Avatar billede djthomas Nybegynder
07. oktober 2010 - 15:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

elevate et enkelt program

Jeg sidder med en win7 maskine, som kører på et domæne.

Brugeren har rettigheder som super bruger, og kan derfor ikke selv installere programmer mm. (og skal heller ikke have lov til det)

Men ét enkelt program ar brug for at køres som administrator.

Altså jeg har:

Program 1
Program 2
Program 3

Hvordan får jeg program 2, og kun program 2, til at kører med administrator rettigheder altid, selv om man er logget ind som super bruger.

Jeg har prøvet at højre klikke og valgt "kør som administrator", men problemet er at der skal indtastes administrator password HVER GANG og det har brugeren ikke.
Jeg har naturligvis passwordet, men kan jeg ikke som adminsitrator give en super-bruger lov til at køre program 2 eleveret?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
07. oktober 2010 - 15:57 #1
hvad er det som den skal bruge admin rettigheder til ? Hvis det for at skrive til mapper/filer, så kunne du tilføje rettigheder til den bruger, så programmet kan gøre det.

Hvis det ellers er må der jo være nogen gruppepolitikker du kan ændre i.
Avatar billede djthomas Nybegynder
08. oktober 2010 - 12:25 #2
Grunden til at jeg skal bruge det er at når programmet henter opdateringer til sig selv, skal jeg indtaste adminpassword HVER gang der opdateres. det vil jeg gerne undgå for det her ene program.

Da det er et program vi selv har fået udviklet, og der jævnligt kommer opdateringer til, er det nødvendigt at dette kan køre automatisk for dette ene program. Da vi stoler 100% indholdet og hvad programmet laver på computeren.

Dvs. at det må være noget med at ALT hvad der ligger under c:\programmer\mitprogram\ skal kunne køre med fulde admin rettigheder ogderved kan installere sine opdateringer.
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
08. oktober 2010 - 13:00 #3
Hvis programmet skal det, ville det smarteste så ikke være ligesom google gør det? at det kører under brugerens profil og derfor ikke kræver rettigheder.

Følgende kan dog gøre det:
http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/create-administrator-mode-shortcuts-without-uac-prompts-in-windows-vista/

Det er et trick der bruger opgavestyring og genveje til opgavestyring. Har brugt det med succes selv til at starte regedit med rettigheder.

Bemærk at det KUN skal bruges til programmer man stoler på. Det kan jeg forstå at i gør med jeres, så ingen problemer der.
Avatar billede djthomas Nybegynder
08. oktober 2010 - 14:12 #4
Selv om jeg installere programmet i c:\User\username\programmer\mitprogram så skal jeg stadig indtaste adminpassword når programmet opdatere... Jeg kan se at programmet downloader en .msi fil og prøver at installere den. Gør det nogen forskel?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
08. oktober 2010 - 14:20 #5
Det er en ændring der skal laves i selve program og i installations setup'et. Som udgangspunkt kører msi filen med admin, måske der er en parameter der kan tilføjes
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
08. oktober 2010 - 14:22 #6
Evt. Man lave et opdaterings program véd siden som køres med opgavestyring
Avatar billede djthomas Nybegynder
08. oktober 2010 - 14:36 #7
Eller hvordan kan jeg gøre en superbruger til lokaladmin på nogle enkelte mapper og alt derunder?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
09. oktober 2010 - 12:53 #8
der kan du tilføje fuld adgang til de enkelte mapper for brugeren. men det gør ikke nogen forskel når det installeres via en msi fil
Avatar billede djthomas Nybegynder
12. oktober 2010 - 15:53 #9
Lukker og slukker - har ikke fundet en løsning, men i stedet pejlet mig ind på at problemet ligge et lidt andet sted.