010 - 14:23 #9
Ja, det må det næsten være.

Jeg har internet gennem min antenneforening. De har egen fiber gennem HEF, tror jeg.
Avatar billede Selas Nybegynder
14. oktober 2010 - 16:04 #10
Så har du nok dynamisk ip fra dem.

Hvis det er tilfældet kan du bruge no-ip.com til at give dig en form for statisk ip udadtil, det er et lille program som ligger på computeren og giver din dynamiske ip videre til din eksterne ip som altså er statisk.  :)