Avatar billede mikkel. Nybegynder
11. oktober 2010 - 16:01 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Ekstern HDD kaput efter tilslutning til mac...

Hej Eksperter,

Jeg har en go gammel lacie hdd på 500gb. Den har altid virket perfekt, men nu er den helt gal. Jeg prøvede forleden at slutte den til min vens macbook, men den ville ikke acceptere drevet (den virkede 1 min tidligere på min egen pc). Bagefter begyndte den at lyde mærkelig; en slags klikkende lyd når drevet et tændt. Nu virker den ikke på min pc og siger konstant den klikkende lyd, i stedet for den normalt rolige summen.

Jeg har før oplevet at den har drillet lidt når jeg prøver at slutte den til en mac, men så er det blot indholdet den ikke vil vise.. Jeg troede egentligt ikke det var noget problem at bruge en normal ekstern hdd til både mac og pc, men jeg tager måske fejl?

Som sagt reagerer drevet en smule, men det lyder forkert og det lyder som en hardware fejl. Er der noget jeg kan gøre?
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2010 - 17:25 #1
Er din eksterne harddisk der bliver forsynet med strøm fra USB stikket kunne du prøve med et usb stik med dobbelt usb i den ene ende.
http://www.av-cables.dk/usb_kabel/usb_kabel/usb_kabel_dual_power_413_da/
Avatar billede mikkel. Nybegynder
11. oktober 2010 - 18:03 #2
Vil det give den mere strøm?

Jeg bruger samme strømforsyning og usb stik med min anden lacie hdd og det virker perfekt. Det er en anden model, men begge strømforsyninger leverer samme output. Den ene gik i stykker en gang, så siden har jeg bare skiftet mellem drevene med den ene strømforsyning.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2010 - 18:25 #3
Nå strømtilslutningen er i orden og du hører en klikkende lyd fra HDD, er det læsearmen som er gået i stykker. Det vil sige, den HDD er færdig.
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2010 - 18:27 #4
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2010 - 18:31 #5
Som jeg skrev hvis den blev forsynet gennem USB stik. da det ikke er tilfældet gælder løsningen sikkert ikke. grunden til at jeg gav dette tip er fordi jeg har 2 ens kabinetter med 2 ens harddiske de er2½" diske og den ene kører kun med det dobbelte stik sat i PC.
Avatar billede mikkel. Nybegynder
11. oktober 2010 - 18:50 #6
Ah ok :) Men nej den bliver forsynet via en strømforsyning.

Andre gode ideer?
Avatar billede Poko1 Ekspert
11. oktober 2010 - 19:00 #7
prøve at tage den ud af kabinettet og tilslutte den dirrekte til en pc.
Avatar billede mikkel. Nybegynder
11. oktober 2010 - 19:11 #8
Lol jornx :D Det nænner jeg næsten ikke at gøre ved min gode gamle hdd.. kan man virkelig ikke fixe det?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2010 - 19:42 #9
Gad vide om Mac'en har forsøgt at lave den om til HFS filsystem?
Så det er derfor den klikker når den sættes i Windows maskine?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. oktober 2010 - 19:45 #10
#3 Kan også være den ikke kan finde ud af hvor den skal læse disken fra, fordi filsystemet er korrupt. Og det er drefor armen fiser frem og tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2010 - 12:04 #11
Jeg har slet ikke fået nogen mails om denne tråd.
#8 Nej det skulle heller ikke forstås som en opfordring:)
I en anden film - DYI: how to repair a clicking damaged hard drive - kan du se, at printpladen kan skiftes. Problemet er bare, om det er der fejlen ligger. Det skal også være nøjagtig den samme type printplade, for at det kan lade sig gøre. D.vs. man er nød til at købe en HDD magen til - ny eller brugt - og så tage printen derfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. oktober 2010 - 17:02 #12
Og i tror ikke det er disken der har korrupt filsystem?
#9.
Avatar billede Slettet bruger
12. oktober 2010 - 18:49 #13
Jeg tror bestem HDD er syg. Læsearmen vil ikke stå og klikke frem og tilbage fordi den ikke kan læse data. Hvis den forsøger at læse, vil det ikke være med en rytmisk faren helt frem og helt tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2010 - 10:31 #14
Afmelder spørgsmålet pgr.a. manglende respons fra spørger.
Avatar billede mikkel. Nybegynder
20. november 2010 - 19:11 #15
sorry jornx smid et svar.

Disken er åbenbart død..
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2010 - 19:27 #16
Tror han har afmeldt tråden. Se #14
Avatar billede mikkel. Nybegynder
23. februar 2011 - 17:18 #17