Avatar billede joburg Nybegynder
09. oktober 2010 - 20:30 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

eSATA-tilslutning til PC uden eSATA og uden ledige SATA-slots

Hej
Jeg vil gerne tilslutte en ekstern harddisk via eSATA, men min PC har ikke eSATA og p.t. har jeg heller ingen ledige SATA-slots fordi jeg har 3 interne harddisks i. Hvad gør jeg lettest og billigst (uden at forringe ydelsen)?

Jeg tænkte at jeg måske kunne få et eller andet adapterstik der kunne serieforbinde to af harddiskene og derved skabe et ledigt SATA-slot og deri putte et 1m SATA til eSATA-kabel, som bare stak bagud af PC'en.
Avatar billede Slettet bruger
09. oktober 2010 - 23:58 #1
Avatar billede joburg Nybegynder
10. oktober 2010 - 13:45 #2
Min PC har desværre ikke PCI - det er en HP Pavilion Elite HPE-140sc - ellers lød det til at være en udmærket løsning til dels at skaffe eSATA og dels skaffe en ekstra SATA-port.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2010 - 14:26 #3
Der findes noget andet, men jeg kender det ikke selv.
http://www.addonics.com/products/io/aau2esa.asp
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2010 - 14:31 #4
Ps, Der kan måske blive et problem med eSata diver. Jeg har selv en harddisk dock med eSata og indgange på min computer til eSata, men harddisken ses ikke af windows XP. Sætter jeg derimod almindelig USB stik i, så bliger HDD fundet med det samme.

Jeg opretter sgu et  spørgsmål om det.
Avatar billede joburg Nybegynder
10. oktober 2010 - 14:33 #5
Så er det jo bare USB 2.0 og min eksterne harddisk har USB, men det gå alt for langsomt.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2010 - 14:48 #6
Ja det er USB som konverteres til eSata. Hvordan ville du ellers tilslutte eSata?
Avatar billede joburg Nybegynder
10. oktober 2010 - 14:55 #7
Det er en stationær PC og jeg vil gerne benytte SATA til at tilslutte eSATA, så hastigheden bliver høj, så det er altså det jeg mangler en løsning på samtidig med at jeg ikke har flere ledige SATA-slots.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2010 - 15:05 #8
Jo men det kan da ikke lade sig gøre. Men hvis computeren også har Ide (Pata) indgange, kan du anvende en Sata til Ide adabter til den ene Sata disk, og derved frigøre en Sata indgang.
Avatar billede joburg Nybegynder
10. oktober 2010 - 15:11 #9
Det har PC'en vist ikke. Jeg troede bare at jeg kunne skaffe mig et ledigt SATA-slot ved at benytte f.eks. http://www.dustinhome.dk/pd_5010372629.aspx og så lave SATA til eSATA med f.eks. http://www.dustinhome.dk/pd_5010314386.aspx.
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2010 - 15:29 #10
Det er jo den rene "StormP" Er der plads til alle de kabler i computeren, jeg tænker på ventilationen. Og hvordan vil du få strømstikket ud af computeren? Og hvordan vil du sætte de 2 ekstra stik til HDD?
Avatar billede joburg Nybegynder
10. oktober 2010 - 17:04 #11
Jeg kan ikke lige se hvorfor det skulle være en StormP-løsning - kan to af harddiskene serieforbindes via et eller andet SATA-kabel, så fylder det jo ikke ekstra og uanset hvordan en eSATA-løsning skal laves, så skal det vel ske via den frigivne SATA-sokkel - jeg kan ikke se at der er andre løsninger (altså andet end brug af SATA) med mit bundkort, men det er jo også derfor jeg spørger om hjælp. :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2010 - 17:10 #12
Ok du kan jo prøve. Men hvis du ikke kører wista eller win7 kan det vist under alle omstændigheder være vanskeligt at få til at køre,
og der er ikke megen hjælp at hente i dag.
http://www.eksperten.dk/spm/920917
Avatar billede joburg Nybegynder
15. oktober 2010 - 16:23 #13
Nå, men så må jeg jo nok opgive og nøjes med at bruge USB 2. Hvis du poster et svar, jornx, får du pointene for din indsats. Tak for hjælpen. :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2010 - 18:29 #14
Ja det var jo ikke til så megen hjælp, og jeg samler aldrig point, ellers tak:)
Avatar billede joburg Nybegynder
16. oktober 2010 - 22:16 #15
OK, men tak for forsøgene i alt fald. :-)
Avatar billede joburg Nybegynder
08. november 2010 - 19:37 #16
Skulle der dukke en løsning op, vil jeg gerne høre nærmere.