Avatar billede lab76 Nybegynder
09. oktober 2010 - 19:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Nyt antenneanlæg under Stofa..hvordan opkobles det?

Er ved at lave et nyt antenne anlæg i mit hus. Det er Stofa, som jeg har inde og har desuden stofanet.

Har planlagt at koble det op som følger, men er ikke helt sikker, så gode råd og gerne links til gode komponenter søges:

Antennesignalet kommer ind i min gang i et skab, hvor det skal gå i en fordeler med 6 udtag og herfra under gulvet ud til flg rum:
Et kabel går så i køkkenet og i en slutdåse.
Et kabel går i stuen i en slutdåse.
Et kabel går i værelse 1 i en slutdåse.
Et kabel i værelse 2 i en slutdåse
Et kabel i soveværelset i en slutdåse.
På det 6. udtag påsættes et filer og kablet ledes ind til computeren/routeren og skal forsyne med internet.

Vil en sådan opstilling kunne fungere eller mangler der noget?

Hvilke komponenter kan anbefales....hvilket modelnummer fuga slutdåser bør bruges og hvilken fordeler og hvilket antennekabel er i en god kvalitet?

På forhånd tak.
Avatar billede mcholm Nybegynder
09. oktober 2010 - 21:15 #1
hvis jeg var dig ville jeg pruge følgende

1 stk forstærker / fordeler
http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=1116
2 stk slut dåse med data
http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=963
4 stk alm slutdåser
http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=961

ang kabel så er det regtig med kvaliteten skal være i orden men det har også meget at sige hvordan dine rør går  du må ikke have bøjninger under ø20  og så skal du spritte dine f-stiksamlinger af inden du samler

kabel
http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=1017

god arbejdslyst
Avatar billede lab76 Nybegynder
09. oktober 2010 - 23:33 #2
Tak for info.

Vil mit setup kunne bruges...altså hvor der er 5 TV tisluttet og hvor jeg så bruger den 6. udgang til at føre direkte til routeren/kabelmodemet? Regner ikke med at opsætte en stikdåse på denne forbindelse, men blot føre kablet gennem det filter der anvendes idag og så ind på modemet. Jeg behøver måske ikke at anvende det filter som stofa idag har sat på kablet til modemet, hvis jeg bruger den forstærker/fordeler der foreslåes??

Når du skriver ingen bøjning under Ø20, vil det så sige at jeg ikke kan trække kablerne i 16mm rør eller hvordan skal jeg forstå dette?
Avatar billede Jensen DK Novice
10. oktober 2010 - 08:29 #3
Du skal nok have monteret en 75 ohms. modstand i dine slutdåser sammen med antenne kablet, har du ikke denne modstand så skal der altid være tilsluttet et tv til alle dåser, ellers kan der forekomme forringet billed på skærmen, med mindre der er taget højde for det ved udtaget, det lab76 mener er at du ikke må lave for skarbe bøjninger på kablet.
Avatar billede Jensen DK Novice
10. oktober 2010 - 08:40 #4
mcholm: skulle der have stået som navn.
Avatar billede Jensen DK Novice
25. oktober 2010 - 07:19 #5
lab76! hvorfor tager du selv de udlovede point?
Avatar billede lab76 Nybegynder
25. oktober 2010 - 07:25 #6
Ved ikke liiige hvordan det er sket...eller hvordan det ændres.
Avatar billede mcholm Nybegynder
25. oktober 2010 - 07:33 #7
ja selve vinklen på bøgningen    moske lidt overtrevet med  ø20

men der står i databledet at under 500MHz  10 x kabel diameter
og over 500MHz 20 x kabel diameter

Mvh Mcholm
Avatar billede lab76 Nybegynder
25. oktober 2010 - 07:39 #8
Regner med at bruge den forstærker som Mcholm foreslår, men vil lige høre, om der er noget problem i kun at bruge en multimediadåse? Kan jeg ikke sætte en alæm antenneslutdåse på det andet dataudtag?

Skal der bruges slutmodstand nogen steder eller betyder det ikke noget?
Avatar billede Jensen DK Novice
25. oktober 2010 - 08:29 #9
Hvis du hele tiden har et TV tilsluttet slutdåsen så er der ingen problemer, men sidder dåsen alene uden slutmodstans 75 ohm kan signalet på andre dåser foringes, gælder ikke digital TV.

Hvis der er nogen her som du mener skal have point så opretter du nen ny tråd med point til navne, lægger en henvisning her til den nye tråd, samt i den nye tråd lægger du en henvisning til denne tråd.