Avatar billede Karlstad Nybegynder
04. oktober 2010 - 23:11 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ny Macbook Pro - men hvilken?

Hej alle eksperter,

Jeg står og skal til, at anskaffe mig en ny bærbar og jeg har besluttet mig for, at jeg gerne vil have en mac.
Jeg har i alle år været trofast pc bruger, men jeg er nu ved at være ret så træt af diverse problemer og ustabiliteter ved PC og Windows.

Jeg har set mig lun på en Macbook Pro, men jeg er i tvivl om hvilken en jeg bør vælge.

Den skal primært bruges til studiebrug(markedsføringsøkonom uddannelsen) og derudover har jeg også et ønske om, at den skal kunne køre Football Manager 2010 og/eller 2011 ganske fint og flydende, uden at jeg skal på minimums indstillinger.

Er Macbook Pro 13" fin nok til dette og eventuelt lidt mere?

Her er et par hurtige specs..

2.4GHz Intel Core 2 Duo
4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
250GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
Backlit Keyboard (Danish) & User's Guide (Danish)
SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

På forhånd tak
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
04. oktober 2010 - 23:32 #1
Jeg har for nyligt investeret i en MBP 13" med samme specs. Den er fin, flot og rimelig kraftig i betragtning af at hardwaren ikke er den nyeste.

Mht. grafikken så er det ikke specielt kraftigt, men jeg kan køre World of Warcraft på den i skærmens opløsning uden de store problemer. Spiller ikke selv Manager, men dens minimumsspecs. ser ret tilforladelige ud.

En ting dog: Som både PC og Mac bruger vil jeg gerne slå fast at det er en myte at Mac ikke går ned. Det sker bestemt af og til at jeg må holde powerknappen nede for slukke maskinen helt. Og MacBooks er bestemt ikke fejlfri - prøv bare at tage en Google søgning. Så hvis du vil slippe for it-problemer er der kun jordhulen, mejslen og stentavlen tilbage :-)

(sjovt take på deres support her: http://www.computerworld.dk/art/53569/hvad-forstaar-apple-ved-kundeservice)
Avatar billede Karlstad Nybegynder
06. oktober 2010 - 09:09 #2
Okay det lyder umiddelbart fint. Jeg vil bare ikke ende op med at ærgre mig over mit valg, da det er en meget høj pris når man er studerende - også selvom jeg får HELE 6% rabat :)
Har du erfaringer med noget som denne computer IKKE kan, ifølge dine egne erfaringer? Bare så jeg evt. kunne få en idé om dens begrænsninger.. :)

Jeg regner også stærkt med, at den vil kunne spille Football Manager, men det kunne være folk havde erfaringer med, at det ikke rigtig fungerede..

Ud fra hvad jeg har hørt fra andre personer, bekendt og folk på diverse fora, har jeg hørt klart mest godt omkring MAC i  forhold til PC.

Meget cool artikel med deres support - skræmmende, hvis tilstanden reelt er som den bliver udlagt i artiklen :)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
06. oktober 2010 - 22:04 #3
Jeg har mest oplevet at ved fotoredigering og videoredigering så er den længere tid om det. Og så synes jeg opløsningen på skærmen er for lav.

Mht. rabat så har jeg set både el-giganten og føtex være billigere end Apple selv, så tjek edbpriser og tilbudskataloger.

Mht. forums så er det jo meget svært at dømme ud fra. Mac folk er i mine øjne ofte meget positive og har en tendens til at skønmale deres oplevelser. Men Mac går også ned og hardwaren har også sine fejl. Til gengæld er der jo 95% pc brugere af pc´ere og mere end én producent af hardware så der er nok ganske naturligt flere dårlige oplevelser :-)
Avatar billede Thyge Nybegynder
07. oktober 2010 - 13:24 #4
Det er meget ærgeligt at 13"-udgaven ikke har Intels i-processorer, for det ville alt andet lige gøre maskinen noget hurtigere, men der spekuleres i hvorvidt det kommer i næste opdatering (sandsynligvis indenfor de næste 2-4 måneder). Jeg tror dog ikke at manager bliver et problem.

Hvor læser du henne? Gennem nogle uddannelsesinstitutioner kan du få 10-12 % rabat. Det gælder så vidt jeg ved for SDU og Roskilde universitet.
Avatar billede Karlstad Nybegynder
07. oktober 2010 - 13:40 #5
Det er samme tanke jeg har haft. Jeg er meget i tvivl om processoren. Kunne godt tænke mig en af de nyere processore, men de koster også en sjat mere :)

Jeg skal til eksamen allerede til januar, og bruger dagligt min computer på studiet, og da min "gamle" laptop har det med at overophede, tør jeg ikke stole på den, derfor vil jeg gerne have en ny ASAP.

Jeg går på København Nord - erhvervsakademiet.. Her kan jeg kun få 6% rabat så vidt jeg ved.. Lidt nedern.. :|

Men kunne være jeg skulle tale med en af mine kammerater fra RUC og hører om han kan hjælpe.. :)

Men går der rygter om, at en opgraderet version af 13" er på trapperne?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
07. oktober 2010 - 13:52 #6
Der kommer altid nyt, men Apple plejer ikke at kaste nyt midt i året. Vi taler forår 2011 - men det er svært at gætte.

Seriøst skal man nogle gange bare hoppe ud i det (eller droppe det). MBP 13" med Core Duo er som den er nu en fin maskine. Den kan blive bedre ja, men ikke ligt pt.
Avatar billede Thyge Nybegynder
07. oktober 2010 - 14:25 #7
Jeg tror desværre at Lars får ret; at den ikke kommer før 2011, men det er aldrig til at vide. Du kan evt. kigge på nedenstående link og se den forventede livscyklus.

http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Du kan sagtens købe gennem din kammerat, det gør mange. Det hedder Apple on Campus:

http://www.apple.com/dk/aoc/

Du kan spare lidt over 1000,-
Avatar billede Thyge Nybegynder
07. oktober 2010 - 16:07 #8
Jeg har lige hørt at HUMAC åbner i Esbjerg med 1600,- i rabat på 13". Lang køretur men du får lige den info med.
Avatar billede Karlstad Nybegynder
07. oktober 2010 - 22:56 #9
Det var da irriterende.. C-Thyge, ved du en dato på hvornår HUMAC åbner i Esbjerg?
Avatar billede aners Nybegynder
15. oktober 2010 - 13:17 #10
#8 C_Thyge

Det er ikke Humac der åbner butik, men derimod Eplehuset (www.eplehuset.dk) - der er en verden til forskel hvad kompetence og service angår, hvilket efter min mening falder til Eplehusets fordel.
Avatar billede Thyge Nybegynder
16. oktober 2010 - 13:09 #11
#9
Det gjorde de faktisk d. 6., så jeg var lidt for sent ude. Men har du fået købt?

#10
Det så jeg et par dage senere, my bad. Jeg har ikke erfaring med Eplehuset, men tager dig på ordet:)
Avatar billede Karlstad Nybegynder
03. november 2010 - 15:01 #12
Jeg endte med, at købe den som jeg skrev i første indlæg.. Og jeg må sige jeg er fuldt ud tilfreds, den kan køre alle de ting jeg skal uden problemer. Sjældent har jeg været så tilfreds med et produkt som med dette..

Det har været en dyr fornøjelse, men alt i alt en god en :)
Avatar billede Thyge Nybegynder
08. februar 2011 - 17:32 #13
Husk at lukke tråden.
Avatar billede Karlstad Nybegynder
08. februar 2011 - 22:21 #14
hvordan?
Avatar billede Thyge Nybegynder
11. februar 2011 - 17:28 #15
Skriv hvem der skal have point og bed dem om at lægge et svar.

Er du stadig tilfreds med din Mac?